konto usunięte

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

nie proszę pani o ocenę mojej osoby :) ! o porównania, itd - chciałem po prostu zapytać czy jest jakaś konkretna instrukcja, a tutaj się dowiaduję, że jestem mało inteligentny :)

konto usunięte

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

Może ja Panu pomogę, proszę szukać strony dotyczącej Konwencji CMR. W niej zawarte są informacje jakie musi zawierać międzynarodowy list przewozowy, a co za tym idzie jakie pola są niezbędne aby dokument ten był ważny.
Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie 19 maja 1956 r. z dnia 19 maja 1956 r. (Dz.U. 1962 Nr 49, poz. 238)
(sprost.: Dz.U. z 1995 r. Nr 69, poz. 352)
Powodzenia

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

Są dwa podejścia do wypełnienia CMR
pierwsze zgodnie z konwencją i wymogami przpisów ( niech przewoźnik nie zapomni, że powinien spełniać warunki zanim coś wypisze, bo spotkałem przewoxników, którzy w ogóle nie mieli ubezpieczenia przewożonego ładunku, a podpisując dru CMR co oświadczają? )
drugie, o którym może warto w goldenline założyć osobny temat to gieda informacji "jak oni to lubią" gdzie można się podzielić informacjami jak która zmiana celników na którym przejściu do tego podchodzi. Pamiętam czasy, kiedy celnicy żądali trzech różnych kolorów długopisu ( każdy do innego zakresu treści ) i dwóch różnych kolorów pieczątek ( podobnie ). Kto tego nie wiedział "odpadał'. O tym też warto pisać by ułatwić innym życie...Janusz Trojanowski edytował(a) ten post dnia 04.02.13 o godzinie 14:41
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

Najlepsze jest to, że w wielu wypadkach prawidłowe wypełnienie listu przewozowego może być proszeniem się o kłopoty np. kiedy polska firma zleca przewiezienie towaru z Holandii do Polski. Prawidłowo w polu nadawcy należy wpisać polską firmę, skoro to ona zleciła przewóz, a holenderską w miejscu załadunku. Ponieważ jednak w powszechnym mniemaniu nadawca to ten, który ładuje towar, wszelkiego rodzaju służby głupieją, kiedy list odbiega od tego schematu.

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

o i to jest fajny przyczynek do dyskusji. najcenniejsze były by głosy tych co są po kontroli skarbowej i mają pisemny jej wynik. Oczywiście nie jest to oficjalna wykładnia prawa ale .... warto wiedzieć jak kroją? Czekamy
Jacek Michałowski

Jacek Michałowski Dyrektor Sprzedaży

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

No to pozwólcie, że się dołączę - CMR w praktyce:
Paweł Judek:
Najlepsze jest to, że w wielu wypadkach prawidłowe wypełnienie listu przewozowego może być proszeniem się o kłopoty np. kiedy polska firma zleca przewiezienie towaru z Holandii do Polski. Prawidłowo w polu nadawcy należy wpisać polską firmę, skoro to ona zleciła przewóz, a holenderską w miejscu załadunku. Ponieważ jednak w powszechnym mniemaniu nadawca to ten, który ładuje towar, wszelkiego rodzaju służby głupieją, kiedy list odbiega od tego schematu.


Poniżej kilka prostych i konkretnych pytań z pogranicza obszarów "jak wynika z konwencji CMR " i "jak oni to lubią"- czyli jak to zrobić żeby dokument:

a/. był prawidłowy dla ITD,
b/. należycie zabezpieczał interesy stron z tytułu świadczonej usługi i jeszcze - przy okazji -
c/. należycie dokumentował wywóz towarów za granicę dla US (zwrot VAT) - czego, podejrzewam, twórcy konwencji zupełnie nie przewidzieli :))
d/. no i żeby kontrolujący dowolnej maści się nie przychrzaniał....

Sytuacja nieco "pokrewna" do cytowanej i chyba nie jednostkowa:
1. Firma A jest właścicielem towaru i zlecającym przewóz (Polska - UE).
2. Wysyłka jest kompletowana w części w firmie B i w części w firmie C (B i C inne niż A).
3. Towar jest rozładowywany częściowo w siedzibie odbiorcy D a częściowo w magazynie zewnętrznym, świadczącym usługi mag. na rzecz odbiorcy E(D).

