konto usunięte

Temat: PPK sfinansują budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego?

PPK sfinansują budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? PPK mogą pomóc, ale nie przesądzą o dużych inwestycjach publicznych.

Sejm przyjął ustawę o pracowniczych planach kapitałowych, teraz zajmie się nią Senat. W trakcie parlamentarnych prac nad projektem jednym z istotnych wątków było to, na ile PPK będą w stanie wspierać inwestycje. A zwłaszcza to, czy ich pieniądze będą mogły służyć do napędzania dużych publicznych projektów. To wśród posłów opozycji budziło obawy o finansowanie nietrafionych pomysłów, a po stronie rządowej nadzieje, że PPK będą instrumentem wspierającym gospodarkę na dłuższą metę.


Na ile PPK staną się poważnym graczem, który będzie w stanie mocno zaangażować się np. w finansowanie budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, sztandarowego projektu rządu Prawa i Sprawiedliwości, będzie zależało od trzech rzeczy: w co będą mogły inwestować, na jakich warunkach i jaką sumą będą dysponować.

Pozornie możliwości inwestycyjne wyglądają dobrze. Rząd założył, że za rok na rynek od PPK wpłynie 6 mld zł, za dwa lata 12 mld zł, a od 2021 r. będzie dopływało 15 mld zł rocznie. To przy założeniu, że do PPK przystąpi trzy czwarte uprawnionych. Jeśli chodzi o szacowanie skutków ustawy dla budżetu z tytułu dopłat, jest to założenie konserwatywne. W przypadku wpływu na rynek kapitałowy wydaje się optymistyczne ...
(...)
https://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/1293929,ppk-a-w...

konto usunięte

Temat: PPK sfinansują budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego?

CPK. Lotnisko niezgody, którego chcieli… wszyscy. Czy da się je odpolitycznić?


Obrazek


Spółka zajmująca się przygotowaniami do budowy lotniska przesiadkowego w Baranowie próbuje odpolitycznić projekt.


Idea budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podzieliła polityków, co było widoczne zwłaszcza przed ostatnimi wyborami do samorządu. Rafał Trzaskowski z PO nazywał ten pomysł „gigantomanią PiS”. Przeciwnicy wytykali mu zaś stwierdzenie: „po co budować CPK, skoro za dwa lata będzie gotowe nowe lotnisko w Berlinie”. Eksperci krytykowali jednak również pomysły jego głównego kontrkandydata – Patryka Jakiego z PiS. Wsparł budowę CPK, ale chcąc przypodobać się warszawiakom, uznał, że powinno się równocześnie zostawić Okęcie. Tymczasem większość ekspertów, a także władze LOT-u czy przedsiębiorstwa Porty Lotnicze podkreślają, że warunkiem powodzenia CPK jest jednoczesna likwidacja Lotniska Chopina.

Teraz spółka zajmująca się przygotowaniami do budowy CPK chce przekonywać, że budowa lotniska powinna być apolitycznym projektem. Zaznacza, że to nienowy pomysł. – Koncepcja lotniska centralnego powstała jeszcze w latach 70. W latach 80. i 90. pomysł trafił na półkę, ale od 2001 r. kolejne rządy różnych opcji politycznych zlecały opracowania, studia i raporty, z których niezbicie wynikała konieczność budowy lotniska centralnego między Łodzią i Warszawą – mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK.

Spółka wylicza konkretne opracowania na temat centralnego lotniska, które zlecały poszczególne rządy. W 2003 r., kiedy na czele Ministerstwa Infrastruktury stał Marek Pol, działał międzyresortowy zespół, który miał wskazać najlepszą lokalizację dla centralnego lotniska. Spośród siedmiu proponowanych przez samorządy najwyżej oceniono Mszczonów i Modlin. W 2005 r., za rządów Marka Belki, Urząd Lotnictwa Cywilnego zlecił hiszpańskiemu konsorcjum Ineco-Sener przygotowanie studium wykonalności centralnego lotniska. Już wtedy wskazano, że najlepszą lokalizacją dla tej inwestycji byłby Baranów, czyli dokładnie to miejsce, w którym port planowany jest teraz.
(...)
http://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpopularniejsze-art...



Wyślij zaproszenie do