konto usunięte

Temat: Edukacja w szkolnym laboratorium magazynowym

Szkolne laboratorium magazynowe w Zespole Szkół Nr 1 w Sokołowie Podlaskim

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom nauczycieli logistyki w szkołach średnich w Instytucie Logistyki i Magazynowania (ILiM) opracowano i przekazano do użytkowania kompleksowy pakiet edukacyjny dla szkolnego laboratorium magazynowego. Prace zlecone zostały przez Powiat Sokołowski w ramach projektu „Logistyk – zawód przyszłości” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (Działanie 9.2 POKL).
Opracowany pakiet przygotowany został na bazie pełnowymiarowego informatycznego systemu obsługi magazynu WMS MaGS1, z wykorzystaniem kodów kreskowych GS1 oraz radiowych terminali przenośnych, z symulacją współpracy z systemem informatycznym ERP. W ramach pakietu odbyło się wdrożenie i przeszkolenie kadry pedagogicznej w kierunku korzystania z oprogramowania w pracowni szkolnej.
Elementem spinającym cały pakiet był specjalnie opracowany proces dydaktyczny obrazujący rzeczywiste działania realizowane w magazynach, dostarczony w postaci dedykowanej bazy danych wraz z opisem działań ujętych w podręczniku nauczycielka i w podręczniku ucznia. Poza kompleksowym modułem dydaktycznym dostawa pakietu obejmowała sprzęt automatycznej identyfikacji (pięć mobilnych terminali radiowych spiętych w lokalną sieć radiową i dwie drukarki kodów kreskowych) oraz specjalnie zaprojektowane i przygotowane opakowania oznakowane etykietami z kodami kreskowymi GS1 i regały wypełniające strefę składowania.
Uczniowie działają wg opracowanego w ILiM scenariusza w pięciu zespołach tematycznych realizując:
1. Przyjęcie z produkcji.
2. Przyjęcie z zewnątrz.
3. Kompletowanie wydań całopaletowych.
4. Kompletowanie wydań mieszanych.
5. Wydanie skompletowanych materiałów i inwentaryzację stanów magazynowych.
Scenariusza działań został opracowany tak, aby każdy uczeń w całym cyklu zajęć zapoznał się z każdym tematem ćwiczeń laboratoryjnych.

Zgodnie ze scenariuszem, moduł dydaktyczny realizowany jest dwukrotnie w cyklu rotacyjnym, po każdym tygodniu zajęć uczniowie „przesiadają się” do sąsiednich stanowisk. Pozostały czas w ramach semestru wykorzystywany jest na ćwiczenia i zapoznawanie się ze sprzętem automatycznej identyfikacji.
Dostarczone w liczbie 3 sztuk podręczniki dla nauczyciela dedykowane do aspektów praktycznych nauczania, przygotowane zostały w celu ułatwienia pracy nauczycielowi prowadzącemu zajęcia w laboratorium magazynowym, funkcjonującym w szkole średniej na mocy dokumentu Podstawa programowa kształcenia w zawodzie technik logistyk Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu (MENiS), symbol cyfrowy 342 [04]. Dokument ten w rozdziale: B. SPECYFICZNE WYMAGANIA KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE w p. 4 wyraźnie zaleca, aby szkoła realizująca kształcenie w zawodzie technik logistyk posiadała pomieszczenia dydaktyczne typu laboratorium symulujące firmę logistyczną (wirtualne przedsiębiorstwo będące ogniwem w łańcuchu dostaw) lub laboratorium symulujące magazyn. Opracowany w ILiM, zainstalowany i wdrożony w Zespole Szkół Nr 1 w Sokołowie Podlaskim pakiet edukacyjny wypełnia te zalecenia i został bardzo przychylnie zaakceptowany przez nauczycieli i uczniów. Dostarczone w liczbie 15 sztuk podręczniki dla uczniów wspomagają ich działania stanowiąc precyzyjny przewodnik po bazie danych i systemie informatycznym. Zdolni uczniowie mogą działać z podręcznikiem nawet bez pomocy nauczyciela.

Wdrożony pakiet edukacyjny wspomagający pracę nauczyciela w szkolnym laboratorium magazynowym umożliwia, zgodnie z wytycznymi ministerialnego dokumentu, praktyczne przeprowadzenie zajęć pozwalających na obsługę laboratoryjnego magazynu, symulującą rzeczywiste procesy, jakie mogą zachodzić rzeczywistych magazynach. Uczniowie kończący edukację w Zespole Szkół Nr 1 w Sokołowie Podlaskim są profesjonalnie przygotowani do pracy zawodowej w obszarach logistyki magazynowej. Potrafią obsłużyć mobilne urządzenia skanujące, potrafią wygenerować stosowne etykiety logistyczne i potrafią wymieniać dane z zasymulowanym systemem zewnętrznym klasy ERP.
Pracownia, w której uczniowie praktycznie obsługują „rzeczywiste” procesy magazynowe jest logicznie i fizycznie podzielona na część „biurową” i część „magazynową”. Każdy zespół tematyczny równolegle z pozostałymi realizuje swoje, wyznaczone opracowanym w ILiM scenariuszem zadania. Tym samym uczeń funkcjonuje w warunkach symulujących rzeczywisty magazyn, w którym w każdym momencie dzieję się wiele istotnych zagadnień.

----------------
Jeśli jesteś nauczycielem i stoisz przed problemem, jak zorganizować edukację logistyczną w szkolnym laboratorium, możemy Ci w tym pomóc. Wiadomo, że szkoła nie ma wystarczających środków finansowych na ten cel. Dlatego należy korzystać ze środków pomocowych. Jest to możliwe, czego przykładem jest Starostwo Powiatowe w Sokołowie Podlaskim.

Informacja na stronie www Zespołu Szkół Nr 1 w Sokołowie Podlaskim:
http://zsnr1.edu.pl/index.php?option=com_content&view=...Jerzy Majewski edytował(a) ten post dnia 26.12.10 o godzinie 17:55