Błażej Płusa

Front-end Developer

Wypowiedzi

  • Błażej Płusa
    Wpis na grupie Realizacja Dźwięku w temacie Mikrofon do domowego nagrywania
    26.08.2010, 12:22

    Witaj.
    W dzisiejszych czasach, praktycznie każdy mikrofon pojemnościowy (rownież te tańsze) w połączeniu z miarę przyzwoitym preampem (może być taki wbudowany w interfejs audio) zabrzmią naprawdę przyzwoicie w DOBRZE wytłumionym pomieszczeniu/kabinie.

    Sprzęt w dzisiejszych czasach, nawet tani, jest w miarę dobry i elementem, który najczęściej najwięcej pozostawia najwięcej do życzenia, jest właśnie akustyka pomieszczenia, gdzie rejestrowany jest wokal.

    Nie mowie Ci tego, jako osoba która zajmuje się sprzedażą paneli akustycznych.
    Mówię Ci to jako osoba, która nagrywała i miksowała wokale rejestrowane na różnym sprzęcie i w różnych warunkach.

    Wokale, które zostały nagrane w słabo wytłumionym pomieszczeniu/wytłumionym cienką gąbką w ogóle nie kleją się z miksem - zazwyczaj jest wrażenie, że za dużo jest niskiego środka. Nie pomaga korekcja, ponieważ jeśli przytniesz tą część pasma, to brzmienie góry i środka zaczyna się robić natarczywe - jest to kwestia zbyt długiego pogłosu w dole w porównaniu do góry pasma. Po kompresji dodatkowo zaczyna wychodzić pogłos obecny w nagraniu.
    Dlatego w niezaadaptowanym pomieszczeniu/kabinie nie da się uzyskać w 100% zadowalającego brzmienia - zawsze jest to kiepski kompromis.

    Kup więc sprzęt, który ma niezłe recenzje i dobrze zaadaptuj pomieszczenie/kabinę - będziesz zadowolony.

    Pozdrawiam,
    Błażej,
    Aku Pro.Błażej Płusa edytował(a) ten post dnia 26.08.10 o godzinie 12:23

  • Błażej Płusa
    Wpis na grupie Producenci i Dj'e w temacie OFERTY
    21.07.2010, 14:19

    Ten tekst ma charakter jednocześnie tutoriala/artykułu i materiału reklamowego. Wierzymy, że przyda się wszystkim osobom zajmujących się produkcją muzyki/miksem nagrań. Szanujemy porządek w tej grupie, dlatego zamieszczamy ten tekst w dziale „oferty”. Zapraszamy do zadawania pytań!

    Witajcie,
    Chcielibyśmy zainteresować Was kwestią akustyki - czyli jednym z najważniejszych elementów systemu audio.
    Dzisiejszy sprzęt studyjny - nawet przeznaczony do homerecordingu - jest dobrej jakości. Monitory studyjne zazwyczaj grają równo w zakresie 6dB lub lepiej.
    Wzmacniacze mają jeszcze bardziej liniową charakterystykę.
    Mikrofony, preampy, są również dobrej jakości.

    Jednak w pewnym momencie, większość osób zajmujących się produkcją muzyki zauważa, że przychodzi moment, w którym czegoś brakuje ich nagraniom.
    Szukają problemu w monitorach studyjnych, mikrofonach, preampie, a czasem nawet w kablach.
    Jednak to co ich ogranicza, to najczęściej słabe warunki akustyczne pomieszczenia, w którym tworzą muzykę/nagrywają muzykę/miksują nagrania.

    Wahania w dolnym zakresie pasma w przeciętnej wielkości pomieszczeniu nierzadko sięgają 30dB i więcej. Tak, 30dB. Co daje nam w tym momencie odsłuch na monitorach o charakterystyce przenoszenia -3/+3dB? Nic. Odpowiedź pomieszczenia i tak całkowicie zniekształci ten wynik.
    Bardzo łatwo można to zweryfikować, wykonując samodzielnie pomiary w Twoim pomieszczeniu (nie martw się, to całkiem proste!). Przeciętne wyniki zawierają sie więc raczej w mało imponującym zakresie -17/+17dB.
    Praca w ta takich warunkach akustycznych, jest bardzo trudna.

    Sama odpowiedź pomieszczenia to jednak nie wszystko:
    Oprócz samej odpowiedzi częstotliwościowej, drugim problemem jest nierównomierny czas pogłosu. Typową sytuacją w niezaadaptowanym, nawet umeblowanym pomieszczeniu, jest odpowiedź podbita w 2,3 częściach pasma. Te częstotliwości potrafią wybrzmiewać przykładowo 1,5 sekundy, podczas gdy reszta częstotliwości wybrzmiewa np. 0,5 sekundy.
    Słuchając takiej podbitej częstotliwości, słyszymy nieprzyjemne dudnienie.
    Dodatkowo, obecność monitorów blisko ściany powoduje spore dziury w odpowiedzi pomieszczenia (to również sytuacja typowa!).

