Patryk Kencki

Doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce (historia teatru)
Warszawa, mazowieckie

Doświadczenie zawodowe

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
adiunkt w Zakładzie Historii i Teorii Teatru oraz sekretarz redakcji "Pamiętnika Teatralnego", wykła
Logo
wykładowca
Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk - studia podyplomowe: wiedza o kulturze
konwersatoria "Dzieje teatru" i "Simulacrum"
Usunięty Użytkownik
klient
wystawiono
poprostu the best of.
Usunięty Użytkownik
klient
wystawiono
naprawde super, wielkie zaangazowanie, charyzma - takich wykładowców, jak Pan Patryk powinno byc jak najwięcej
Logo
poprzednio wykładowca i adiunkt na Wydz. Aktorskim, obecnie adiunkt na Wydz. Wiedzy o Teatrze
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza w Warszawie
wykłady i ćwiczenia z historii teatru polskiego na Wydziale Aktorskim
seminarium magisterskie na Wydziale Aktorskim
wykład z interpretacji teatru dawnego
Logo
sekretarz
Polskie Towarzystwo Historyków Teatru
Logo
kolejno: asystent, starszy asystent, adiunkt muzealny, kustosz i Główny Inwentaryzator
Muzeum Teatralne

Edukacja

Logo
Historia Teatru, doktorat
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Logo
Teatrologia, doktoranckie
Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk
Logo
Wiedza o Teatrze, magisterskie
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Logo
Teologia, magisterskie
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Specjalizacje

Edukacja/Szkolenia
Uczelnie

Zainteresowania

Sztuka ludowa, szczególnie "obraźnictwo" (malarstwo na szkle) oraz "strojenie" (wycinankarstwo)

Organizacje

Polskie Towarzystwo Badań Teatralnych
(wcześniej: Polskie Towarzystwo Historyków Teatru)

Stowarzyszenie Muzealników Polskich

Inne

Publikacje naukowe:

