Tomasz Bogucki

Tomasz Bogucki elektromobilność,
magazyny energii,
SaaS, wodór

Temat: Reklamacja/ Skarga

Witam wszystkich serdecznie

Czy ktos z was mial doswiadczene w skladaniu skargi/reklamacji na tania linie lotnicza w moim przypadku Ryanair. Moze jakies sugestie, przykladowy list i temu podobne rzeczy.

Z gory dziekuje za pomoc

Pozdrawiam

Tomek
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

napisz co sie dokladnie stalo to Ci pomoge
pozdr
ak
Marcin Zawojski

Marcin Zawojski psycholog, pedagog,
Psychologia.vel.pl

Temat: Reklamacja/ Skarga

Składałem reklamacje do linii tradycyjnych, a nawet pisałem prośbę o opinię do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Tyle się mówiło swego czasu o prawach pasażera, przysługujących odszkodowaniach za spóźnienia i odwołane loty, a tak naprawdę wyegzekwowanie odszkodowania jest niezwykle trudne.
Jakiś czas temu ULC uświadomił mnie, że aby np. otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, to tak naprawdę trzeba zrezygnować z tego lotu, ewentualnie przerwać lot, jeśli był z przesiadką. Wówczas linia lotnicza zobowiązana jest na własny koszt przetransportować pasażera do portu wylotu (o ile podróż już się rozpoczęła) i wypłacić odszkodowanie zależne od czasu opóźnienia (min. 2 godz. dla lotów wewnątrz Europy).
Wyegzekwowanie odszkodowania za opóźniony lot nie jest możliwe, jeśli pasażer został przetransportowany do portu docelowego przez linię lotniczą, innymi słowy zakończył podróż objętą umową w ramach biletu lotniczego.
Jak mi się uda znaleźć, to wkleję na forum odpowiedź z ULC. Może niektórym z Was przyda się taka informacja.
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

Marcin Zawojski:
Składałem reklamacje do linii tradycyjnych, a nawet pisałem prośbę o opinię do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Tyle się mówiło swego czasu o prawach pasażera, przysługujących odszkodowaniach za spóźnienia i odwołane loty, a tak naprawdę wyegzekwowanie odszkodowania jest niezwykle trudne.
no nie....trzeba miec po prostu wiecej cierpliwosci!! niestety tak jest w Polsce...bo np. w USA skargi typu opoznienie, zaginiony, uszkodzony bagaz to formalnosc! skladasz skarge i otrzymujesz odszkodowanie!!
Jakiś czas temu ULC uświadomił mnie, że aby np. otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, to tak naprawdę trzeba zrezygnować z tego lotu, ewentualnie przerwać lot, jeśli był z przesiadką. Wówczas linia lotnicza zobowiązana jest na własny koszt przetransportować pasażera do portu wylotu (o ile podróż już się rozpoczęła) i wypłacić odszkodowanie zależne od czasu opóźnienia (min. 2 godz. dla lotów wewnątrz Europy).
moj Boze ...co za bzdrury!!!!!!!!!!!!!!
jak mozna otrzymac odszkodowanie z powodu opoznienia lotu gdy sie z niego zrezygnuje??? przeciez w tym wypadku wchodzi w gre odszkodowanie za odwolany lot!!!!!!!!
najwidoczniej nie czytacie wczesniejszych postow...to powtarzam:

1)w przypadku odwolania lotu --- uzyskujesz prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia. Prócz tego, uzyskujesz także prawo do odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży chyba, że przewoźnik uprzedzi Cię o odwołaniu lotu odpowiednio wcześnie, informując jednocześnie o innych możliwościach podróży. Przez "odpowiednio wcześnie" rozumie się:

* dwa tygodnie przed odlotem; lub
* do 7 dni przed odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż 2 godziny przed planowanym odlotem i docierający do celu nie później niż cztery godziny po zaplanowanym czasie przylotu; lub
* mniej niż 7 dni przed planowanym odlotem, jeśli zaproponuje w zamian rejs, rozpoczynający się nie wcześniej niż godzinę przed zaplanowanym odlotem, a kończący sie nie później niż dwie godziny po planowanym czasie przylotu.