    Ok, ale pewnie chcielibyśmy wiedzieć, co to dla nas oznacza w praktyce?
    Wyobraźmy sobie parę scenariuszy z perspektywy osoby zajmującej się produkcją muzyki/miksem nagrań:

    Scenariusz 1:
    Producent tworzy nowy utwór. Jest na etapie dobierania stopya. Przegląda bibliotekę brzmień i po drodze znajduje jeden sampel, który - jak mu się wydaje - pasuje idealnie. Jednak w kontekście miksu coś nie gra, stopa ma za dużo środka. Dlatego nasz muzyk wybiera następną stopę z biblioteki. Trafia na taką, która odpowiada mu bardziej. W końcu, nasz muzyk zabiera zmiksowany utwór do sprawdzenia w aucie. Okazuje się, że miks brzmi zbyt lekko, stopa brzmi słabo, gra samym środkiem. Co stało się po drodze?
    W pierwszym momencie, producent wybrał idealną stopę.
    To, czego nie wiedział, to to, że stopa która wybrał, miała ton podstawowy na wysokości 70Hz, z kolei jego pokój ma dziurę w odpowiedzi pomieszczenia akurat pomiędzy 70-75Hz. Dlatego odebrał pierwszą stopę jako zbyt lekką, co nie było prawdą - brzmienie stopy zostało zafałszowane przez pomieszczenie.
    "Idealna stopa" miała z kolei za mało dołu, a za dużo środka/góry. Tylko, w tym wypadku ton podstawowy stopy znajdował się akurat na wysokości 50Hz, gdzie odpowiedź pomieszczenia była podbita i dodatkowo czas wybrzmienia tej częstotliwości był 3x dłuższy, niż dla reszty pasma.

    Scenariusz 2:
    Stworzyliśmy utwór, który ma zawierać nagrane partie wokalne.
    Wokale zostały nagrane w kabinie wytłumionej gąbką o grubości paru cm.
    Podczas miksu, okazało się, że wokal nie chce "kleić się" z miksem. Wokal zdawał się mieć za dużo energii w okolicach 200-600Hz. Żeby wokal nie był „zmulony”, realizator musiał wyciąć sporo niskiego środka na wysokości 400Hz. Po tej operacji okazało się jednak, że wokal zdaje się mieć nieprzyjemne, ostre brzmienie. Przywracając częstotliwość 400Hz, wokal znów stał się zmulony i nie kleił się z miksem.
    Gdzie leżał problem?
    Problemem jest niewielka, źle wytłumiona kabina. Ze względu na niewielkie wymiary, mody dla tego pomieszczenia znajdują się wyżej, wpływając przez to mocniej na zakres pasma, w którym zawarty jest głos ludzki. Gąbka „piramidka” użyta do wytłumienia kabiny ma tylko 7cm grubości i pochłania bardzo niewiele częstotliwości poniżej 500Hz. W efekcie uzyskujemy wokal, który ma bardzo krótki czas pogłosu w zakresie 500Hz w górę, natomiast poniżej 500Hz, nie zmienia się praktycznie nic. Dlatego niższe częstotliwości wybrzmiewają w tej kabinie 2-4x dłużej, niż wysokie – czego efektem jest oczywiście „zmulony” wokal, który bardzo ciężko zmiksować z muzyką.

    Scenariusz 3:
    Ten scenariusz jest podobny do scenariusza nr 1, z tym, że dotyczy osoby, która przeprowadza miks nagrania. Nasz realizator otrzymał od klienta ślady do miksu. Pokój naszego realizatora ma dziurę w odpowiedzi na wysokości 70Hz, 250Hz oraz podbite częstotliwości 50Hz (czas pogłosu 1.2 sekundy) i 100Hz, przy czym średni czas pogłosu w tym pomieszczeniu wynosi 400ms.
    Po miksie, bardzo często podczas odsłuchu materiału w samochodzie/innym pomieszczeniu okazuje się, że stopy/basu jest za dużo/za mało. Czasami okazuje się, że nasz realizator zbyt mocno podbija częstotliwość 250Hz dla śladu werbla/basu, gdyż nieświadomie próbował skompensować 20 decybelową dziurę w odpowiedzi pomieszczenia.

