konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Jak najłatwiej uchwycić (na danej grupie docelowej) odbiór logo? Chodzi o to, żeby dowiedzieć się np. jak jest postrzegane, czy pasuje do organizacji.

Chciałbym bowiem wykazać, że logo firmy X nie pasuje do jej tożsamości i wizerunku. Następnie, zaproponowałbym nowy znak z poprawną identyfikacją wizualną.

Nie mówię o dokładnych badaniach percepcji, chodzi mi o coś mniej dogłębnego. Myślałem nad oklepaną już ankietą z pytaniami w stylu:

1. Proszę podać pierwsze skojarzenie z powyższym sygnetem (elementem logo firmy).
2. Jakie emocje wywołuje u Pani/Pana sygnet?
3. W jakiej branży Pani/Pana zdaniem funkcjonuje firma?
4. Jaka Pani/Pana zdaniem jest firma posiadająca powyższe logo?
5. Kto Pani/Pana zdaniem jest klientem tej firmy?
6. Jak długo Pani/Pana zdaniem ta firma funkcjonuje na rynku?
7. Czy kupował/a Pan/Pani produkty tej firmy lub korzystał z jej usług?

Jest może jakaś publikacja, artykuł, cokolwiek, co mogłoby mi pomóc wykonać taki pomiar? Jeśli jedynym prostym wyjściem jest ankieta, czy takie pytania jakie przedstawiłem wyżej wystarczą? Jak wykazać, że nowe logo i identyfikacja będą lepsze od obecnego?
Krzysztof F.

Krzysztof F. "Zbyt mało wiem by
być
niekompetentnym."

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Adrian D.:
Chciałbym bowiem wykazać, że logo firmy X nie pasuje do jej tożsamości i wizerunku. Następnie, zaproponowałbym nowy znak z poprawną identyfikacją wizualną.

Najlepiej się wrócić w czasie do PRL .. i tam poszukać:) Ówcześni włodarze przed rozpoczęciem jakichkolwiek badań, znali ich wynik :))

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Krzysiek, to nie tak, że próbuję użyć jakiejś obrzydliwej manipulacji. Zastałe logo naprawdę nie pasuje do firmy i trzeba je zmienić. Nie mam nawet z tego żadnych zysków, więc to też inna sprawa. Dokładniej - piszę pracę licencjacką i potrzebuję to wszystko ująć w sposób naukowy.

P.S - w poniższym wątku jest ciekawy spór niejako związany z tematem, ale nie zdążyłem go przejrzeć jeszcze dokładnie. Niektórzy pytają "po co badania?". W sumie to logiczne podejście od strony czysto projektowej, ale... może warto?

http://www.goldenline.pl/forum/241332/logo/s/2Adrian Dąbrowski edytował(a) ten post dnia 07.04.13 o godzinie 14:25
Krzysztof F.

Krzysztof F. "Zbyt mało wiem by
być
niekompetentnym."

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Adrian D.:
Dokładniej - piszę pracę licencjacką i potrzebuję to wszystko ująć w sposób naukowy.

Próbowałeś pomyśleć o problemie trochę bardziej współcześnie. Ja wiem, że dziś, szczególnie w korporacjach.. wszytko chcą mieć przebadane, przeankietowane na kilka różnych sposobów.
Według mnie, to jednak autorytet projektanta i jego argumenty, powinny wystarczyć do podjęcia decyzji o zmianie identyfikacji.

Inaczej poruszamy się w tym samym absurdzie, jakim dla wielu demokracja jest. Gdzie 10 debili ma większą siłę głosu od 1 profesora. W tym wypadku 10 czy też 100 Kowalskich będzie miało większą siłę głosu od 1 doświadczonego projektanta.