2)Prawo do zwrotu ceny biletu lub innego połączenia

Jeśli Twój lot został odwołany możesz wybrać między innym rejsem w dniu wybranym przez Ciebie, w tym najbliższym możliwym rejsem, z uwzględnieniem dostępności wolnych miejsc, a zwrotem ceny biletu w ciągu 7 dni. Jeśli odwołany lot jest kolejnym etapem Twojego połączenia, a Ty decydujesz się na zwrot ceny biletu, masz prawo do bezpłatnego powrotu do portu, z którego się ono zaczynało.
Jeżeli nowe połączenie kończy się w innym porcie, ale obsługującym to samo miasto lub region, przysługuje Ci prawo do bezpłatnego transportu bądź to do portu wskazanego na bilecie, bądź do innego, uzgodnionego z przewoźnikiem, miejsca (np. do centrum miasta, co może być wygodniejsze i dla Ciebie, i dla przewoźnika).

3) Prawo do odszkodowania za niemożność kontynuowania podróży:

1. 250 euro w przypadku rejsów do 1 500 km (125 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż dwie godziny niż wskazano na zakupionym bilecie);
2. 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1 500 km i między 1 500 a 3 500 km w przypadku rejsów poza UE (200 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż trzy godziny niż wskazano na zakupionym bilecie);
3. 600 euro dla pozostałych rejsów (300 euro, jeśli przewoźnik zaproponuje inny rejs pozwalający dotrzeć do celu nie później niż cztery godziny niż wskazano na zakupionym bilecie).

Odszkodowanie powinno zostać wypłacone gotówką, przelewem bankowym, bankowym transferem elektronicznym lub czekiem bankowym. Czeki podróżne i / lub inne formy wchodzą w grę tylko na podstawie pisemnej zgody pasażera.

4) jak najszybcej nalezy zlozyc PISEMNA skarge do linii lotniczych zadajac odszkodowania

5) po wyczerpaniu srodkow odwolawczych do linii, gdy odmowia Wam, zlozcie skarge do Komisji Ochrony Praw Pasazerow w Urzedzie Lotnictwa Cywilnego ...gotowe wnioski na http://ulc.gov.pl
Wyegzekwowanie odszkodowania za opóźniony lot nie jest możliwe, jeśli pasażer został przetransportowany do portu docelowego przez linię lotniczą, innymi słowy zakończył podróż objętą umową w ramach biletu lotniczego.
Jak mi się uda znaleźć, to wkleję na forum odpowiedź z ULC. Może niektórym z Was przyda się taka informacja.
polecam lekture mojego artykulu w Jurysta nr9/2007....przytaczam fragment dotyczacy opoznienia lotow:

Przewoźnik nie odpowiada za „normalne” opóźnienia lub też które nastąpiły z przyczyn niezawinionych przez niego (np. złe warunki atmosferyczne). Odpowiada on jedynie za tzw. „długie” opóźnienia , tzn.
· o 2 godziny lub więcej w przypadku rejsów do 1 500 km;
· o 3 godziny lub więcej w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 km i wszystkich innych lotów o długości między 1 500 a 3 500 km
· o 4 godziny lub więcej w przypadku wszystkich innych lotów (art.6 Rozporządzenia (WE) nr 261/2004)
Pasażer ma wówczas wybór pomiędzy alternatywnym rejsem i zwrotem kosztów za bilet. Tacy pasażerowie powinni zostać objęci opieką ze strony przewoźnika (otrzymać posiłki, napoje oraz, w razie konieczności, zakwaterowanie).

jak macie jakies pytania....zadawajcie!!!!!
Tomasz Bogucki

Tomasz Bogucki elektromobilność,
magazyny energii,
SaaS, wodór

Temat: Reklamacja/ Skarga

Czesc

Wielkie dzieki za pomoc z napisaniem reklamacji. Sprawa wyglada tak:
Zamowilem bilety przez internet lini Ryanair na poltora miesiaca przed wylotem( lot byl 16.04). Kupilem bilet na dwie osoby placac karta mojej dzieczyny. Na jej mail przyszly dwa potwierdzenia ze przelew przeszedl z numerem rezerwacji, jednak gdy dotarlem w dzien wylotu na lotnisko Pani za biurkiem powiedziala ze nie ma mnie na liscie pasazerow, tak wiec musialem kupic bilet na ten lot za super wielka cene 950 zl bo bylem umowiony w londynie i nie moglem tego odwolac. Chcialem napisac skarge o zwrot kosztow tego biletu gdyz to ich system nawalil ze mne mnie nie bylo w bazie i tamten przelew nie zostal zarejstrowany. Tak sie przedstawia sytuacja.