    Rozwiązanie:
    Co można zrobić, żeby poprawić akustykę swojego pomieszczenia?
    Obecnie, prawdopodobnie najłatwiejszym, najtańszym i najbardziej skutecznym rozwiązaniem jest zastosowanie szerokopasmowych absorberów – pułapek basowych. Te panele akustyczne, ze względu na fakt, że nie są ustrojami strojonymi, działają w szerokim zakresie częstotliwości, tym samym działając na wszystkie mody pomieszczenia. Takie panele najskuteczniej pochłaniają bas, gdy umieszczone są w narożach pomieszczenia (i dodatkowo w paru innych, z góry określonych miejscach).
    Zastosowanie takich paneli pozwala wyrównać odpowiedź pomieszczenia, zredukować podbite częstotliwości, zlikwidować dziury w odpowiedzi pomieszczenia, a także zredukować zbyt długi czas pogłosu. Dźwięk staje się równy, precyzyjny, skupiony. Praca w zaadaptowanym pomieszczeniu jest szybsza, łatwiejsza i przyjemniejsza.

    Jakich rezultatów można się spodziewać po adaptacji? Dla osób ciekawych, jak wygląda sytuacja w typowym, niewielkim (4.1 x 3.4. x 2.55m), przeciętnie umeblowanym pomieszczeniu przed i po adaptacji akustycznej, zapraszamy do zapoznania się z krótkim materiałem: Aku Pro - Rezultaty Adaptacji Akustycznej. W podanym linku, przeprowadzona adaptacja akustyczna jest podstawowa – zostały użyte tylko 4 pułapki basowe w tylnych narożach pomieszczenia - mimo wszystko, w efekcie uzyskano sporą poprawę warunków akustycznych.

    Dla osób które chciałyby samodzielnie przeprowadzić krótki i prosty test warunków akustycznych w swoim pomieszczeniu, zapraszamy do sprawdzenia bezpłatnego materiału: http://www.akupro.pl/Pliki%20testowe%20akustyka%20(pli...

    Więcej informacji na temat adaptacji akustycznej pomieszczeń, gotowych rozwiązań, można znaleźć na stronie internetowej http://akupro.pl

    Pozdrawiam,
    Błażej Płusa,
    Aku Pro.Błażej Płusa edytował(a) ten post dnia 21.07.10 o godzinie 14:24

  • Błażej Płusa
    Wpis na grupie Realizacja Dźwięku w temacie Badanie głośników w pomieszczeniu
    12.07.2010, 14:36

    Rafał Makowski:
    Witam

    Mam mo nitory bliskiego pola postawione w pokoju. Chcialbym zapytac jak zmierzyc je w konkretnym otoczeniu zeby ustawic odpowiednio bass itd zeby graly optymalnie. Wiem ze sa jakies mikrofony i programy itd.

    Czy ktos moze pomoc?
    Dzieki i pzdr
    R

    Witaj,
    Nie ma idealnego ustawienia monitorow, ktore zapewni Ci idealny bas. Jest to fizycznie niemozliwe.
    Kazde przecietne, niezaadaptowane akustycznie, umeblowane pomieszczenie ma spore problemy w dolnym zakresie pasma. Roznice w poziomie pomiedzy poszczegolnymi czestotliwosciami siegaja nierzadko ponad 30dB, co uniemozliwia proste/dokladne wykonanie miksu nagrania. Dodatkowym problemem, jest dlugi czas wybrzmiewania niektorych czestotliwosci, ktory objawia sie dudnieniem itd.
    Z kolei inne czestotliwosci sa praktycznie nieslyszalne.

    To co moge Ci polecic, to zastosowanie absorberow szerokopasmowych.
    Produkuje je nasza firma, lub jest tez droga DIY.

    Jesli chodzi o pomiary, potrzebujesz mikrofon pomiarowy, lub dowolny mikrofon z dookolna charakterystyka i darmowy, dobry program Room EQ.

    Jesli chodzi o zastosowanie szerokopasmowych paneli akustycznych, jest to skuteczne rozwiazanie, nie jest warunkiem koniecznym wykonanie pomiarow, ze wzgledu na fakt, ze nie sa to ustroje strojone.

    W tej chwili, nie majac zadnej z tych rzeczy, moze probowac przesunac monitory zdala od naroznikow pomieszczenia (monitory w naroznikach daja podbity bas, ale i mocno nierowna odpowiedz) i ustawic miejsce z ktorego odsluchujesz muzyke tak, by Twoja glowa znajdowala sie odpowiednio w 38% lub 62% dlugosci pokoju (zalezy jak duze masz pomieszczenie).
    Tak jak wspominalem, nie da Ci to idealnych, ani nawet dobrych warunkow odsluchowych, ale powinno dac Ci dobry punkty wyjscia.

    Pozdrawiam,
    Błażej,
    Aku Pro.

Dołącz do GoldenLine

Oferty pracy

Sprawdź aktualne oferty pracy

Aplikuj w łatwy sposób

Aplikuj jednym kliknięciem

Wyślij zaproszenie do