Uznajmy, że Twoja ankietowana grupa wykazała potrzebę zmiany logo. Robisz nowe logo i pytasz kolejną grupę, która znowu wykazuje potrzebę zmiany logo :)) Kiedy pora przestać ? Czy warto zaczynać ? :))

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Krzysztof F.:
Uznajmy, że Twoja ankietowana grupa wykazała potrzebę zmiany logo. Robisz nowe logo i pytasz kolejną grupę, która znowu wykazuje potrzebę zmiany logo :)) Kiedy pora przestać ? Czy warto zaczynać ? :))

No tak, powiedzmy, że badanymi są najczęściej odwiedzający (kobiety w wieku 25-35). Wtedy robimy badania, np. ankieta. Wychodzi, że aktualne logo kojarzy się z farmacją, sterylnością i nijak ma się np. do wizerunku swojskiej knajpki/kawiarenki. Podejrzewam, że dobrze skonstruowane pytania naprowadzą projektanta (nie bezpośrednio, potraktujmy więc to jak "porady") na dany styl oraz sposób kreacji. Dzięki temu powstanie logo, które nie powinno wypaść negatywnie przy następnej ankiecie.

A do tematu muszę podejść w ten sposób, ponieważ jestem na specjalizacji "reklama, PR i kreowanie wizerunku", nie na ASP. Sam pewnie wolałbym patrzeć na to inaczej i po prostu zrobić logo i identyfikację powiązane z symboliką. Tak zwyczajnie rozpisując księgę znaku... Ale cóż... :)))
Piotr Golczyk

Piotr Golczyk Marketing Management
Expert, founder at
MKTOUT

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Krzysztof F.:
Adrian D.:
Dokładniej - piszę pracę licencjacką i potrzebuję to wszystko ująć w sposób naukowy.

Inaczej poruszamy się w tym samym absurdzie, jakim dla wielu demokracja jest. Gdzie 10 debili ma większą siłę głosu od 1 profesora. W tym wypadku 10 czy też 100 Kowalskich będzie miało większą siłę głosu od 1 doświadczonego projektanta.

To tak jakbyś powiedział, że nikt nie będzie designerowi mówił jakie są zasady ergonomii. Jako projektant masz za zadanie zebrać wszystkie dane i zaimplementować je do swojej wizji i tak samo powinno być w przypadku reklamiarzy - bo to sztuka użytkowa.

Zgadzam się, że gdy amator pyta 20 kowalskich o logotyp to będzie dramat. Trzeba współpracować z zawodowcami, którzy oprócz wiedzy mają także doświadczenie i know-how.

Idealnie zaś byłoby wykorzystać dodatkowo badania neuromarketingowe.
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Jak prosto to nie neuromarketing, bo sobie sam nie poradzi z analizami.

Prosto to przez internet, pytania zamknięte na skalach (nie otwarte tak jak masz teraz).
Ale najpierw się zastanów Z KIM chcesz robić to badanie. Bo to nie tak, że rzucasz na rynek i odpowie CI ktokolwiek i jest git..

Najpierw grupa docelowa - czyli obecni i/lub potencjalni Klientci.

Potrzebujesz wsad do kafeterii - tego się nie wymyśla siedząc przy biurku, tylko robiąc małe badanie eksploracyjne.

Robisz najperw test na jednym logo. Potem - z innymi ludźmi - badasz drugie logo. Próba powinna być prawidłowa statystycznie.Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 07.04.13 o godzinie 16:27

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Dagmaro, wiem konkretnie do kogo mam skierować badanie. Dziękuję za pożyteczne informacje - czyli dwa testy i pytania zamknięte.

Konstruując ankietę powinienem ukryć logotyp zostawiając sam sygnet? W moim przypadku nazwa wskazuje na branżę, dlatego nie jestem pewny. Ponadto może Pani podpowie, które z pytań mogą być najistotniejsze?
Dagmara D.

Dagmara D. Field Research
Poland - Badania
rynku - moja miłość.
Wykł...