Pozdrawiam

Tomek
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

z tego co zrozumialam to Twoja dziewczyna miala wazna rezerwacje, tak? tylko Ciebie nie bylo na liscie?
czy jak wypelnialiscie dane osobowe on line wpisaliscie Jej i TWOJE dane???
Tomasz Bogucki

Tomasz Bogucki elektromobilność,
magazyny energii,
SaaS, wodór

Temat: Reklamacja/ Skarga

Tak
Karolina Wachowicz

Karolina Wachowicz Tłumaczka DE <> PL i
EN <> PL

Temat: Reklamacja/ Skarga

A to nie wydrukowaliście sobie potwierdzeń rezerwacji czy Twojego Ci nie uznano?
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

jak wiadomo, bilet lotniczy jest wystawiany indywidualnie na dana osobe; zatem, jesli macie potwierdzenie rezerwacji (otrzymane mailem), w ktorym znajduja sie Twoje dane i macie takze dowod przelewu, to raczej nie bedzie problemu
juz Ci napisalam skarge zatem przeslij mi na priv Twojego maila
pozdr
ak
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

Jeśli po podróży liniami Ryanair chcą Państwo złożyć skargę dotyczącą naszych usług, prosimy o podanie na piśmie następujących informacji:

NUMER POTWIERDZENIA (np. ABC123) — bez tego numeru skargi nie będą rozpatrywane
Pełne dane dotyczące lotu — data/trasy
Nazwiska i imiona pasażerów

Prosimy zaznaczyć, do którego z następujących oddziałów jest skierowane pismo

W przypadku skarg
Customer Services Department,
Ryanair Head Office
Dublin Airport
Co Dublin � Fax +353 1 8121230

W przypadku skarg dotyczących odwołania i opóźnienia EU261
EU Passenger Compensation Dept
Ryanair Head Office
Dublin Airport
Co Dublin � Fax +353 1 8121230

Wnioski o zwrot kosztów — odwołanie lotów
Ryanair Refunds Dept
Ryanair Head Office
Dublin Airport
Co Dublin � Fax +353 1 8121230

Reklamacje dotyczące bagażu — uszkodzenie/nieodpowiednie postępowania/zagubienie
Baggage Claims Department
Ryanair Head Office
Dublin Airport
Co Dublin � Fax +353 1 8121475

Do reklamacji dotyczącej bagażu należy dołączyć następujące informacje:

1. Raport Property Irregularity Report (spisany przez personel obsługi bagażowej przy zgłaszaniu roszczenia)
2. Numer potwierdzenia lotu (np. ABC123)
3. Kopie wszystkich odpowiednich pokwitowań

Korespondencja z Biurem obsługi klienta musi być prowadzona WYŁĄCZNIE w języku angielskim.

Firma akceptuje wyłącznie skargi i reklamacje zgłaszane pocztą lub faksem, najlepiej w języku angielskim. Zalecamy składanie wyłącznie kopii, ponieważ oryginały dokumentów nie będą zwracane.

Zgodnie z Kartą praw klienta odpowiedź zostanie przesłana na adres e-mail podany przy dokonywaniu rezerwacji.
Aneta K.

Aneta K. Payroll Coordinator

Temat: Reklamacja/ Skarga

.Aneta Kalemba edytował(a) ten post dnia 13.08.10 o godzinie 08:49
Przemek Kałuża

Przemek Kałuża Fraud Prevention,
Norwegian Air
Shuttle Polska

Temat: Reklamacja/ Skarga

Moi Drodzy,

Odnosnie prawa do odszkodowania, te samo Rozporzadzenie tj. (we) NR 261/2004r. mowie

ART 5/3
"Obsługujacy przewoznik lotniczy nie jest zobowiazany do wyplaty rekompensaty przewidzianej w atr 7, jezeli moze dowiesc, ze odwolaine jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okolicznosci, których nie mozna było uniknac pomimo podjecia wszelkich racjolnych środków."

Za nadzwyczjane okolicznosci uznaje sie:
okolicznosci, zaistniale w przypadku destabilizacji politycznej, warunkow meteorologicznych uniemozliwiajacych dany lot, zagrozenia bezpieczenstwa, nieoczekiwanych wad mogacych wplynac na bezpieczenstwo lotu oraz strajkow majacych wplyw na dzialalnosc przewoznika...

