Temat: Przetwarzanie danych do reklamacji
Jan S.:
Marek R.:
Dz.U. 2014 poz. 827 USTAWA z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta - mówi wyraźnie jakie dane mogę pobrać od klienta. A sprzedawca ma prawo poprosić o okazanie dokumentu tożsamości (PJ, DO, Legitymacja) w celu potwierdzenia, że ta sama osoba realizuje kwit a go nie buchnęła.
Pomimo, że temat się wyczerpał, to mogę prosić o wskazanie, gdzie ustawa o prawach konsumenta określa zakres danych identyfikacyjnych klienta?
To mogłaby też być ciekawa podstawa to przetwarzania danych w umowach jako takich.
W moim przypadku zastosowanie ma akurat o załącznik nr 2 do tej ustawy.
Ale w każdym innym przypadku zgodnie z art 8 kupujący może żądać doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy.
Mój błąd. Nie ma tam napisane co mam pobrać. Podpieram się tylko interpretacją GIODO.
Pomimo, że w samych punkcie nie ma mowy o pozyskiwaniu danych osobowych to należy pamiętać, że jest to niezbędne do realizacji tego przepisu i zagwarantowaniu praw klienta. Należy zadać sobie pytanie na jakiej podstawie mam wydać komukolwiek jakiekolwiek majtki. Muszę mieć możliwość jednoznacznej identyfikacji osoby, zwłaszcza, że czasem oddaje się pieniądze.
Dodatkowo zgodnie z przepisami mam obowiązek w ciągu 14 dni kalendarzowych poinformować klienta odnośnie sposobu realizacji reklamacji. Bez wymaganych danych minimalnych - czyli imię i nazwisko oraz adres do korespondencji - nie mogę tego zrobić. Nie mam prawa zmuszać klienta do odwiedzenia mojego sklepu
Teoretycznie klient może podać mi imię i nazwisko oraz telefon. Ale aby do niego zadzwonić muszę mieć jego pisemną zgodę na to.
Na sam adres i imię i nazwisko zgodnie z art 23 UODO nie muszę. Zbierane dane są adekwatne do tego co robię.
Zaś sam okres przechowywania określony jest w ustawie o rachunkowości USTAWA z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości
art 74.2.6 dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji – 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji.