Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Zliczanie subskrybentów newslettera

Witam,

Mam niejasność co do efektów kategoryzowania źródeł mojego celu. Ale od początku.

Zbieram zapisy subskrybentów poprzez serwis zewnętrzny. Procedura double opt-in wysyła maila do subskrybenta z linkiem potwierdzającym. Po kliknięciu w link pojawia się strona z podziękowaniem i potwierdzeniem zapisu - umieszczona już na mojej domenie. Jako cel mam właśnie stronę tego podziękowania i potwierdzenia zapisu.

Właśnie na tym etapie nie potrafię zinterpretować wyników. Otóż jako źródła konwersji tego celu pojawia mi się dużo skrzynek pocztowych (np. poczta.onet.pl / referral) - co jestem w stanie zrozumieć, bo ludzie klikają w link aktywacyjny ze skrzynek.

Jednak pojawiają się również źródła inne: (direct) / (none), l.facebook.com / referral, goldenline.pl / referral, google / organic czy rekomendacje produktowe / email.

Jeśli jest to konwersja z ostatniego kliknięcia, to nie powinno być źródeł innych, niż skrzynki pocztowe. A są. I właśnie tu mam problem: co to są za źródła?

Bardziej miarodajne są dla mnie raporty konwersji wspomaganych i analiza pierwszego kliknięcia. Jednak skoro GA pokazuje różne źródła powodujące konwersje, to chciałbym rozumieć, o co chodzi.

Pozdrawiam
Marek B.

Marek B. E-commerce,
marketing
internetowy,
sprzedaż internetowa
:)

Temat: Zliczanie subskrybentów newslettera

Odpowiadając na to pytanie zacznijmy od tego, co widzimy w statystykach GA - są to sesje a nie konkretne osoby.

Osoba zapisująca się na newsletter może zapisywać się w jednej przeglądarce (sesja A ze źródłem GoldenLine) a potwierdzać w drugiej przeglądarce (sesja B ze źródłem poczta) lub zrobić to klikając w link po kilku godzinach w programie pocztowym, który też otworzy stronę w innej przeglądarce (sesja C). Kombinacji takich jest mnóstwo, ale przy nich zmieni się sesja i tym samym źródło odwiedzającego.

Z drugiej strony może wystąpić sytuacja, gdy wszystko zostanie zrealizowane w jednej sesji, która będzie miała źródło pochodzące z pierwszego wejścia.

Mam nadzieję, że powyższe pomoże w zrozumieniu.

PS.
Nie rozumiem celu stosowanej w tym przypadku kategoryzacji, ale ja szukałbym raczej kategoryzacji opartej o dodatkowe pole automatycznie uzupełniane i przekazywane w tle z formularza do bazy subskrybentów. Do automatycznego uzupełniania można wykorzystać skrypt lub nawet prymitywne rozwiązanie oparte o kopie formularza różniące się tylko tym dodatkowym polem i kierowanie z konkretnego źródła do konkretnej kopii formularza.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Zliczanie subskrybentów newslettera

Marku - dziękuję. No tak, wpływ czasu na sesje kompletnie pominąłem. Teraz już wiem, skąd te różnice. Dziękuję za oświecenie :)

Miarodajne dla mnie jest analiza konwersji wspomagających (pierwsza interakcja) i to jest dla mnie główne źródło wiedzy.

Kategoryzacja jest ważna, żeby móc oceniać efektywność źródeł pozyskiwania adresów. Mam różne formularze w różnych miejscach i ich skuteczność oceniam (jakość miejsca umieszczenia), lecz do każdego z tych formularzy przychodzi ruch z różnych źródeł.

Jak zrealizować to śledzenie, o którym piszesz? Czy ono pokaże mi źródło ruchu w danym formularzu?
Marek B.

Marek B. E-commerce,
marketing
internetowy,
sprzedaż internetowa
:)

Temat: Zliczanie subskrybentów newslettera

Ireneusz A.:
Jak zrealizować to śledzenie, o którym piszesz? Czy ono pokaże mi źródło ruchu w danym formularzu?

Wchodzimy w kwestie programistyczne, więc tu nie chcę się już zbyt mocno udzielać, ale:
- oczywiście po stronie systemu zewnętrznego musi być obsługiwana możliwość zapisywania informacji z dodatkowego pola oraz filtrowania po tym polu
- jeśli do każdego z wielu formularzy i tak przychodzi ruch z różnych źródeł, a chcesz oddzielić te źródła to nie da się korzystać z wartości dodatkowego pola wpisanej na stałe w kodzie formularza
- na stronie z formularzem (każdej ze stron www i każdej z podstron tych stron) powinien być dodany skrypt odczytujący źródło odwiedzin i tworzący sesję wskazującą na to źródło
- na koniec procesu wartość zapisana w sesji (źródło) powinna na podstronie rejestracji na newsletter zostać przekazana do dodatkowego pola, które z kolei zostanie przekazane w formularzu.

Mam nadzieję, że powyżej napisałem coś, co da się zrozumieć ;) Być może jest też jakiś inny, prostszy sposób.
Ireneusz Adamczyk

Ireneusz Adamczyk Pomagamy Firmom
budować przewagę
konkurencyjną

Temat: Zliczanie subskrybentów newslettera

@Marek - okazało się, że można wysyłać subskrybentów na stronę w mojej domenie zaraz po zapisie, a nie dopiero po potwierdzeniu. Ustawiłem więc w GA cel ze stroną informacyjną po zapisie. To załatwia mój problem :)

Przy okazji zauważyłem, że można też przesyłać zaszyty skrypt przekazujący zdefiniowane dane - czyli to, o czym pisałeś. Jest to jednak trochę dla mnie za skomplikowane i jeśli mogę identyfikować teraz ruch celem w GA, to taki sposób mi wystarcza.

Następna dyskusja:

Usuwanie subskrybentów




Wyślij zaproszenie do