Monika F

Monika F (ABI), Placówka
ochrony zdrowia

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Witam
prośba o przydatne wskazówki, rady ;) jako ABI zamierzam wprowadzić stosowną procedurę w swojej placówce.

A wiec tak:
Podmiot leczniczy udzielający świadczeń z zakresu nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zobowiązany jest między innymi do wyposażenia placówki w rejestrator rozmów telefonicznych lub system rejestrujący rozmowy telefoniczne, z zapewnieniem archiwizacji nagrań.

Pytania brzmią

1. Czy warto wprowadzić komunikat informujący pacjenta o fakcie prowadzonych rozmów oraz o obowiązku zapewnienia pełnych gwarancji ochrony danych osobowych. A gdyby już to jak powinna brzmieć ta informacja? Pamiętajmy, że nagrywanie jest to naszym obowiązek.

2. Zapis, archiwizacja rozmów, zabezpieczenie (jakie środki zastosować?)

3. nowy zbiór (zarejestrować)

To wszystko co mi na obecną chwilę przychodzi do głowy.

Pozdrawiam
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Monika F.:
1. Czy warto wprowadzić komunikat informujący pacjenta o fakcie nagrywania prowadzonych rozmów
Nie warto. Trzeba.
2. Zapis, archiwizacja rozmów, zabezpieczenie (jakie środki zastosować?)
Temat rzeka.

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Zapoznaj się z propozycjami nowelizacji obecnie obowiązujących przepisów (nocna i świąteczna opieka ma być realizowana przez szpitale). Może okazać się, że wykonana praca będzie 'psu na budę'.
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Radosław Z.:
Zapoznaj się z propozycjami nowelizacji obecnie obowiązujących przepisów (nocna i świąteczna opieka ma być realizowana przez szpitale). Może okazać się, że wykonana praca będzie 'psu na budę'.

Możesz wskazać te propozycje?
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Monika F.:
1. Czy warto wprowadzić komunikat informujący pacjenta o fakcie prowadzonych rozmów oraz o obowiązku zapewnienia pełnych gwarancji ochrony danych osobowych. A gdyby już to jak powinna brzmieć ta informacja? Pamiętajmy, że nagrywanie jest to naszym obowiązek.
Tak.
2. Zapis, archiwizacja rozmów, zabezpieczenie (jakie środki zastosować?)
Archiwizacja nagrań jest wymogiem, ale nie znalazłem nigdzie przepisów szczegółowych,
w szczególności trzeba się zastanowić jak długo te nagrania powinny być przechowywane.
Pozostałe kwestie bezpieczeństwa - myślę, że trzeba zrealizować zgodnie z ogólnymi przepisami odnoszącymi się do ODO.
Trzeba upoważnić odpowiednie osoby zajmujące się konserwacją i serwisem systemu rejestrującego oraz zarchiwizowanych danych (ew. podpisać umowę powierzenia z zewnętrznym serwisem jeżeli taki będzie).
Trzeba ustalić zasady udostępniania tych danych innym osobom/podmiotom.
Trzeba zapewnić bezpieczeństwo fizyczne i informatyczne danych i samego systemu rejestrującego.
itd., itp
W razie wątpliwości - zadaj pytania szczegółowe.
3. nowy zbiór (zarejestrować)
Jest to nowy zbiór.
Jeżeli uznać, że są to wyłącznie dane "dotyczące osób korzystających z usług medycznych" to zbiór nie podlega rejestracji (ale musisz go ująć w wykazie zbiorów stanowiącym część Polityki bezpieczeństwa).Ten post został edytowany przez Autora dnia 29.09.17 o godzinie 12:50
Monika F

Monika F (ABI), Placówka
ochrony zdrowia

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Jeśli chodzi o Podstawy prawne udało mi się ustalić jedynie :

1. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 czerwca 2017r. zmieniające rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej

Załącznik nr 5, A i B cz. IV 4 „rejestrator rozmów telefonicznych lub system rejestrujący rozmowy telefoniczne, z zapewnieniem archiwizacji nagrań.

2. ZARZĄDZENIE Nr 71/2017/DSM PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Paragraf 10 ust. 4 :
Świadczeniodawca jest obowiązany do:
1) przyjmowania zgłoszeń i rejestrowania rozmów telefonicznych prowadzonych przez personel w związku z udzielaniem świadczeń będących przedmiotem umowy w miejscu udzielania świadczeń. Nośniki zawierające zarejestrowane rozmowy podlegają obowiązkowi archiwizacji przez okres nie krótszy niż jeden rok.
2) bieżącego przekazywania informacji o przyjętym zgłoszeniu personelowi pozostającemu w gotowości w miejscu wyczekiwania zespołu wyjazdowego.

Pytanie komu mogą być udostępnione nagrania? Czy pacjent może mieć do nich dostęp. Nagranie nie jest dokumentacją medyczną.
Marek Popiel

Marek Popiel ochroniarz danych

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Monika F.:
2. ZARZĄDZENIE Nr 71/2017/DSM PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna w zakresie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Paragraf 10 ust. 4 :
Świadczeniodawca jest obowiązany do:
1) przyjmowania zgłoszeń i rejestrowania rozmów telefonicznych prowadzonych przez personel w związku z udzielaniem świadczeń będących przedmiotem umowy w miejscu udzielania świadczeń. Nośniki zawierające zarejestrowane rozmowy podlegają obowiązkowi archiwizacji przez okres nie krótszy niż jeden rok.
Pytanie tylko, czy Prezes NFZ posiada jakąś podstawę prawną czy po prostu tak sobie zarządził.
(westchnięcie)
Pytanie komu mogą być udostępnione nagrania? Czy pacjent może mieć do nich dostęp. Nagranie nie jest dokumentacją medyczną.
W normalnej sytuacji nie, ale może się zdarzyć sytuacja szczególna,
np. policja otrzyma zgłoszenie podejrzenia przestępstwa i będzie chciała uzyskać nagranie z monitoringu.
Na takie wypadki warto mieć opracowana procedurę udostępniania danych z rejestratora
(na jakiej podstawie wydajecie, kto podejmuje decyzję o udostępnieniu danych, kto fizycznie sporządza kopię danych i w jaki sposób jest ona wydawana podmiotowi wnioskującemu).
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: rejestrator rozmów - Nocna i Świąteczna Opieka Zdrowotna

Monika F.:
2. ZARZĄDZENIE Nr 71/2017/DSM PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA
Jak jest podstawa ustawowa tego zarządzenia. Jeśli nie ma, to takie przetwarzanie jest sprzeczne z Konstytucją.
Pytanie komu mogą być udostępnione nagrania? Czy pacjent może mieć do nich dostęp.
Przecież w momencie zbierania danych informujecie go chyba (art,. 24 uodo), że ma prawo dostępu do treści swoich danych?

Następna dyskusja:

Ubezpieczenia, opieka medyc...




Wyślij zaproszenie do