Aneta R.

Aneta R. Trener i audytor
RODO, prawa pracy i
rachunkowości,
IOD...

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Stawiam temat do dyskusji, jaki klucz podziałowy wybrać przy rozksięgowywaniu kosztów ogólnego zarządu.
Mam w firmie 5 rodzajów działalności i spore koszty ogólne.
Na następny rok szykuję zmiany i prosze o sugestie.

Z góry dziekuję.
A.

konto usunięte

Temat: Koszty ogólnego zarządu

a jaki jest cel rozksięgowania? jaki układ P&L? To rozksięgowanie to chyba do celów zarządczych. Podaj więcej danych to coś wykombinujemy

konto usunięte

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Procentowo do obrotu każdego działu:))
Adam Poręba

Adam Poręba Główny Księgowy

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Witam,

możliwości jest wiele, mozna na przykład częśc kosztów innym kluczem a część innym. Przykładowo koszty najmu filtrem powierzchniowym proporcjonalnie do zajmowanej powierzchni przez poszczególne działy, inne koszty moznaby przyjnajmniej spróbować przyporządkować do miejsca ich powstawania (mpk), oczywiscie należy kierować się logiką, ale zgadzam się z przedmówcą, że wszystko zależy od celów zarządczych i prezentacyjnych, a obroty czy zatrudnienie w poszczególnych działach też mogą być jakimś kluczem.

Pozdrawiam,
Aleksander Rak

Aleksander Rak Fortune Auto Finance
- Internal Control &
Management Info...

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Piotr K.:
a jaki jest cel rozksięgowania? jaki układ P&L? To rozksięgowanie to chyba do celów zarządczych. Podaj więcej danych to coś wykombinujemy

Też mi się wydaje, że żadnego "rozksięgowywania" kosztów zarządczych już nie trzeba robić... Niech tam sobie spokojnie leżą i czekają na ustalenie wyniku w wersji kalkulacyjnej.
Natomiast dla celów zarządczych - dobre pomysły podsuwa Adam. No i raczej tu już bez żadnych księgowań, tylko jakieś wyliczenia na boku.
Grażyna P.

Grażyna P. Dyrektor Finansowy,
biegły rewident,
CRiSC

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Aleksander R.:
Piotr K.:
a jaki jest cel rozksięgowania? jaki układ P&L? To rozksięgowanie to chyba do celów zarządczych. Podaj więcej danych to coś wykombinujemy

Też mi się wydaje, że żadnego "rozksięgowywania" kosztów zarządczych już nie trzeba robić... Niech tam sobie spokojnie leżą i czekają na ustalenie wyniku w wersji kalkulacyjnej.
Natomiast dla celów zarządczych - dobre pomysły podsuwa Adam. No i raczej tu już bez żadnych księgowań, tylko jakieś wyliczenia na boku.

Zupełnie nie zgadzam się z wyliczeniami na boku - inaczej po co komu ksiegowość.
Zejdźcie na ziemię.
Wyobrażcie sobie konieczność podziału kosztów zarządu na działalność opodatkowaną pdop i działalność zwolnioną. Zeby było trudniej pomyślcie np o kosztach nie stanowiązych kosztu uzyskania przychodu dotyczących obu tych działalności ponoszonych przez zarząd.....
Czekam na z niecierpliwością na pomysły :)

konto usunięte

Temat: Koszty ogólnego zarządu

A jak planowałaś?
Lewa, prawa?
Wiesz o czym mówię?
Aleksander Rak

Aleksander Rak Fortune Auto Finance
- Internal Control &
Management Info...

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Grażyna P.:
Zupełnie nie zgadzam się z wyliczeniami na boku - inaczej po co komu ksiegowość.
Zejdźcie na ziemię.
Wyobrażcie sobie konieczność podziału kosztów zarządu na działalność opodatkowaną pdop i działalność zwolnioną. Zeby było trudniej pomyślcie np o kosztach nie stanowiązych kosztu uzyskania przychodu dotyczących obu tych działalności ponoszonych przez zarząd.....
Czekam na z niecierpliwością na pomysły :)

Pani Grażyno, już schodzę :)
1. Rachunkowość zarządcza to nie księgowość - a wydaje mi się, że pytającemu chodziło o rachunkowość zarządczą (te klucze podziałowe).
2. Podział kosztów na "kup" i "nkup" nie jest chyba jednak robiony narzutami.
3. Co do konieczności podziału kosztów zarządu dla na działalność opodatkowaną i zwolnioną, to zgadzam się, że to faktycznie może być problem. Nie spotkałem się osobiście z takim przypadkiem, ale chyba rzeczywiście to może być miejsce, gdzie rygorystyczne zasady podatkowe będą się krzyżować z szacunkami i kluczami podziałowymi.