1) Spis prac Antonia Corazziego w Polsce [w:] Antonio Corazzi : Loty w sferę ideału, Warszawa 2002.
2) „Żywot Józefa” Mikołaja Reja : Gry w teatrze świata, „Pamiętnik Teatralny” 2005, z. 1-2.
3) *** (tekst poświęcony pierwszym wystawieniom oper Mozarta w Polsce), [w:] Reminiscencje Mozartowskie, Warszawa 2006.
4) Z życia Wojciecha Bogusławskiego, [w:] Bogusławskiemu – Dowód wdzięczności narodu, Warszawa 2007.
5) Wykaz dzieł Wojciecha Bogusławskiego według porządku pierwszych wystawień, [w:] Bogusławskiemu 6) Dowód wdzięczności narodu, Warszawa 2007.
6) Teatr Narodowy w służbie publicznej. Marzenia i rzeczywistość, Warszawa 2007. Redakcja książki (będącej pracą zbiorową) wraz z prof. dr hab. Anną Kuligowską-Korzeniewską; opracowanie indeksów i wybór ilustracji.
7) „Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” Mikołaja z Wilkowiecka i Stary Testament, „Pamiętnik Teatralny” 2007, z. 1-2.
8) Dyrektorzy Sceny Narodowej, [w:] Wojciech Bogusławski i jego późne prawnuki, Warszawa 2007.
9) Komu Moller zadedykował swój przekład "Nabala"?,
"Pamiętnik Teatralny" 2008, z. 1-2.
10) Kameleonowy Karol Frycz, Warszawa 2008. Redakcja katalogu wystawy.
11) Wywód przodków Karola Frycza, [w:] Kameleonowy Karol Frycz, Warszawa 2008.
12) Teatr a miasto w Polsce renesansowej [w:] Miasta polskie w średniowieczu i czasach nowożytnych, Kraków 2008.
13) Józef, syn Jakuba w polskich dramatach renesansowych, "Aspiracje" 2009 (lato).
14) Nieznana korespondencja Heleny Modrzejewskiej i Karola Chłapowskiego w zbiorach Muzeum Teatralnego w Warszawie, edycja i opracowanie, "Pamiętnik Teatralny" 2009 z. 3-4.
15) "Na dwóch pólkulach świata Wielbionej Artystce". Kolekcja pamiątek i dokumentów po Modrzejewskiej w zbiorach Muzeum Teatralnego w Warszawie, współautorstwo artykułu napisanego z p. Moniką Chudzikowską, "Pamiętnik Teatralny" 2009 z. 3-4.
16) Księżniczka z morskiej piany, czyli artystyczne i arystokratyczne koligacje Heleny Modrzejewskiej, "Aspiracje" 2009-2010 (zima-wiosna).
17) Jeszcze o nieznanej korespondencji Heleny Modrzejewskiej i Karola Chłapowskiego, edycja i opracowanie wraz z dr Alicją Kędziorą, "Pamiętnik Teatralny" 2010 z. 1-2.
18) Nowe historie, nowe rozczarowania, "Dialog" 2010 nr 9 (recenzja książki D. Kosińskiego, Teatra polskie. Historie).
19) Biblijne inspiracje w „Królu Rogerze”, [w:] Życie Księgi. Biblia a dramat i teatr współczesny, red. E. Partyga i M. Prussak, Warszawa 2010.
20) Księżniczka z morskiej piany, czyli artystyczne i arystokratyczne koligacje Heleny Modrzejewskiej, [w:] Modrzejewska/Modjeska. Zamknięcie obchodów stulecia śmierci Heleny Modrzejewskiej (1909-2009). Materiały z konferencji w Muzeum Teatralnym w Warszawie 10 stycznia 2010, red. A. Kuligowska-Korzeniewska i A. Kędziora, Kraków 2010.
21) Historia XVII-wiecznego teatru w Polsce, [w:] Ustanawianie historii, red. A. Adamiecka Sitek, D. Buchwald i D. Kosiński, Warszawa 2010.
22) Magnatki i Molière, "Aspiracje" 2010 (jesień).
23) (recenzja książki Andrzeja Żurowskiego, MODrzeJEwSKA. ShakespeareStar), "Teatr" 2011 nr 1.
24) Biblia w dramacie i teatrze staropolskim, [w:] Wędrowanie. Dziesięć wykładów. Teksty wykładów gościnnych w latach akademickich 2008/2009 i 2009/2010, red. H. Waszkiel, Białystok 2010.
25) Z korespondencji Aleksandra Bardiniego, edycja i opracowanie razem z p. Marią Dworakowską, "Pamiętnik Teatralny" 2010 z. 3-4.
26) (recenzja książki Haliny Waszkiel, Stanisław Bogusławski), "Teatr" 2011 nr 3.
27) Zbuntowany talent, czyli Zapolska w muzeum (recenzja wystawy "Gabriela Zapolska. Zbuntowany talent" i albumu pod tym tytułem), "Teatr" 2011 nr 6.
28) O drugich narodzinach teatru (recenzja książki Mirosława Kocura, Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich), "Teatr" 2011 nr 6.
29) Komedyja Maskaryla. Staropolskie przekłady "Les Précieuses ridicules", "Pamiętnik Teatralny" 2011 z. 1-2.
30) (recenzja książki Mirelli Korzus, Twórczość scenograficzna Wincentego Drabika, Warszawa 2009), "Teatr" 2011 nr 10.
31) (recenzja edycji: Wilhelm von Humboldt, Uwagi Niemca o sztuce scenicznej francuskich aktorów tragicznych, przekład, wstęp, opracowanie i przypisy Marek Dębowski, Gdańsk 2010), "Teatr" 2011 nr 11.
32) (recenzja książki Beyond Everydayness. Theatre Architecture in Central Europe, chief editor Igor Kovačević, Prague 2010), "Teatr" 2011 nr 11.
33) Gra o Tobiaszu, "Performer" 2011 nr 3.
