Małgorzata Wiśniewska

Małgorzata Wiśniewska Konsultant HR,
Trener, Coach,
Konsultant MaxieDISC

Temat: System premiowania pracowników biurowych

Szanowni Państwo,
stoję właśnie przed wyzwaniem stworzenia nowego systemu motywacyjnego dla organizacji. Zastanawiam się nad miernikami dla pracowników tzw. backoffice'u. Za co im przyznawać premie?

Zdecydowanie chciałabym odejść od premii uznaniowych. Myślałam, aby oprzeć się na MBO, jednakże część stanowisk ma bardzo rutynowe i odtwórcze zadania i trudno mi, poza głównym celem stanowiska, znajdować cele szczegółowe dla nich.

Jestem otwarta na Państwa sugestie i wskazówki oraz źródła, z którym mogłabym zaczerpnąć inspirację.

Temat: System premiowania pracowników biurowych

Na pewno jest to "ciężki" temat. Trudno w takiej sytuacji stworzyć system premiowy oparty tylko i wyłącznie na mierzalnych czynnikach (MBO czy SMART). W administracji, gdzie pracownicy często pracują zespołowo, często w grę wchodzi coś poza przysłowiowym systemem zero jedynkowym... ktoś swoim zachowaniem motywuje innych, ktoś jest prymusem i wyznacza standardy... a ktoś pomimo tego, że robi taką ilość pracy jaka została mu zlecona jednak psuje atmosferę, gdyż może jest za mocno asertywny. Jak każdemu z nich damy ten sam system oparty na mierzalnych aspektach nie zawsze będzie to fair. Ja osobiście uważam, że jednak część "premii" powinna zostać jednak "uznaniowa", aby bezpośredni przełożony mógł takie sytuacja zauważyć. A wracając do sedna jeśli ma być wprowadzone MBO, to duży nacisk musi być położony na kwestie treningu (przełożony jak wyznaczać cele a podwładny co może po tym systemie się spodziewać). Ja bym w pierwszej kolejności poważnie porozmawiał z bezpośrednimi przełożonymi tych pracowników i zapytał się czego dokładnie oni oczekuję od poszczególnego pracownika, jakich celów, rezultatów, w jakim czasie itp. Nie stworzysz systemu bez udziału leaderów grup. To oni powiedzą ci, że na przykład chcą aby X robił szybciej rzeczy Y, żeby inni mieli więcej czasu na Z... Warto się również wspomagać różnymi wskaźnikami KPI, które powinny być kontrolowane w każdej organizacji. Tutaj możesz znaleźć jakieś podpowiedzi, jak do systemu wdrożyć czynniki zespołowe. Np. w księgowości ilość przeterminowanych faktur, w logistyce wysyłki na czas. Celem może być również ilość nadgodzin, jeśli jest ich za dużo warto postawić taki cel zespołowi, żeby ta ilość uległa redukcji. Reasumując nie do końca daję wiarę, że uda się stworzyć systemu oparty jedynie na "suchych" liczbach, ale z drugiej strony tych "liczb" można jednak dla administracji znaleźć kilka.
Maria Kuczewska

Maria Kuczewska Talent Manager

Temat: System premiowania pracowników biurowych

Można także do celów opartych na "suchych" liczbach dołożyć listę zachowań wspierających pracę w zespole i osiąganie tych celów (wychodzenie z inicjatywą, szukanie rozwiązań upraszczających procedury, pomoc kolegom, inicjatywy oddolne majace na celu uczenie się od siebie nawzajem itp.). Można pozostać przy samej liście takich zachowań i raz na jakiś czas przyznawać nagrodę/premię osobom wyróżniającym się takimi zachowaniami - najlepiej by to sam zespół wskazywał taką osobę (np w tajnym głosowaniu). Coś a la pracownik miesiąca:))), tyle, że to koledzy go wskazują.

Zachowania takie można też opisać poprzez kompetencje. Jeśli zrobi się to z głową i dobrze przygotuje skalę kompetencyjną, spokojnie można się nią posłużyć do premiowania czy nagradzania określonych/oczekiwanych zachowań w pracy. Wtedy wskaźniki behavioralne uzupełnią wskaźniki "twarde", liczbowe.Ten post został edytowany przez Autora dnia 25.07.16 o godzinie 11:45



Wyślij zaproszenie do