Pytanie 1:

Niezależnie od "praktyki", którą znam, nadawcą powinna być firma A ?

Pytanie 2:

Skoro w poz. "nadawca" powinna być wpisana firma A to w poz. "miejsce i data załadowania" odpowiednio pod poz. 1 dane firmy A, a pod poz. 2 dane firmy B ?

A czy, ew. gdzie i w jaki sposób określić ilości załadowane w firmie A i w firmie B? :)

Pytanie 3:

Jak prawidłowo potwierdzić rozładunek, jeśli odbywa się w części w magazynie zewnętrznym?

Druk CMR oczywiście ma odpowiednią pozycję w prawym dolnym rogu, główny problem polega na tym, że standardowo nie ma tam miejsca na dwa częściowe poświadczenia odbioru, jeszcze z rozpisaniem ile zdjęto w mag. NR 1 a ile w magazynie NR 2, a te fakty powinny być szczególnie pieczołowicie poświadczone z punktu widzenia US :))

Uprzedzam: wystawienie 2 CMRek nie rozwiązuje sprawy - a przynajmniej nie w całości - ilości i rodzaj towarów załadowanych w punktach B i C nie są tożsame z ilościami i rodzajami rozładowanymi w punktach D i E(D)

I co praktycy na to?
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

W telegraficznym skrócie:

1. A powinno być wpisane w poz. 1

2. Osobiście szedłbym w kierunku wystawienia dwóch listów przewozowych - jeden z B wpisanym w polu 2, drugi z C w tym samym polu.

3. W obu listach wpisałbym dwa miejsca rozładunku wpisując ilości, a osoba odbierająca potwierdza określoną ilość.

4. Jeśli chcemy uniknąć wszelkich komplikacji możemy wystawić 4 listy przewozowe obejmujące każdą kombinację.
Jacek Michałowski

Jacek Michałowski Dyrektor Sprzedaży

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

Panie Pawle, dziękuję za błyskawiczną reakcję - zaskoczył mnie Pan :)

1. tak jest
2. czy na pewno miejsca załadunku B lub C w polu 2 "Odbiorca"? nie w polu 4 "miejsce i data załadowania"?
3. jeśli wpisujemy 2 miejsca rozładunku - gdzie to umieścić? W pozycji 2 "odbiorca"? Tak naprawdę jeśli weźmiemy pod uwagę obieg "fakturowy" to dla obu adresów odbiorca jest ten sam - firma D, w części do własnego magazynu a w części do zewnętrznego - lub też dwie firmy jeśli weźmiemy pod uwagę "obieg magazynowy" czyli tylko pieczątki na CMR - i chyba z punktu widzenia CMR patrzenie "magazynowe" jest słuszne?

Czy zatem wpisanie w rubrykę 2 "odbiorca" takiego zapisu będzie prawidłowe:
1. D, xx palet o wadze yy data, podpis i pieczęć przyjmującego
2. E(D) xx palet o wadze yy data, podpis i pieczęć przyjmującego

a wtedy w rubryce 24 podpis i pieczęć D jako firmy odbierającej fakturę i kwitującej całość? Czy już pole 24 pozostawić wolne, żeby nie mylić szanownych organów? tylko czy wtedy dokument potraktują jako "zamknięty"?

Bo podwójne kwitowanie (D + E(D)) tylko w rubryce 24 nie da się zrobić w sposób czytelny.
Paweł Judek

Paweł Judek Partner, Działyński
i Judek Spółka
Partnerska Radców
Praw...

Temat: CMR- miedzynarodowy list przewozowy

Skrót myślowy - oczywiście chodziło o miejsce załadunku, a nie odbiorcę :)

Odbiorca, a miejsce rozładunku to dwie różne rzeczy - wielokrotnie odbiorca jest odrębnym podmiotem np. w przypadku dostarczania towaru do centrów logistycznych. Dlatego dwa miejsca rozładunku wpisałbym do poz. 3.

Kwitowanie poszczególnych partii zrobiłbym jednak osobno. W polu 24 można zostawić jeden podpis i pieczątkę, a dodatkowe potwierdzenie zrobić gdziekolwiek, gdzie jest miejsce, byleby wiadomo było o co chodzi.

Następna dyskusja:

Konosament - morski list pr...




Wyślij zaproszenie do