Jan S.

Jan S. Trener biznesu / ODO
/ ABI

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Wraca do nas jak bumerang temat podwójnej zgody na przetwarzanie danych w celach marketingowych oraz na przesyłanie informacji handlowych na wybrane kanały (telefon, mail, komunikatory).

Większość publikacji bazuje na wyroku I OSK 1317/11 , który wskazuje na obowiązek oddzielenia zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i przesyłania informacji handlowych.

Choć "wszyscy" piszą i publikują o dwóch zgodach i od czasu nowelizacji prawa telekomunikacyjnego formułują nawet trzecią zgodę na wykorzystanie urządzeń końcowych, to mam wewnętrzne poczucie, że stosowanie tych zgód zaciemnia obraz, a nie go rozjaśnia dla podmiotu danych. Mam też przekonanie, że dla przeciętnego polaka rozróżnienie informacji marketingowej od informacji handlowej jest zadaniem trudnym do wykonania.

Co więcej wszystkie te zgody mogą, w pewnych sytuacjach, możliwe, że dość częstych, realizować jeden cel w postaci jednej konkretnej usługi np. newslettera.

Co jeśli klient ma zamiar wysyłać mailem materiały promocyjne, które jednocześnie zawierają informacje marketingowe i informacje handlowe. Nie będzie ich dzielił, ani wysyłał osobnymi mailami i będzie realizował tylko to.

Wg mnie wystarczające byłoby odebranie zgody na przesyłanie informacji handlowych.

Np.: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu przesyłania informacji zawierających treści marketingowe i oferty handlowe na podany przez mnie adres e-mail.

Czy tworząc formularze zgód marketingowych nie macie takich wątpliwości?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Jan S.:
Czy tworząc formularze zgód marketingowych nie macie takich wątpliwości?
Macie, ale ugruntowana linia orzecznicza wskazuje, że muszą być trzy zgody.
Sebastian F.

Sebastian F. Information Security
Manager, IKEA Retail
sp. z o.o.

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

"Wątpliwości" to w tym przypadku spory eufemizm. My jak my, znamy orzecznictwo, ale taki dział Marketingu, ten to dopiero "ma wątpliwości" i nierzadko w dość jasny sposób te wątpliwości wyraża :)

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Wątpliwości może mieć każdy czytający treści ze zrozumieniem. Jest wiele sprzeczności pomiędzy przepisami i to prowadzi do "wątpliwości".

Ustawa o Świadczeniu usług drogą elektroniczną. Dz.U.2017.1219 t.j. z dnia 2017.06.24 , po przez art. 16.1. jest lex specjalis do uodo, ale tylko w zakresie rozdziału 4 (art.16-22), a zgoda zawarta jest w rozdziale 1 (art.4 ). Można mieć wątpliwości czy przepis art.4.1. należy stosować zawsze. Warunek zawieszający (jeśli ustawa wymaga) wskazuje, że nie. Ustawa wyraźnie wskazuje w jakim przypadku wymagana jest zgoda (art. 18.4. - po zakończeniu świadczenia).

Przepisy sobie, a życie sobie. Takie ... życie ;)

ps.
Prawo winno być zrozumiałe dla obywatela. Prawo zrozumiałe tylko przez prawników/specjalistów przestaje być prawem powszechnym.
Jan S.

Jan S. Trener biznesu / ODO
/ ABI

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Trudno się nie zgodzić z wszystkim co piszecie.

Nie chcę kwestionować przepisów. Nie kwestionuję także zasady niełączenia zgód.

Myślę jednak o sytuacjach, w których cel, treść i zakres zgody jest jeden, czy nie poddajemy się sami pewnemu szaleństwu? W konkretnej sprawie (domyślne zgody, niezbyt precyzyjne połączone oświadczenia dla różnych podmiotów) orzeczono, że zgody mają być rozłączne i czytelne. Zgoda, tylko każdy przypadek jest inny. W pewnych sytuacjach (np. jednowymiarowości działania marketingowego) rozdzielenie zgód daje odwrotny skutek. Konfuduje nam podmiot danych.

Co więcej, umiem sobie wyobrazić, że zbieramy zgodę na marketing z wykorzystaniem urządzeń końcowych, a numery telefonów przetwarzamy na (starej) 5 przesłance.

Stosując zgodę wariantową (z wyborem kanałów komunikacji), to w ogóle ciężko wykazać brak wiedzy czy świadomości osoby składającej oświadczenie.

PS : 3 zgody? Co tam, jak ktoś ma rozbudowany marketing to tak:
- na przetwarzanie danych w celach marketingowych
- na przesyłanie informacji handlowych
- na marketing podmiotów trzecich
- na wykorzystanie urządzeń końcowych
- na przesyłanie za pośrednictwem poczty elektronicznej

I jeszcze pewnie byśmy coś znaleźli.

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Bałagan interpretacyjny wynikał z niechlujności tworzenia krajowego prawa. Wraz z obowiązywaniem rodo, kwestia zgód 'zniknie'. Nie będzie można na bazie rodo wskazywać naruszenia prawa z ustawy krajowej. (zasada nadrzędności prawa europejskiego nad krajowym) Wyrok I OSK 1317/11 straci na aktualności.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Radosław Z.:
Wyrok I OSK 1317/11 straci na aktualności.
W którym miejscu?

