Norbert M.

Norbert M. Nobody's perfect.
Call me Nobody ;)

Temat: Urządzenie mobilne

Ostatnio dużo piszemy o sprzęcie dobrym pod programowanie. Ja chciałbym zapytać co proponowalibyście do nauki programowania urządzeń mobilnych. Nie mam wiedzy w tym temacie, więc liczę na pomoc specjalistów. Oczywiście chodzi mi o coś w przystępnej cenie (chociaż nie wiem ile w tej materii to może być :)). Niedługo kończy mi się umowa w sieci komórkowej – może któraś z sieci oferuje urządzenie, które mogłoby mi na początek wystarczyć. Jestem zupełnie zielony w tym temacie, więc będę wdzięczny za wszelkie sugestie.
Norbert M.

Norbert M. Nobody's perfect.
Call me Nobody ;)

Temat: Urządzenie mobilne

I jeszcze jedno pytanie dodatkowe: W jaki sposób można sprawdzić czy dane urządzenie można wogóle programować w C#?

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Aby móc programować na urządzenie mobilne w C#, tym samym musimy móc skorzystać z .NET Compact Framework. Domyślnie w ROM'ie urządzenia z systemem Windows Mobile 5 dla SP i PPC był to .NET CF 1.1. W tej chwili standardem dla systemu Windows Mobile 6.0 i 6.1 jest już .NET CF 2.0. Nie ma jednak żadnych przeciwwskazań, aby samodzielnie doinstalować na przykład najnowszy CF 3.5, który jest do pobrania ze strony producenta WM.

Jeśli chodzi o same urządzenia, to w zasadzie każde obecnie dostępne na rynku urządzenie pracujące pod kontrolą Windows Mobile, będzie odpowiednie. Jednak na sam początek można zacząć tworzenie aplikacji na platformę WM bez posiadania jakiegokolwiek urządzenia. W VS 2008 (co najmniej Professional) lub VS 2005 (co najmniej Standard) jest bardzo dobry emulator urządzeń SP i PPC. Jedynie należy ściągnąć i doinstalować SDK ze strony Microsoftu (dla WM5 lub WM6) i można rozpocząć pracę.Grzegorz Sawczuk edytował(a) ten post dnia 21.04.09 o godzinie 14:24
Norbert M.

Norbert M. Nobody's perfect.
Call me Nobody ;)

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz Sawczuk:
W VS 2008 (co najmniej Standard) lub VS 2005 (Professional) jest bardzo dobry emulator urządzeń SP i PPC. Jedynie należy ściągnąć i doinstalować SDK ze strony Microsoftu (dla WM5 lub WM6) i można rozpocząć pracę.

No to zacznę w ten właśnie sposób. Dzięki

Ale wracając do sprzętu, to zapytam o konkretny: Czy iPhone 3G posiada WM? Oczywiście intuicja podpowiada, że to rodzina Apple, wiec jeżeli wogóle jest tam jakiś OS to pewnie jakiś Mac. Ale wolę zapytać bo być może się mylę.

Temat: Urządzenie mobilne

Pewnie "da się wgrać", podobnie, jak Linuksa.

Ale są firmy i urządzenia niejako przypisane do systemu operacyjnego - przez tradycję :) PalmOS (np. Tungsten, Palm Treo), Symbian (np. Nokia), WM (HTC, HP, Mio, Eten, Acer i dziesiątki innych).

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Jeśli chodzi o iPhone to pracuje on pod kontrolą iPhone OS, a pisze się w nim aplikacje w Objective-C. Jednak do rozpoczęcia pracy z systemem iPhone OS jest potrzeby komputer z Mac OS X, a więc nie obędzie się bez zakupu Mac'a.

Tak jak wspomniał Adrian, to w zasadzie w chwili obecnej istnieją cztery główne platformy mobilne, na które można tworzyć własne aplikacje (pomijam Jave):
- Symbian (C++);
- Windows Mobile (C\C++\C#\VB);
- PalmOS (C\C++);
- Android (Java).

Jeśli chodzi o Palm'a to w chili obecnej zaprzestano rozwijania PalmOS i najnowsze produkty pracują pod kontrolą WM: Treo 500 (SP), Treo 750 (PPC), Treo 850 (PPC).