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Adrian, mam na imię Dagmara, nie Pani :)
W kwestionariuszu zadajesz pytania istotne z punktu widzenia analiz. Najpierw zastanów się co chcesz badać - czyli jakie są cele badawcze. Potem zastanów się jak chcesz analizować odpowiedzi - musisz o tym myśleć tworząc ankietę. Wiesz, nie da się tego nauczyć przez GL :) Ale próbuj :)Dagmara D. edytował(a) ten post dnia 08.04.13 o godzinie 00:18

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Adrian D.:
Następnie, zaproponowałbym nowy znak z poprawną identyfikacją wizualną.
1. Proszę podać pierwsze skojarzenie z powyższym sygnetem (elementem logo firmy)Jak wykazać, że nowe logo i identyfikacja będą lepsze od obecnego?

Zastanów się nad terminologią jakiej używasz niestety bezkrytycznie. Poszukaj w prawdziwych słownikach, nie w Wikipedii. To ma kapitalne znaczenie, bo może zniknie Twój wymyślony problem i zajmiesz się czymś konkretnym i wartościowym.
Na razie powielasz błędy znaczeniowe: logo to nie jest znak, znak to nie jest identyfikacja a identyfikacja to nie sygnet - wszystko jedno w jakiej kolejności.

To miejscowy dekorator ALW wyssał sobie z palca, że logo składa się z sygnetu i logotypu (typografii).
To kompletna bzdura i nonsens. Skąd to wytrzasnął to do tej pory nie zdradził ani, on ani żaden aktywista.

Czy wizerunek nadgryzionego jabłka z listkiem jest dobrym skojarzeniem z producentem maszyn liczących? Dla mnie nie. Ale Jobs uważał inaczej, bo mógł jako właściciel.

Forma graficzna znaku FIRMOWEGO nie ma żadnego znaczenia. Dowodem tego stwierdzenia są wszystkie znane z rynku firmy. Istotna jest nazwa własna firmy a nie jej znak graficzny czy użyte liternictwo, np Philips, Sony, Samsung itd.

Logo, czyli po polsku, znak graficzny FIRMY jest znakiem własności. To jego właściciel decyduje z jaką jego formą się utożsamia czyli identyfikuje. Znak firmowy służy do oznakowania produktów, w celu odróżnienia ich od innych przez kupujących – na rynku. Nic więcej.

Taki znak może stać się symbolem np jakości, solidności i wtedy mówimy o nim, że jest marką. np Mercedses.

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Widzę, że człowiek projektujący brzydkie małe, infantylne orzełki się zbulwersował i stara się teraz za wszelką cenę odegrać za zasłużony i konstruktywny komentarz w jego topicu.
Maciej N.:
Zastanów się nad terminologią jakiej używasz niestety bezkrytycznie.
Poszukaj w prawdziwych słownikach, nie w Wikipedii. To ma kapitalne
znaczenie, bo może zniknie Twój wymyślony problem i zajmiesz się
czymś konkretnym i wartościowym.
Na razie powielasz błędy znaczeniowe: logo to nie jest znak, znak to nie jest
identyfikacja a identyfikacja to nie sygnet - wszystko jedno w jakiej kolejności.

Niestety, tak się składa, że używam poprawnej terminologii. Logo składa się z logotypu, oraz opcjonalnie sygnetu i jak ktoś się uprze to i tagline. Całość jest z kolei znakiem identyfikującym firmę. Przykro mi. Tak już jest.

Poza tym bąknąłeś coś o tym, że niby nie wiem co to identyfikacja. Wiem dużo lepiej niż Ty, widocznie. Całościowa identyfikacja składa się z 3 elementów (choć to i tak nie wszystkie) - Corporate Design, Corporate Communications oraz Corporate Behaviour. Wszystkie są istotne. Zresztą, nie. Nie będę Ci tego tłumaczył bo nie zrozumiesz.