W każym razie: wracamy do punkyu wyjścia, czyli prośby do osoby zadajacej pytanie, by dokłądniej zdefiniowała problem - bo n arazie, to my się domyślamy co autor mógł mieć na myśli :)

konto usunięte

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Aleksander R.:
Grażyna P.:
Zupełnie nie zgadzam się z wyliczeniami na boku - inaczej po co komu ksiegowość.
Zejdźcie na ziemię.
Wyobrażcie sobie konieczność podziału kosztów zarządu na działalność opodatkowaną pdop i działalność zwolnioną. Zeby było trudniej pomyślcie np o kosztach nie stanowiązych kosztu uzyskania przychodu dotyczących obu tych działalności ponoszonych przez zarząd.....
Czekam na z niecierpliwością na pomysły :)

Pani Grażyno, już schodzę :)
1. Rachunkowość zarządcza to nie księgowość - a wydaje mi się, że pytającemu chodziło o rachunkowość zarządczą (te klucze podziałowe).
2. Podział kosztów na "kup" i "nkup" nie jest chyba jednak robiony narzutami.
3. Co do konieczności podziału kosztów zarządu dla na działalność opodatkowaną i zwolnioną, to zgadzam się, że to faktycznie może być problem. Nie spotkałem się osobiście z takim przypadkiem, ale chyba rzeczywiście to może być miejsce, gdzie rygorystyczne zasady podatkowe będą się krzyżować z szacunkami i kluczami podziałowymi.

W każym razie: wracamy do punkyu wyjścia, czyli prośby do osoby zadajacej pytanie, by dokłądniej zdefiniowała problem - bo n arazie, to my się domyślamy co autor mógł mieć na myśli :)

dokładnie tak, ten klucz to rachunkowość zarządcza, koszty zarządu nie wpływają na wycenę zapasów tylko na koszty okresu więc nie ma problemu w ustaleniu KUP i NKUP
Grażyna P.

Grażyna P. Dyrektor Finansowy,
biegły rewident,
CRiSC

Temat: Koszty ogólnego zarządu

szanowni Panowie,
a mnie się marzy taka ksiegowosć gdzie jest i ta zarzadcza i ta oficjalna i jeszcze podatkowa. Wszystko razem.
Zadnych księgowań na boku.
Acha i problem nie jest wydumany - istnieje naprawde.
Więc stawiam problem do rozwiązania, jak traktować koszty ogólne zarzadu. Aktywa wiem jak sie wycenia :).
Grażyna P.

Grażyna P. Dyrektor Finansowy,
biegły rewident,
CRiSC

Temat: Koszty ogólnego zarządu

wróciłam z urlopu - krótkie dwa tygodnie - wiele sie działo na naszym ksiegowym forum, tylko, ze szkoda, ze nit nie podpowiedział jak rozwiązać problrm kosztów zarządu wspólnych dla działalności opodatkowanej i zwolnionej z pdop, fajnie by było gdyby ktoś miał pomysł na koszty uzyskania i nie uzyskania przychodu.
Po prostu przypominam ten wątek :)
Sławomir Makowiecki

Sławomir Makowiecki Dyrektor Finansowy
Grupy AQUAEL

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Może tu chodzi o wydzielenie w ewidencji księgowej przychodów związanych z działalnością opodatkowaną i zwolnioną, a na tej podstawie będzie można ustalić współczynnik podziału kup i nkup kosztów ogólnego zarządu. Problem istnieje w SSE, jeśli firma prowadzi działalność objętą zezwoleniem i taką działalność, która nie jest nim objęta.
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Rozliczam spółkę, która ma zakład w SSE oraz poza nią.
Ewidencjonujemy koszty w podziale na te, które się da przypisać do strefy (bezpośrednie koszty zleceń + związane z nimi); te, które da się przypisać do działalności opodatkowanej (koszty zleceń + koszty sprzedanej działalności pomocniczej + sprzedane materiały, towary i in.) oraz - na osobnych kontach - koszty do podziału kluczem (koszty zarządu itp.).
W trakcie księgowania czy rozliczania podatków pojawia się oczywiście wiele pytań i wątpliwości, ale mimo wszystko myślę, że ten sposób ewidencji zdaje egzamin.
Grażyna P.

