Leszek

Leszek Kuczyński MBA, Zarządzanie
Projektami
Współfinansowanymi
ze Środków...

Temat: Kwalifikowalność Cross Financing

Jest problem (przynajmniej dla mnie). Załóżmy, że:
1. Beneficjent realizujący projekt założył zakup sprzętu w ramach CF (wyposażenie stanowiska pracy dla osoby pełniącej jakąś funkcję w projekcie, zakup aparatu fotograficznego do dokumentacji zdjęciowej postępu projektu, urządzenie wielofunkcyjne na którym będzie drukował zaświadczenia, certyfikaty, ulotki oraz całą dokumentację powstałą w trakcie trwania projektu).
2. Projekt jest określony w czasie od stycznia 2009 do końca grudnia 2009.
3. Beneficjent otrzymuje dotację na konto z IP2 dopiero 24 grudnia 2009.
4. Jako firma/jst/fundacja/stowarzyszenie/... nie posiada środków własnych na to by dokonywać zakupów przed otrzymaniem dotacji. W związku z tym zakupuje sprzęt w dniu otrzymania dotacji (tj. 24.12.2009)

Pytanie: Czy (pomijając wydźwięk moralny) zakupy dokonane na tydzień przed rzeczowym zakończeniem projektu należy uznać za niekwalifikowalne, gdyż są poniesione w sposób nieracjonalny tj. nie przyczyniły się do poprawy i usprawnienia realizacji projektu?

Miłoby było poznać Wasze opinie (podkreślam, by pominąć fakt, że Beneficjent otrzymał pieniądze tak późno, a z własnych środków nie był w stanie dokonać powyższych zakupów). Może macie jakieś doświadczenie w tej (...) Zobacz więcej
20.04.2010, 11:05
Robert

Robert Cholewiński Główny specjalista,
Kielce

Temat: Kwalifikowalność Cross Financing

Witam,
Zgodnie z wytycznymi kwalifikowalności wydatków w ramach PO KL wydatek jest możliwy do zrefundowania pod określonymi warunkami. Jednym z nich jest poniesienie wydatku w okresie realizacji projektu ( i ten warunek jest spełniony). Kolejnym jest umieszczenie wydatku we wniosku aplikacyjnym- i ten warunek jest spełniony.
W tym wypadku najistotniejszy jest jednak zapis mówiący o niezbędności wydatku i związku z celem projektu.
Ten warunek w tym przypadku jest dyskusyjny.

W mojej ocenie jeśli pozostałe elementy projektu były realizowane zgodnie z harmonogramem to dla zakupów sprzętu fakt braku środków na koncie nie jest wystarczający dla uznania kwalifikowalności (niezbędności) wydatku.

Praktyki IP są w takich przypadkach różne. Najczęściej "wystarczy" uzasadnić konieczność zakupu w tym czasie niezbędnością poniesienia wydatku także w końcowym okresie projektu (zepsuł się sprzęt używany dotychczas, skończył się okres leasingu, itp) i to powinno wystarczyć. Nikomu nie zależy na oddawaniu pieniędzy.

Sytuacja jest inna jeśli nasze stosunki z IP są już nadszarpnięte...Ale to zupełnie inna historia.

Swoją drogą to jak to się stało, że pieniądze z PO KL szły tak długo??
(...) Zobacz więcej
20.04.2010, 14:25
Leszek

Leszek Kuczyński MBA, Zarządzanie
Projektami
Współfinansowanymi
ze Środków...

Temat: Kwalifikowalność Cross Financing

Z tym sprzętem, to troszkę nie tak. Faktycznie mógł im się "zepsuć" sprzęt, ale skończyć leasing już nie bardzo (wszak powinni przy konstruowaniu wniosku założyć ile czasu leasingowa umowa trwać będzie :)
ale zakładając, że się zepsuł sprzęt własny używany przez nich i to zę kupili nowy na kilka dni przed końcem rzeczowej realizacji, to taniej zapewne by wyszło gdyby nawet na miesiąc wypożyczyli od jakiejś firmy :)

a dlaczego tak dlugo szly? no cóż...o to trzeba pytac tych ktorzy tak "szybko" przekazały kase do IP2....teraz to ię powinno zmienić, bo część (...) Zobacz więcej
20.04.2010, 22:31
Anna

Anna G. W życiu chodzi o to
by być trochę
niemożliwym ;)

Temat: Kwalifikowalność Cross Financing

Leszek Kuczyński:
Jest problem (przynajmniej dla mnie). Załóżmy, że:
1. Beneficjent realizujący projekt założył zakup sprzętu w ramach CF (wyposażenie stanowiska pracy dla osoby pełniącej jakąś funkcję w projekcie, zakup aparatu fotograficznego do dokumentacji zdjęciowej postępu projektu, urządzenie wielofunkcyjne na którym będzie drukował zaświadczenia, certyfikaty, ulotki oraz całą dokumentację powstałą w trakcie trwania projektu).
2. Projekt jest określony w czasie od stycznia 2009 do końca grudnia 2009.
3. Beneficjent otrzymuje dotację na konto z IP2 dopiero 24 grudnia 2009.
4. Jako firma/jst/fundacja/stowarzyszenie/... nie posiada środków własnych na to by dokonywać zakupów przed otrzymaniem dotacji. W związku z tym zakupuje sprzęt w dniu otrzymania dotacji (tj. 24.12.2009)

Pytanie: Czy (pomijając wydźwięk moralny) zakupy dokonane na tydzień przed rzeczowym zakończeniem projektu należy uznać za niekwalifikowalne, gdyż są poniesione w sposób nieracjonalny tj. nie przyczyniły się do poprawy i usprawnienia realizacji projektu?

Miłoby było poznać Wasze opinie (podkreślam, by pominąć fakt, że Beneficjent otrzymał pieniądze tak późno, a z własnych środków nie był w stanie dokonać powyższych zakupów). Może macie jakieś doświadczenie w tej kwestii.
Pozdrawiam

Witaj

W jednym z projektów jakie realizowała znana mi JST była następująca sytuacja. Celem projektu było wsparcie stypendialne dla osób uczących się, zaś w ramach projektu w budżecie zarezerwowano środkina zakup 5 zestawów komputerowych wraz z oprogramowaniem które służyć miały pracownikom projektu (obsługa beneficjentów itd). Pod koniec realizacji projektu zorientowano się że nie dokonano zakupu więc podjęto decyzję że należy jeszcze te komputery kupić gdyż projekt nie zakończył się a po drugie był ów zakup przewidziany w projekcie. W chwili kontroli IP2 zakwestionowała ten zakup, gdyż okazało się że dokonano go w ostatnim miesiącu zgodnie z przewidzianym harmonogramem aczkolwiek nie wynikało to z braku środków. Z uwagi na fakt iż Stypendia zostały wypłacone, projekt niemalże w pełni zrealizowano zaś zakup nie był niezbędny do jego realizacji zatem potraktowany został jako niekwalifikowany.

Zatem jak widzisz takie sytuacje się zdarzają :)

PozdrawiamAnna G. edytował(a) ten post dnia 20.04.10 o godzinie 22:55
20.04.2010, 22:43



Zobacz dyskusje w grupie POKL

Aktualne tematy

Zobacz o czym się teraz dyskutuje

Problemy i porady

Znajdź odpowiedzi na swoje pytania

Wyślij zaproszenie do