Jeszcze tylko gwoli wyjaśnienia, wszystko co napisałem jest logiczne:
Adrian Dąbrowski.:
Następnie, zaproponowałbym nowy znak z poprawną identyfikacją wizualną.

Co oznacza, że zaprojektuję nowy znak firmowy (logo) a wraz z nim całą identyfikację wizualną dla tej firmy. Czego nie rozumiesz?
Maciej N.:
Czy wizerunek nadgryzionego jabłka z listkiem jest dobrym skojarzeniem z producentem maszyn liczących? Dla mnie nie. Ale Jobs uważał inaczej, bo mógł jako właściciel.

Bo Apple to specyficzny rodzaj logo - logo symboliczne. Kojarzy się m.in. z pragnieniem, pożądaniem, wiedzą a więc pozytywnymi elementami.
Logo, czyli po polsku, znak graficzny FIRMY jest znakiem własności. To jego właściciel decyduje z jaką jego formą się utożsamia czyli identyfikuje. Znak firmowy służy do oznakowania produktów, w celu odróżnienia ich od innych przez kupujących – na rynku. Nic więcej.

Nie powinno być tak, że ktoś sobie coś nabazgrał i stwierdził, że to będzie dobre logo dla, załóżmy, marki ciuchów. Znak firmowy buduje w oczach odbiorcy pewien wizerunek, a nie tylko odróżnia go od innych. Jeśli masz za przeproszeniem w dup*e to jak Cię odbiera klient, to Twoja sprawa. Jesteś mentalnie w latach 90 polskich realiów... Szkoda słów.
Maciej N.:
Forma graficzna znaku FIRMOWEGO nie ma żadnego znaczenia. Dowodem tego stwierdzenia są wszystkie znane z rynku firmy. Istotna jest nazwa własna firmy a nie jej znak graficzny czy użyte liternictwo, np Philips, Sony, Samsung itd.

Nazwa jest bardzo ważna, ale nie umniejszajmy typografii! Też jest ISTOTNA. Wizualnie już sam kształt dużo mówi. Dla ekskluzywnych produktów przeznaczona powinna być inna czcionka, do tych niższej klasy inna.

Idąc Twoim tokiem rozumowania typografia w logo może być ze złym kerningiem albo po prostu nieestetyczna. Bo wygląd w ogóle jest nieważny... Tak... Wyobraź sobie te firmy, które wypisałeś (Philipsa, Sony czy Samsunga) zapisane np. w COMIC SANS. Ale nie, wmawiaj dalej wszystkim, że typografia jest nieistotna.
Maciej N.:
Taki znak może stać się symbolem np jakości, solidności i wtedy mówimy o nim, że jest marką. np Mercedses.

Nie spodziewałem się po Tobie, ale akurat tutaj błysnąłeś.

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Co to jest cała identyfikacja wizualna? konkretnie i bez makaronizmów, albo pisz tylko po angielsku topiczku. Art designer chce pisać naukowo o logo :) – się zdecyduj kim jesteś.

Cały mój wpis Topiczku to jedna wielka kpina z minimalizmu (intelektualnego) i pseudonaukowości języka używanego przez nadętych ignorantów. Dałeś się wkręcić :) nie masz poczucia humoru a to znaczy ...


Obrazek

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Poczucie humoru to ja mam, po prostu nie bawi mnie to co Ciebie. Wielu ludzi wrzuca tu rzeczy do oceny - automatycznie wiec ocenilem ten temat bez glebszego czytania. Ale rozumiem ironie. Ha, ha. Ubaw po pachy. Wychodzi, ze jestem Bucem : )

Ok. Nie kloce sie ze logo nie jest tym co opisane jest w cytacie. Pewnie ze jest. Ale to jest ogolne pojecie. Nie mowie tu juz o jakims naukowym podejsciu do grafiki. Trzeba zwyczajnie umiec nazywac dane elementy logo. To pomaga sie zrozumiec.