Grażyna P. Dyrektor Finansowy,
biegły rewident,
CRiSC

Temat: Koszty ogólnego zarządu

tak też myślałam, cos a`la Vat, sądze ze nie ma innego zdroworozsadkowego rozwiazania. To jest praktyczne podejscie. propozycje wielkich teoretyków - po prostu sie nie sprawdzaja. :(
Stale mysle nad powiązaniem rachunkowości zarządczej ze sprawozdawczą, nic na boku. Ale to zupełnie inna historia. :)
Sylwia Krajewska

Sylwia Krajewska Podatki, Księgowość,
Audyt - SENTE

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Problem w tym, że dla celów podatkowych nie ma możliwości innego rozliczania - koszty, których nie można przypisać do sprzedaży zwolnionej lub opodatkowanej, trzeba rozliczać wg stosunku przychodów, choć czasem bardziej sensowne byłoby rozliczanie innym kluczem, np. pracochłonnością. Na stronie Ministerstwa Finansów są nawet interpretacje na ten temat, że inne sposoby rozliczania są niedopuszczalne dla celów podatkowych.
Sławomir Makowiecki

Sławomir Makowiecki Dyrektor Finansowy
Grupy AQUAEL

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Pani Grażyno, niemieckie prawo bilansowe pozwala urzeczywistnić Pani marzenia. Przynajmniej w pewnym stopniu - jeśli chodzi o pomiar kosztu wytworzenia produktów pracy. W tej kategorii jest bardzo elastyczne, wyznaczając jej zakres od kosztów bezpośrednich po koszt własny. Polecam książkę prof. Jerzego Gierusza „ Koszty i przychody w świetle nadrzędnych zasad rachunkowości” - oddk, Gdańsk 2006. Nasuwa się tylko pytanie: co z optymalizacją obciążeń podatkowych?Sławomir Makowiecki edytował(a) ten post dnia 28.10.07 o godzinie 14:07

konto usunięte

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Najlepszym rozwiazniem jakie ludzie do tej pory wymyslili w tej kwestii to rachunek kosztow ABC (ang. Activity Based Costing). Generalnie chodzi o to, ze w nowoczesnym przemysle coraz mniej kosztow daje sie bezposrednio przypisac do konkretnej dzialanosci / produktu / klienta. Takie koszty ogolne zaewidecjonowane na poszczegolnych MPK (ang. cost pools) trzeba przypisac do czynnosci (ang. activities) i potem za pomoca odpowiednich kluczy zindywidualizowanych dla poszczegolnych czynnosci (ang. cost drivers) alokujemy do konkretnych dzialalnosci / produktow / klientow (ang. cost objects).

Daj znac bezposrednio jesli zainteresowalo Cie ABC i myslisz o wdrozeniu takiego rozwiazania.
Monika Wójtowicz

Monika Wójtowicz Właściciel, Biuro
Rachunkowe Baleno

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Jakubie, czy masz jakiś specjalny program do ABC, czy radzisz sobie tylko z excelem i/lub accesem?Monika Lewandowska edytował(a) ten post dnia 04.11.07 o godzinie 10:40

konto usunięte

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Podczas pracy w Unilever pracowalem na programie Oros firmy ABC Technologies. System byl wdrozony bardziej z punktu widzenia Grupy, gdzie latwo mozna bylo konsolidowac wyniki ABC poszczegolnych fabryk w Europie. U mnie w fabryce bylo tylko okolo 150 produktow (cost objects), wiec rownie dobrze poradzilbym sobie z Excelem.

Mysle, ze jak we wszystkim, jesli kompleksowosc jest nieduza to zostan przy Excellu/Accessie. Dedykowane systemy pozwalaja zachowac porzadek, strukture, sa bardziej efektywne i latwiejsze w utrzymaniu tylko przy duzej komplekowosci. Wlasny model (np. wybor cost driver'ow) musisz zbudowac zarowno w Excellu/Accessie jak i dedykowanynm systemie, wiec merytorycznie nie ma roznicy.
Monika Wójtowicz

Monika Wójtowicz Właściciel, Biuro
Rachunkowe Baleno

Temat: Koszty ogólnego zarządu

Dzięki za opinię. Nie miałam okazji porównać modelu w specjalnym programie do excela, a bardzo mnie to interesowało.
PS: u mnie jest zdecydowanie mniej obiektów niż 150 :)

Następna dyskusja:

garnitur w koszty




Wyślij zaproszenie do