Marcin W.

Marcin W. Ciekawy zmian.

Temat: Voip w firmie

Witam

Chciałbym całą telefonię ip w firmie oprzeć na dwóch routerach cisco 3725 lub 3745 jako redundatne. Pytanie moje czy redundancja tych routerów działa tez co do Call Manager Express z telefonią na nich?

Pozdrawiam
Marcin Witkowski
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Voip w firmie

Marcin W.:
Chciałbym całą telefonię ip w firmie oprzeć na dwóch routerach cisco 3725 lub 3745 jako redundatne. Pytanie moje czy redundancja tych routerów działa tez co do Call Manager Express z telefonią na nich?

I tak i nie - zależy jak zdefiniujesz redundancję. Więc nie - routery nie zsynchronizują między sobą konfiguracji, routery nie będą miały wzajemnie świadomości o nawiązanych połączeniach, etc. Słowem jeśli coś padnie użytkownicy zauważą chwilową przerwę a połączenia zostaną zerwane. Tak bo możesz rozwiązać to choćby tak że telefony będą dostawały informacje o obu Call Managerach i jak nie uda się im zarejestrować do jednego podejmą próbę rejestracji w drugim. Tak bo nic nie stoi na przeszkodzie abyś sam synchronizował konfigurację lub zrzucił to na barki jakiegoś skryptu pod linuksem. Słowem przerwa będzie ale może być znikomo krótka. Chociaż wszystko wyjdzie w praniu.

I jeszcze małe wyjaśnienie. Otóż router jest tak pomyślany by w ramach funkcjonalności SRST mógł stanowić backup dla Call Managera (nie Express, tylko tego instalowanego na serwerach). Bo tak jest bardziej ekonomicznie.

Krzysztof

Temat: Voip w firmie

Krzysztof Kania:
zauważą chwilową przerwę a połączenia zostaną zerwane. Tak
bo możesz rozwiązać to choćby tak że telefony będą dostawały informacje o obu Call Managerach i jak nie uda się im zarejestrować do jednego podejmą próbę rejestracji w drugim.
Chociaż wszystko wyjdzie w praniu.


Gorzej jak w praniu pol telefonow zarejestruje sie do jednego routera, a pol do drugiego :)

Lepiej postawic serwer i srst.
Marcin W.

Marcin W. Ciekawy zmian.

Temat: Voip w firmie

Pomysł z dwoma routerami wynika z tego że firma obecnie ma jeden i zamierza wymienić i zakupić dwa aby pracowały w redundancji. Stąd też możliwość upchnięcia telefonii w te urządzenia.
Jeżeli przerwa krótka to do przyjęcia (przecież też nie psują się momentalnie routery).
Gorzej jak w praniu pol telefonow zarejestruje sie do jednego routera, a pol do drugiego :)

Jeżeli jeden router będzie tylko w "nasłuchu" i uaktywni się w momencie awarii pierwszego to chyba nie powinny telefony rejestrować się do tego na "nasłuchu" ???

Druga kwestia jak już posty wyżej kolega nadmienił, że można ustawić tak że telefony będą dostawały informację o obu CME. Pytanie czy jest możliwość ustawić tak że najpierw i tylko próbują zarejestrować się do pierwszego a dopiero gdy pierwszy nie odpowiada to szukają drugiego CME???
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Voip w firmie

Przemyslaw Zambrzycki:
Lepiej postawic serwer i srst.

Tylko to częściowo rozwiązuje jeden problem a generuje drugi. Jeśli postawi CME na serwerze to i tak potrzebuje media gatewaya którym będzie router. Czyli nadal router stanowi single point of failure. Pomijam już kwestie kosztów - jak się ma CCME na routerze do CME na serwerze.

Krzysztof
Krzysztof Kania

Krzysztof Kania Inżynier systemowy
Cisco (CCNA R&S,
Voice, Security)

Temat: Voip w firmie

Marcin W.:
Pomysł z dwoma routerami wynika z tego że firma obecnie ma jeden i zamierza wymienić i zakupić dwa aby pracowały w redundancji.

Ale wówczas skorzystasz zapewne z dobrodziejstw HSRP, VRRP, etc. A przyznam że nigdy nie przyszło mi do głowy rozważać scenariusza wdrażania telefonii IP w takim przypadku. W sumie to proponuje przenieść tę dyskusję na forum CCIE.PL do działki VOICE. Jest tam sporo osób o większym niż moje doświadczeniu.
Jeżeli przerwa krótka to do przyjęcia (przecież też nie psują się momentalnie routery).

Odpukać nie spotkałem się jeszcze z takim przypadkiem by router który przepracował pierwsze 48h zepsuł się potem niespodziewanie bez interwencji z zewnątrz typu "nie zabezpieczyliśmy zasilania a rypnął piorun".
Druga kwestia jak już posty wyżej kolega nadmienił, że można ustawić tak że telefony będą dostawały informację o obu CME. Pytanie czy jest możliwość ustawić tak że najpierw i tylko próbują zarejestrować się do pierwszego a dopiero gdy pierwszy nie odpowiada to szukają drugiego CME???

Tego nie trzeba ustawiać - tak powinny się zachować. Po otrzymaniu pliku z konfiguracją telefon patrzy jaki jest pierwszy serwer CCME i usiłuje się do niego zarejestrować. Gdy się to nie uda próbuje rejestracji w drugim. Aczkolwiek niezarejestrowanie może się nie udać z wielu powodów.

Krzysztof

Następna dyskusja:

Program do symulacji VoIP




Wyślij zaproszenie do