Podsumowując, jeśli chcemy tworzyć oprogramowanie w C#, to pozostaje jedynie Windows Mobile i użycie Compact Framework'a.
Norbert M.

Norbert M. Nobody's perfect.
Call me Nobody ;)

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz Sawczuk:
Jeśli chodzi o iPhone to pracuje on pod kontrolą iPhone OS, a pisze się w nim aplikacje w Objective-C. Jednak do rozpoczęcia pracy z systemem iPhone OS jest potrzeby komputer z Mac OS X, a więc nie obędzie się bez zakupu Mac'a.

Tak jak wspomniał Adrian, to w zasadzie w chwili obecnej istnieją cztery główne platformy mobilne, na które można tworzyć własne aplikacje (pomijam Jave):
- Symbian (C++);
- Windows Mobile (C\C++\C#\VB);
- PalmOS (C\C++);
- Android (Java).

Jeśli chodzi o Palm'a to w chili obecnej zaprzestano rozwijania PalmOS i najnowsze produkty pracują pod kontrolą WM: Treo 500 (SP), Treo 750 (PPC), Treo 850 (PPC).

Podsumowując, jeśli chcemy tworzyć oprogramowanie w C#, to pozostaje jedynie Windows Mobile i użycie Compact Framework'a.

Śliczne dzięki za klarowną odpowiedź. Sporo mi to ugruntowało i pomogło.
Pozdrawiam serdecznie.Norbert Maziarz edytował(a) ten post dnia 27.03.09 o godzinie 13:46

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz Sawczuk:
... W VS 2008 (co najmniej Standard) lub VS 2005 (Professional) jest bardzo dobry emulator urządzeń SP i PPC.

hmm, a VS 2008 nie ma obsługi Smart Device Project dopiero od wersji professional? Tak wynika z moich informacji i z tego co mi powiedział pan na infolinii Microsoftu.

My korzystamy z Visual Studio 2008 Professional i .NET Compact Frameworka 2.0 do tworzenia oprogramowania na Windows Mobile.

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Faktycznie coś mi się pomieszało. Właśnie sprawdziłem na stronie Microsoftu i znalazłem informację, że urządzenia mobilne są wspierane od wersji Visual Studio 2008 Professional.

Pozdrawiam,
Grzegorz Sawczuk
Artur K.

Artur K. Head of IT

Temat: Urządzenie mobilne

Dokładnie tak.
W VS2005 było w standard i powyższych, w VS2008 dopiero od professional.

Plus oczywiście SDK od microsoft, albo od producenta konkretnego urządzenia.

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Norbert Maziarz:
Ostatnio dużo piszemy o sprzęcie dobrym pod programowanie. Ja chciałbym zapytać co proponowalibyście do nauki programowania urządzeń mobilnych. Nie mam wiedzy w tym temacie, więc liczę na pomoc specjalistów. Oczywiście chodzi mi o coś w przystępnej cenie (chociaż nie wiem ile w tej materii to może być :)).

Polecam odwiedzić też:
http://forum.xda-developers.com/

IMHO najpewniej wziąć HTC (Diamond lub TP/Raphael), już WinMo6.5 na nich chodzi, więc urządzenia raczej na lata. Ew. iPhone (łatwość dystrybucji przez AppStore, ale z .net nie ma on nic wspólnego, tam jest obj-c).
Marcin Tarapata

Marcin Tarapata Analityk/Tester

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz Sawczuk:
Jeśli chodzi o iPhone to pracuje on pod kontrolą iPhone OS, a pisze się w nim aplikacje w Objective-C. Jednak do rozpoczęcia pracy z systemem iPhone OS jest potrzeby komputer z Mac OS X, a więc nie obędzie się bez zakupu Mac'a.

Można by pomyśleć o postawieniu systemu na wirtualce (VMWare, Virtual Box, Virtual PC itp) i wtedy możemy pominąć punkt z zakupem Mac'a ;)

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Jeśli chodzi o iPhona, to moim osobistym zdaniem w chwili obecnej nie ma możliwości stworzenia na niego bardziej rozbudowanych aplikacji, niż gry, czy proste aplikacje.
Podstawową wadą, która dla mnie dyskwalifikuje to urządzenie, jest dostępnośc dla użytkownika tylko jednego procesu. Uruchomiona aplikacja działa jedynie do momentu kiedy jest na pierwszym planie. Po jej zminimalizowaniu następuje jej automatyczne zamknięcie.
Przy użyciu oficjalnego SDK nie ma możliwości tworzenia demonów, więc zamyka to drogę dla wielu ciekawych rozwiązań. Można wykorzystać nieoficjalny Open SDK, jednak to akurat uniemożliwia przejście autoryzacji w AppStore.