Tak wiec zanim skierujecie pismo o wyplaty odszkodowania, sprawdzcie przyczyne odwolania.

Abstrachujac od tego oczywiscie pasazerowi przysługuje Prawo do opieki, w zwiazku z odwołanym lotem,

PozdrawiamPRZEMEK KAŁUŻA edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 14:01
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

Aneta Maciejewska:
Anna K.:
napisz co sie dokladnie stalo to Ci pomoge
pozdr
ak

Witam,

Mam problem z zagionym bagażem. Ale po kolei:

witam!
oczywiscie w kazdym przypadku przewoznik w celu uchylenia sie od odpowiedzialnosci powoluje sie na "nadzwyczajne okolicznosci". Jest
to pojecie zbyt wzgledne i podlega zbyt czesto nadinterpretacji....Komisja Europejska pracuje nad jego sprecyzowaniem! we shall see...
nie mniej jednak Aneto powinnas napisac skarge do przewoznika! w razie negatywnej odpowiedzi, wnies skarge do Komisji Ochrony Praw Pasazerow ULC
w podaniu przedsatw przebieg sprawy i powolaj sie na art.18 Konwencji Montrealskiej z 1999r (nie na rozporzadzenie europejskie)
art.18
1. Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą w razie zniszczenia, zaginięcia lub uszkodzenia towaru, jeżeli tylko wydarzenie, które spowodowało taką szkodę, miało miejsce w czasie przewozu lotniczego.
2. Jednakże przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności w przypadku i w zakresie, w jakim udowodni, że zniszczenie, zaginięcie lub uszkodzenie towaru zostało spowodowane przez jedną lub więcej spośród następujących okoliczności:
a) naturalne właściwości, jakość lub wada własna towaru,
b) wadliwe opakowanie towaru wykonane przez osobę inną niż przewoźnik lub osoby za niego działające,
c) działania wojenne lub konflikt zbrojny,
d) działanie władz publicznych związane z wwozem, wywozem lub tranzytem towaru.

Odpowiedzialnosc przewonika jest ograniczona do kwoty 1000 SDR czyli okolo 1500 na pasazera!
"Przy przewozie bagażu odpowiedzialność przewoźnika w razie zniszczenia, zagubienia, uszkodzenia lub opóźnienia jest ograniczona do 1.000 Specjalnych Praw Ciągnienia na każdego pasażera (..)'

Zatem w podaniu mozesz zadac 1500 dolarow za utracony bagaz!
jak masz jeszcze jakies pytania, daj znac! i nie rezygnuj przypadkiem bo o to chodzi liniom lotniczym!!!
pozdrawiam
akAnna K. edytował(a) ten post dnia 30.05.08 o godzinie 20:05
Przemek Kałuża

Przemek Kałuża Fraud Prevention,
Norwegian Air
Shuttle Polska

Temat: Reklamacja/ Skarga

Aneto,

Zanim zrobisz liste przedmiotów które znajdowały sie w bagazu tzn wycene szkody z tyt utraty bagazu, w wyniku której mozesz zadac max 1000SDR, sprawdz w warunkach przewoznika (ktore zaakceptowalas) jakie przedmioty byly wykluczone z przewozu a bagazu...

PozdrawiamPRZEMEK KAŁUŻA edytował(a) ten post dnia 05.11.10 o godzinie 14:02
Aneta K.

Aneta K. Payroll Coordinator

Temat: Reklamacja/ Skarga

>Aneta Kalemba edytował(a) ten post dnia 13.08.10 o godzinie 08:49
Anna K.

Anna K. Doktor Nauk Prawnych
/ Prawnik/ Kierownik
Studiów Podyplo...

Temat: Reklamacja/ Skarga

Aneta Maciejewska:

Czy na podstawie powyższego mogę złozyc reklamację do biura podróży? Może jest to wygodniejsze rozwiązanie: biuro jest w Polsce a linie Air Cair w Egipcie.....

Ps. Czy przy wycenie szkody wystarczy jak napiszę ubrania koszt 600$ czy musze "wchodzić" w szczególy. Niestety nie mam rachunków.