www.grotowski.net/performer/performer-3/gra-o-tobiaszu
34) Fakty i dokumenty, czyli o teatrze staropolskim, [w:] Wymowa Faktu, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald, Warszawa 2011.
35) (recenzja edycji: Carlo Goldoni, Teatr komediowy, przekład i opracowanie Jolanta Dygul, Gdańsk 2011), "Teatr" 2011 nr 12.
36) Fundament pod pomnik Kazimierza Dejmka (recenzja książki: A. Kuligowska-Korzeniewska, Teatr Kazimierza Dejmka. Redakcja Anna Kuligowska-Korzeniewska, Łódź 2010), "Twórczość" 2011 nr 12.
37) Le Médecin malgré lui w pijarskim Collegium Nobilium, "Aspiracje" 2011 (jesień).
38) Apologia Jacka Wachowskiego, "Teatr" 2012 nr 1.
39) (recenzja książki: K. Kopania, Animated Sculptures of the Crucified Christ in the Religious Culture of the Latin Middle Ages, Warszawa 2010), "Teatr" 2012 nr 1.
40) Nauczyciele sztuki aktorskiej (od Wojciecha Bogusławskiego do Aleksandra Zelwerowicza), [w:] Dwóchsetlecie Szkoły Dramatycznej w Warszawie 1811-2011, red. A. Kuligowska-Korzeniewska, Warszawa 2011.
41) Jan Szczurowski, [hasło w:] Polski Słownik Biograficzny, Warszawa-Kraków 2011, z. 195 (t. 47/4).
42) (recenzja książki: Portrety teatralne. Piórkiem - węglem - pędzlem. Prace dedykowane profesor Annie Kuligowskiej-Korzeniewskiej, red. I. Jajte-Lewkowicz, M. Leyko, Łódź 2011), "Teatr" 2012 nr 2.
43) (recenzja książki: Z. Jasińska, Na scenie teatru i życia. Saga rodu Leszczyńskich - Rapackich, Warszawa 2010), "Teatr" 2012 nr 5.
44) (recenzja książki: S. Gadomski, Teatr i dramat w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Kraków 2011), "Teatr" 2012 nr 5.
45) Performatyka jako kompas, "Dialog" 2012 nr 5.
46) Muzeum Teatralne w Warszawie, [w:] Muzeum w świetle reflektorów. Wystawa - naukowe laboratorium czy artystyczna kreacja? Materiały z międzynarodowej konferencji zorganizowanej 12-14 października 2011 r. przez Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, pod redakcją Agnieszki Kowalskiej, Kraków 2012.
47) Nie tylko teatr. O widowiskach u Bolesława Prusa, "Aspiracje" 2012 (jesień).
48) Teatr liturgiczny w Polsce - od katedr do Węgajt, [w:] Między liturgiką a performatyką. Rekonesans I, red. E. Mateja i Z. Solski, Opole 2012.
49) (recenzja edycji: Franz Lang, O działaniu scenicznym, przekł. i kom. J. Zaborowska-Musiał, wstęp B. Judkowiak, Gdańsk 2010), "Teatr" 2013 nr 3.
50) INSPIRACJE STAROTESTAMENTOWE W DRAMACIE POLSKIEGO RENESANSU (1545-1625), Warszawa 2012.
51) Apokalipsa w dramaturgii staropolskiej, [w:] Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze od późnego średniowiecza do współczesności, red. K. Kopania, Warszawa 2012.
52) Pamiątki Fredrowskie, strona internetowa Domu Komedii Aleksandra Fredry
http://dom-komedii.pl/uploads/2010/06/Patryk-Kencki-Pami%C4%85tki-Fredrowskie.pdf
53) (recenzja książki: J. M. Pradier, Ciało widowiskowe. Etnoscenologia sztuk widowiskowych, przekł. K. Bierwiaczonek, Warszawa 2012), "Pamiętnik Teatralny" 2012 z. 3-4.
54) Performans, czyli z teatrem i bez teatru (recenzja książki: M. Kocur, Teatr bez teatru. Performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza, Wrocław 2012), "Teatr" 2013 nr 4.
55) Dom dla komedii [artykuł poświęcony projektowi powstania Domu Komedii Aleksandra Fredry], "Teatr" 2013 nr 6.
http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/512/dom_dla_komedii/
56) Książka gwieździsta [recenzja książki: T. Kornaś, Schola Teatru Węgajty. Dramat liturgiczny, Kraków 2012], "Teatr" 2013 nr 6.
57) Staropolski eksperyment - z Piotrem Cieplakiem, Wolfgangiem Niklausem i Michałem Zadarą rozmawia Patryk Kencki, "Teatr" 2013 nr 7-8.
58) Pamięć o dawnym teatrze, "Pamiętnik Teatralny" 2013 z. 1.
59) Julian Krzyżanowski - historyk teatru staropolskiego?, (współautor: Marta Zembrzuska), [w:] Krzyżanowski. Spojrzenie po latach, red. Ł. Księżyk, M. Nabiałek, Warszawa 2013.
60) Muzeum wielu dyscyplin, "Teatr" 2013 nr 10.
61) Szkice o Hiobie (recenzja spektaklu Piotra Cieplaka "Milczenie o Hiobie", Teatr Narodowy, prem. 24 X 2013),
http://teatralny.pl/recenzje/szkice-o-hiobie,86.html
62) "Teatrologia nie umarła". Rozmowa z prof. Dariuszem Kosińskim,
http://www.teatralny.pl/rozmowy/teatrologia-nie-umarla,110.html
63) Postkatastroficzna żegluga, (recenzja spektaklu Igi Gańcarczyk "Katastronauci", Nowy Teatr, prem. 8 XI 2013)
http://www.teatralny.pl/recenzje/postkatastroficzna-zegluga,120.html