Pozdrawiam,
Grzegorz Sawczuk

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz Sawczuk:
Jeśli chodzi o iPhona, to moim osobistym zdaniem w chwili obecnej nie ma możliwości stworzenia na niego bardziej rozbudowanych aplikacji, niż gry, czy proste aplikacje.
Podstawową wadą, która dla mnie dyskwalifikuje to urządzenie, jest dostępnośc dla użytkownika tylko jednego procesu.

Duzo racji. Wyglada na to, ze niewiele sie tu zmieni, bo Apple wymyslilo sobie "push service" zamiast prawdziwych procesow w tle. Nie wiem tylko jak oni by chcieli pidgina czy podobne ustrojstwo wrzucic jako push, ehh!

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Sebastian Pienio:
Grzegorz Sawczuk:
Jeśli chodzi o iPhona, to moim osobistym zdaniem w chwili obecnej nie ma możliwości stworzenia na niego bardziej rozbudowanych aplikacji, niż gry, czy proste aplikacje.
Podstawową wadą, która dla mnie dyskwalifikuje to urządzenie, jest dostępnośc dla użytkownika tylko jednego procesu.

Duzo racji. Wyglada na to, ze niewiele sie tu zmieni, bo Apple wymyslilo sobie "push service" zamiast prawdziwych procesow w tle. Nie wiem tylko jak oni by chcieli pidgina czy podobne ustrojstwo wrzucic jako push, ehh!

Dokładnie. Nowo wprowadzany Apple Push Notification Service, to usługa, której możliwość wykorzystania jest zdana na łaskę procesu certyfikacji przez Apple'a. Dodatkowo Apple podkreśla, że APNS nie gwarantuje dostarczenia wiadomości do użytkownika końcowego, a maksymalny rozmiar notyfikacji to 256 bajty. Kolejną wadą proponowanego rozwiązania (APNS), jest to, że komunikacja przebiega tylko w jednym kierunku (od APNS do urządzenia). Jedynym wyjątkiem jest wysłanie przez urządzenie informacji do serwisu, że nie może odebrać notyfikacji, ponieważ wymagana aplikacja została już odinstalowana.

Podsumowując, to tak jak wspomniałem wcześniej iPhone, jest z pewnością sukcesem, lecz nie technologiczny, a marketingowym ;)

Pozdrawiam,
Grzegorz Sawczuk

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz Sawczuk:
Podsumowując, to tak jak wspomniałem wcześniej iPhone, jest z pewnością sukcesem, lecz nie technologiczny, a marketingowym ;)


Niestety ludzie się na to iPhone rzucają, mimo, że to nic specjalnego, nowatorskiego ani taniego. Każde urządzenie z Windows Mobile 5 miało to samo co iPhone a nawet więcej :)

No ale niestety, skoro ludzie to kupują to developerzy muszą się męczyć z tym prymitywnym telefonem... i z Apple AppStore. Polecam przeczytać to:

http://www.techcrunch.com/2009/04/20/apple-rejects-ano...

konto usunięte

Temat: Urządzenie mobilne

Grzegorz A.:
No ale niestety, skoro ludzie to kupują to developerzy muszą się męczyć z tym prymitywnym telefonem... i z Apple AppStore. Polecam przeczytać to:

http://www.techcrunch.com/2009/04/20/apple-rejects-ano...

Trudno nie odnieść wrażenia, że Microsoft na nas developerów chucha i dmucha, a Apple najchętniej by nas wytępiło. Pamiętacie ile było napięcia, żeby wogóle SDK opublikować? A sam fakt, że to zrobili dopiero po rozprawie sądowej chyba wiele mówi o firmie z Cupertino...

Następna dyskusja:

VS 2010 a projekty mobilne




Wyślij zaproszenie do