Aneta

Przewożnik faktyczny i przewoznik umowny ponosza odpowiedzialność solidarna! Skladasz skarge do jednego z nich, wedlug Twego wyboru!
niestety zawsze zadaja rachunkow, co jest dla mnie osobiscie pozbawione totalnie sensu (kto trzyma rachunki??? )
dam Ci pewna rade na priv:)
pozdr
Marcin W.

Marcin W. Maszyny i urządzenia
budowlane

Temat: Reklamacja/ Skarga

Witam,

moja sytuacja z linią Ryanair przedstawia się następująco.

Kupiłem bilety lotnicze (2 osoby) poprzez stronę Ryanair, dostałem potwierdzenie rezerwacji na adres email, a pieniądze za przelot zostały pobrane z mojej karty kredytowej (ok 250zł). Trzy dni przed odlotem chciałem dokonać odprawy online, niestety operacja nie powiodła się - na stronie pojawiał się komunikat, że nie ma takiej rezerwacji. Zadzwoniłem (5 zł za minute) do linii Ryanair i otrzymałem informacje iż nie ma takiej rezerwacji jak moja w systemie.
Zapytałem jak to możliwe skoro dostałem potwierdzenie na email. Pracownik infolinii stwierdził że to niemożliwe, poprosiłem więc o sprawdzenie czy otrzymali moją płatność, pracownik sprawdził to (po numerze karty, nazwisku oraz kwocie). Stwierdził, że Ryanair nie otrzymał wpłaty. Zgłosiłem więc reklamacje do swojego banku (mBank) po miesiącu czekania dostałem informacje iż pieniądze zostały przekazane na konto Ryanair i że bank wywiązał się ze swojego obowiązku w tym zakresie. Zapytałem więc GDZIE są te pieniądze. Pracownik mLinii nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie. Zasugerował żeby oddać reklamacje do ponownego rozpatrzenia... tak też zrobiłem, i zarządałem żeby wskazali miejsce gdzie te pieniądze się znajdują.

Moje pytanie brzmi następująco: Gdzie są moje pieniądze i kto jest za ten błąd odpowiedzialny? Ma ktoś pomysł co ja mam teraz zrobić ?

Dodam iż musiałem kupić nowe bilety, które były ponad 2x droższe.

Straciłem na całej sytuacji podwójnie. Zabrano mi pieniądze z karty a ponadto "przepłaciłem" za kolejne bilety.

z góry dziękuje za odpowiedź i pozdrawiam,
Marcin

konto usunięte

Temat: Reklamacja/ Skarga

Marcinie,
to chyba rzadko spotykana sytuacja. Być może znajdzie się tu osoba, która miała identyczną historię.
Od siebie zasugeruję, aby wrócić do tego momentu:
Zapytałem więc GDZIE są te pieniądze. Pracownik mLinii nie potrafił odpowiedzieć na to pytanie.

Być może bank jest w stanie ujawnić dokładnego beneficjenta twojej kwoty (nazwa instytucji, bank i numer konta, na które została ta kwota przelana). Wówczas będzie Ci łatwiej wyjaśniać sprawę z Ryanem. Nie chcę pochopnie oceniać, ale podejrzewam, że problem może leżeć w księgowaniu kwot u Ryana.
Tomasz M.

Tomasz M. Trump :)

Temat: Reklamacja/ Skarga

...albo identycznej stronie jak Ryanair i próbie wyłudzenia kasy

konto usunięte

Temat: Reklamacja/ Skarga

Tomasz M.:
...albo identycznej stronie jak Ryanair i próbie wyłudzenia kasy
Tomku,
ja nie chcę być adwokatem żadnej ze stron, ale dopóki sprawa nie jest wyjaśniona, lepiej być ostrożnym przed finalnym osądzaniem.

Sprawa, o której napisał Marcin, nazywa się w międzynarodowym żargonie bankowo - transakcyjnym (lotniczym także) 'shadow payment'. Występuje bardzo często, choć nie jest to zasadą, w sytuacjach, kiedy sesja na stronie www przewoźnika czy sprzedawcy wygasa na pewnym etapie dokonywania rezerwacji. Dochodzi do 'zamrożenia' lub faktycznego pobrania kwoty z konta, a rezerwacja nie widnieje w systemie przewoźnika. Każda linia ma własne procedury (tzw. investigation), więc nie chcę się wypowiadać w kwestii złotego środka na taki problem.

Następna dyskusja:

Anulowanie lotu na fragment...




Wyślij zaproszenie do