Coz, identyfikacja wizualna to przede wszystkim logo oraz barwy korporacyjne. Poza tym za podstawe mozna uznac np. akcydensy i inne opracowania graficzne ktore tworza spojny system i reprezentuja charakter firmy. To w skrocie. Ide spac. Dziekuje, dobranoc.

p.s - Jesli chodzi o etykiete/tytul, to nie przywiazuje do tego jakiejkolwiek wagi. Rownie dobrze mogloby tam byc napisane np. Wrozka Zebuszka. : ) Odpowiadajac na pytanie: zajmuje sie grafika praktyczna ale nie zaszkodzi jezeli wiem troche wiecej czysto teoretycznie. Nie mam sily juz pisac, bo na dodatek jeszcze ta wiadomosc na komorce klepie... Jutro porozmawiamy jeszcze.Adrian Dąbrowski edytował(a) ten post dnia 09.04.13 o godzinie 04:07
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Znak, bo tym jest logo, może i powinien być badany jeśli chodzi o skuteczność oddziaływania. To jednak dośc skomplikowane, czasochłonne i trudne badanie. No bo jak badać oddziaływanie znaku
np ograniczając się do postrzegania grafiki / obrazu / a pomijając np nazwę?

Badania poszczególnych parametrów postrzegania znaku chyba u nas nie były przyzwoicie robione. Wiem o jakichś próbach testowania typu czytelnośc, zauważalnośc i takie pseudonaukowe ,, z czym ci się kojarzy,, czy ,, co wolisz,,? Tymczasem badania powinny dotyczyć najważniejszego czyli odbioru komunikatu zawartego w znaku.Ileż to bełkotliwych teorii wygłasza się codzxiennie dla ,,wyjaśniania,, tego komunikatu.

Nasi właściciele znaków to przeważnie gołodupcy lub profani. Jedni i drudzy nie będą się zajmowali takimi niuansami. Znak jest im potrzebny bo nowy prezes nastał, jakieś nowe otwarcie wymyślono, zaznacza się jakieś zmiany wirtualne itp Jakież to badania zdecydowały o noweych grafikach PZU, Poczty Polskiej i dziesiątkach podobnych?

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Logo to makaronizm, zapożyczenie z języka angielskiego podobnie jak: sorry, target, design, computer itp. Należy używać określeń polskich, które lepiej opisują tę tematykę. Logo to graficzny znak jakieś firmy. Z niczego się nie składa, jest tylko formą – abstrakcyjną lub coś przedstawiającą w sposób uproszczony. Służy do znakowania produktów lub oznaczania czyjejś własności. To wszystko i nic więcej.

Reszta to mito logo logia :)Maciej Nowakowski edytował(a) ten post dnia 09.04.13 o godzinie 21:59
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Kiedyś o tym pisałem i wyjaśniałem,że logo to to samo co znak. Nie dopisywałbym, że graficzny. Ale logo nie oznacza każdego znaku. Wyróżnikiem logo / znaku / od innych znaków jest nadana logo funkcja komunikacyjna. Zuwagi na wielośc znaków ich skomplikowany podział wydziela się z nich najróżniejsze np znaki symboliczne i niesymboliczne, plany też mogą być znakami, znaki drogowe, sygnałowe, symbole i parę dziesiątków innych. Np strzałka kierunkowa to nie logo / choć może takim być/ lecz znak.Wyróżnia się też logo.

Zeby być konkretnym proponuję mówiąć logo mieć na myśli znaki firmowe. Są one elementem tożsamości wizualnej firmy. Celem takiego znaku jest przekazanie jednoznaczej informacji. Można taką informację wywoływać u nadawcy. poprzez finezyjny proces. Przykład znak firmowy Apple. Można taki znak wywoływac na inne sposoby np odpowiednimi zestawami kolorystycznymi itp Żeby tak się działo warto wiedzieć jak to robić oraz jakimi elementami znaku operować / czyli znak się składa z ..../
Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński

Andrzej Ludwik Alw Włoszczyński projektant, eagler i
orloger

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Maciej N.:

Co ty byś bido zrobił nie mając takiego argumentu jak ja :)

Ty się weź chłopie ogarnij i zdecyduj jest to logo albo nie:
>Logo to graficzny znak jakieś firmy.
Podobno go nie ma więc nie może być znakiem, a co dopiero firmy.