64) Performanse jezuickie w dawnej Rzeczypospolitej, [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. E. Bal i W. Świątkowska, Kraków 2013.
65) O widowiskach staropolskich, "Pamiętnik Teatralny" 2013 z. 2, s. 5-18.
66) Biedny Bolesław, (recenzja spektaklu Bartosza Zaczykiewicza i Andrzeja Seweryna według "Bolesława Śmiałego" Stanisława Wyspiańskiego, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, prem. 29 I 2014).
http://teatralny.pl/recenzje/biedny-boleslaw,293.html
67) Mitologie/Metodologie, "Teatr" 2014 nr 2.
68) "Wszyscy razem grać będziemy". Metateatralność w komediach Aleksandra Fredry, "Aspiracje" 2013 nr 4.
69) Nic mniej pewnego od uwodzenia, (recenzja spektaklu Katarzyny Warnke "Uwodziciel", Nowy Teatr w Warszawie, prem. 6 II 2014).
http://teatralny.pl/recenzje/nic-mniej-pewnego-od-uwodzenia,316.html
70) Mitologie/Metodologie, http://www.ptbt.e-teatr.pl/files/zjazd_pdf/Kencki,_Mitologie_Metodologie.pdf
71) Iwona, księżniczka Cimcirymci (recenzja spektaklu Agaty Dudy Gracz według "Iwony, księżniczki Burgunda" Witolda Gombrowicza, Teatr im. S. Jaracza w Łodzi, prem. 19 I 2014), "Teatr" 2014 nr 3.
http://www.teatr-pismo.pl/po-premierze/761/iwona,_ksiezniczka_cimcirymci/
72) Mózg otwarty (recenzja spektaklu Tomasza Rodowicza "Muzg", Stowarzyszenie Teatralne Chorea w Łodzi, prem. 22 XI 2013), "Teatr" 2014 nr 3.
http://www.teatr-pismo.pl/przeglad/756/mozg_otwarty/
73) Refleksje bladawca o teatrze robotycznym, "Teatr" 2014 nr 4.
74) Słodkie żale (sprawozdanie z festiwalu Gorzkie Żale 2014), http://teatralny.pl/recenzje/slodkie-zale,440.html
75) Pustakówka - przestrzeń performatywna, "Dialog" 2014 nr 5.
76) Alcest szalony (recenzja spektaklu Grzegorza Chrapkiewicza według "Mizantropa" Moliera, Teatr Dramatyczny w Warszawie - Teatr na Woli, prem. 15 II 2014), "Teatr" 2014 nr 5.
77) Między szkołą a sceną (sprawozdanie z 32. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi), http://teatralny.pl/recenzje/miedzy-szkola-a-scena,502.html
78) Majster Klajster (recenzja spektaklu Wojtka Klemma "Klajster" według dramatu Tomasza Cymermana, Teatr Nowy w Łodzi, prem. 27 III 2014), "Teatr" 2014 nr 6.
79) Artysta musi poruszać (rozmowa z Krzysztofem Majchrzakiem), "Teatr" 2014 nr 7-8.
80) Molier dla szkół średnich (recenzja książki: T. Łubieński, Molier nasz współczesny, Warszawa 2013), "Teatr" 2014 nr 7-8.
81) Ożywcze źródła (recenzja książki: W. Szturc, Rytualne źródła teatru. Obrzęd – maska – święto, Kraków 2013), http://teatralny.pl/recenzje/ozywcze-zrodla,670.html
82) Życie teatralne międzywojennej Warszawy, "Jesteśmy" 2014 (11 XI), s. 1-3.
83) Raszewski staropolski, [w:] Raszewski dzisiaj czytany, red. A. Adamiecka-Sitek, D. Buchwald, Warszawa 2014.
84) Burza - Szekspirowskie simulacra, "Pamiętnik Teatralny" 2014 z. 3.
85) Staropolskie zwierciadło. Dawne widowiska polskie z perspektywy współczesnej. Książka poświęcona pamięci Profesora Juliana Lewańskiego, red. P. Kencki, J. Kopciński, Warszawa 2015.
86) Dwie strony zwierciadła [wstęp do książki:]
Staropolskie zwierciadło. Dawne widowiska polskie z perspektywy współczesnej. Książka poświęcona pamięci Profesora Juliana Lewańskiego, red. P. Kencki, J. Kopciński, Warszawa 2015.
87) O widowiskach staropolskich, [w:] Staropolskie zwierciadło. Dawne widowiska polskie z perspektywy współczesnej. Książka poświęcona pamięci Profesora Juliana Lewańskiego, red. P. Kencki, J. Kopciński, Warszawa 2015.
88) Staropolski eksperyment - z Piotrem Cieplakiem, Wolfgangiem Niklausem i Michałem Zadarą rozmawia Patryk Kencki, [w:] Staropolskie zwierciadło. Dawne widowiska polskie z perspektywy współczesnej. Książka poświęcona pamięci Profesora Juliana Lewańskiego, red. P. Kencki, J. Kopciński, Warszawa 2015.
89) Rocznicowe liberum veto, "Teatr" 2015 nr 5.
90) Molière i inni, "Pamiętnik Teatralny" 2014 z. 4.
91) Molière, Morsztyn, Marysieńka..., "Pamiętnik Teatralny" 2014 z. 4.
92) Molière - Jan Ludwik Plater, Kosztowne duraczki, albo Dziwaczki wymyślne, oprac. Patryk Kencki, "Pamiętnik Teatralny" 2014 z. 4.
93) Teatrologia jako nauka o widowiskach. Rozważania wstępne, "Pamiętnik Teatralny" 2015 z. 1.
94) (recenzja książki: K. Baraniecka-Olszewska, Ukrzyżowani. Współczesne misteria Męki Pańskiej w Polsce, Toruń 2013), "Pamiętnik Teatralny" 2015 z. 1.
95) Muzyczne inspiracje Wojciecha Bogusławskiego, "Ruch Muzyczny" 2015 nr 7.