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

W całości. Z chwilą obowiązywania rodo, przestanie obowiązywać uodo. To znaczy, że dla spraw po maju 2018r. nie ma możliwości powoływania się na zapisy uodo.
Regulator nie będzie mógł powoływać się na zapisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną jeśli będą sprzeczne z rodo (w zakresie odo). Nie bez kozery zmienia się ponad 80 (to i tak za mało) krajowych aktów prawnych w związku z zapisami rodo.
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Radosław Z.:
Regulator nie będzie mógł powoływać się na zapisy ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną jeśli będą sprzeczne z rodo (w zakresie odo).
Jeśli będą sprzeczne. Dalej idąca ochrona to nie jest sprzeczność.

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Jeśli w rodo jest wskazana prerogatywa dla ustawodawstwa krajowego (por. art.6.2.), to tak, jeśli nie - zdecydowanie nie ma prawa bytu.
Przyjęcie proponowanej optyki, doprowadziłoby do wywrócenia idei uchwalenia rodo (harmonizacja prawa w ramach UE).
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Radosław Z.:
Jeśli w rodo jest wskazana prerogatywa dla ustawodawstwa krajowego
Tylko w sprawach dotyczących ochrony danych osobowych, nie świadczenia usług środkami komunikacji elektronicznej. Rodo nie może zabronić wymogu posiadania zgody na przesyłanie informacji handlowej środkami komunikacji elektronicznej. W żadnym razie nie ma tu sprzeczności.

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Paweł G.:
Rodo nie może zabronić wymogu posiadania zgody na przesyłanie informacji handlowej środkami komunikacji elektronicznej. W żadnym razie nie ma tu sprzeczności.
Czy w takim przypadku GIODO będzie mógł powoływać się na te przepisy przy ocenie prawidłowości ochrony danych osobowych, tak jak to zrobił w przywołanym wyroku ("W uzasadnieniu organ wskazał, że wszczął postępowanie z urzędu w sprawie zgodności z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych procesu przetwarzania przez...")?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Przeczytajże ten wyrok. Sprawa dotyczy ochrony danych jak najbardziej - ale nie tylko ochrony danych przecież.

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Paweł G.:
Przeczytajże ten wyrok. Sprawa dotyczy ochrony danych jak najbardziej - ale nie tylko ochrony danych przecież.
Zamiast odsyłać do całości uzasadnienia, podaj fragment który potwierdza Twoje twierdzenie.
ps.
Z metryki wyroku wynika, że dotyczy wyłącznie ochrony danych osobowych. Jeśli uważasz inaczej, to na jakiej podstawie prawnej GIODO podjął interwencję?
Paweł G.

Paweł G. IOD, podmiot danych

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Daj spokój. Uśude nie jest sprzeczna z RODO w zakresie, w jakim przewiduje dalej idącą ochronę.

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Paweł G.:
Daj spokój. Uśude nie jest sprzeczna z RODO w zakresie, w jakim przewiduje dalej idącą ochronę.
Masz na poparcie tego twierdzenia sądowe/administracyjne orzeczenia, czy jest to tylko Twoja wykładnia?

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

W zakresie Waszych wątpliwości - rodo nie wyłącza obowiązku oddzielenia zgody na przetwarzanie danych od zgody na przesyłanie informacji handlowych przeczytajcie dokładnie preambułę do rodo. Ponadto trwają prace nad dyektywą eprivacy i tu dalej będzie podtrzymany wymóg zgody na mailingi.

ŻEBY nie było wątpliwości polska uśude wprowadza ostrzejsze kryteria aniżeli wymaga tego dyrektywa którą uśude umplementowało. Uśude i Rodo nie będą ze sobą co do zasady sprzeczne regulują inne materie. Ponadto z wymogu dobrowolności zgody wg RODo wymagane jest aby była to zgoda dobrowolna. Pytałam o to dr Kaweckiego na zajęciach z danych osobowych jakieś dwa tyg temu. Stanowisko polskich organów raczej jest jasne trzeba mieć i pod rządami RODo trzeba będzie.mieć dwie odrębne zgody.
Szymon S.

Szymon S. IOD / IBTI

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Justyna K.:
Stanowisko polskich organów raczej jest jasne trzeba mieć i pod rządami RODo trzeba będzie.mieć dwie odrębne zgody.

Skoro podlegamy pod Dyrektywę to w tym przypadku, wydaje się mi, że ważniejsze jest to jak do tego podchodzą organy europejskie, a nie polskie? Przynajmniej tak na chłopski rozum.
Grzegorz Krzemiński

Grzegorz Krzemiński 600+ projektów w
bezpieczeństwie |
Trener | RODO | HSSE
|...

Temat: Dwie zgody - 1. na marketing 2. na informacje handlowe

Przy dyrektywie mamy przepis polski, który ją implementuje. I formalnie wymaganiem głównym jest przepis polski. Ale jeśli przepis prawa krajowego stoi w sprzeczności z przepisem unijnym, jest szansa na wygranie w II instancji bądź przed organami EU.

przykładów masa, choćby ostatni w temacie siedziby spółki vs nasz KRS. Z moich doświadczeń, dyrektywa maszynowa i transport. Jedno w PL wygrane, drugie w UK.

Następna dyskusja:

Informacje „niezamawi...




Wyślij zaproszenie do