>Z niczego się nie składa, jest tylko formą – abstrakcyjną lub
coś przedstawiającą w sposób uproszczony.
zawsze mi się wydawało, że jak jest znak graficzny i obok stoją litery to mamy już co najmniej dwa elementy składowe, ale widzę że wydumałeś nową definicję. Pomijam że logo nie musi przedstawiać w sposób "uproszczony".
Jak tak czytam Twoje pomysły, to mam wrażenie, że uczyłeś się z bardzo starych rosyjskich podręczników.
Logo to makaronizm, zapożyczenie z języka angielskiego podobnie jak: sorry, target,
makaronizmy są z włoskiego, chcesz uczyć poprawności stosuj ją sam, te przywołane to anglicyzmy. W sumie tak samo dobre, jak wiele innych: wideo, radio, komputer, regalia, herb itp itd

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Brakuje mi w tej ankiecie wartości sprzedaży. Może powinno się respondentom przedstawić kilka znaków (w tym też obecne logo) i zapytać, z której firmy by skorzystali, wiedząc, że są to oferty firm poszukiwanego produktu/usługi. Wybór "kupna" jest argumentem nie do podważenia, pod warunkiem, że grupa jest spora (reprezentatywna dla sektora)

I jeszcze jedno: czasami loga w PL są paskudne, rzeczywiście nie przystające do ofert, ale tak zagnieżdżone w umysłach, że bałbym się zmieniać tak ot. Radziłbym wtedy zmiany skokowe, wyznaczenie nowego logo i ze dwie formy pośrednie...
Jan J.

Jan J. specjalista
wizerunku

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

co to znaczy ,,logo paskudne,,? Przecież to ma być narzędzie komunikacji a nie ładna grafika.Albo się dopieszcza grafikę znaku według własnych standardów estetycznych albo się myśli o komunikowaniu , gdzie znak / czyli jego obraz / spełnia nie najważniejszą rolę. Najważniejszą spełnia tu strategia komunikacyjna danej marki czyli pomysł jak zarządzać komunikatem czyli logo po to by się wyróżnić, odróżnić, zaznaczyć wg założonych celów. Na to trzeba pomyślunku i kasy. Na ładne logo tego tak wiele nie potrzeba. Tylko, że ładne logo to stanowczo za mało.

konto usunięte

Temat: Uproszczony pomiar odbioru logo oraz nowej identyfikacji.

Jan J.:
co to znaczy ,,logo paskudne,,? Przecież to ma być narzędzie komunikacji a nie ładna grafika.Albo się dopieszcza grafikę znaku według własnych standardów estetycznych albo się myśli o komunikowaniu , gdzie znak / czyli jego obraz / spełnia nie najważniejszą rolę.

Dlatego powinniśmy dążyć do tego, żeby logo było i funkcjonalne i estetyczne. W Polsce jest dużo firm, które mają wizerunek rodem ze średniowiecza. Pierwszy z brzegu przykład (a jest ich setki):

http://www.arso-polanski.pl/

Jest to spójny wizerunek, tylko w dzisiejszych czasach komunikuje głównie:

"jesteśmy przestarzali i nie na czasie, mimo to robimy dobrze" : )

Krzysztof - przedstawiłeś dobry pomysł. Ale jeśli by go zastosować, to jedynie w jakiejś oddzielnej ankiecie. Adrian Dąbrowski edytował(a) ten post dnia 10.04.13 o godzinie 11:18

Następna dyskusja:

stystem identyfikacji wizua...




Wyślij zaproszenie do