Doświadczenia edukacyjne:

2002-2003 prowadzenie wykładów z wiedzy o kulturze w ramach kursu zorganizowanego przez Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki
2003-2004 prowadzenie zajęć z historii teatru i dramatu w Liceum Ogólnokształcącym im. Zbigniewa Herberta w ramach programu zorganizowanego pod patronatem Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej
2004-2005 prowadzenie wykładów i warsztatów poświęconych teatrowi osiemnastego wieku w ramach programu edukacyjnego "Bernardo Bellotto - ambasador kultury" organizowanego przez Zamek Królewski w Warszawie

Autorstwo i współautorstwo scenariuszy wystaw:
- Muzyczny teatr romantyczny (z p. Moniką Chudzikowską)
- Jerzy Grzegorzewski (z p. Ewą Bułhak)
- Reminiscencje Mozartowskie

Udział merytoryczny w pracach nad scenariuszem wystaw:
- Antonio Corazzi. Loty w sferę ideału
- Pamięć i Tradycja. 170 lat teatru Wielkiego
- Artyści Narodowej Sceny
- Bogusławskiemu – Dowód wdzięczności narodu


Inne:
- Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za zasługi w upowszechnianiu kultury

Grupy

2 wszystkich wypowiedzi
0 plusów
doktoranci i doktorzy, doktorat
doktoranci i doktorzy, doktorat
Forum wymiany informacji dla doktorantów i doktorów. Wszystkie kierunki. doktoranci i doktorzy, prace doktorskie,habilitacja,przewód,metodologia badawcza, doktorat, nauka polska,
Habilitanci
Habilitanci
Grupa zrzeszająca osoby przygotowujące się do uzyskania stopnia naukowego doktora habilitowanego.
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie