Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Witam, zauważyłem iż jest tutaj wiele osób znających się na temacie gamedev i w szczególności nie którzy pracowali nad grami. Jako iż obecnie mam 14 lat i doświadczenie nijakie chciałbym zadać parę pytań, na które mam nadzieje że mi odpowiecie. Nie przedłużając:

-Czy opłaca mi się wybrać do technikum informatycznego?;
-Jeżeli po zdaniu technikum na jaki kierunek w zakresie gamedev iść?;
-No i czy już w tym wieku zaczynać zabawę z 2D/3D?
-No i jaki zakres matematyki mi się przyda w 3D.

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

pokolei odpowiadając na pytania:
0. przede wszystkim - w wieku nastu lat nie nastawiaj się na gamedev (ani żadną inną specjalizację). po prostu naucz się programować ulubione tematy (czy to grafika komputerowa (ale ta od bresenhama), czy to sztuczna inteligencja czy milion innych zagadnień).
1. co prawda programu nauczania nie znam, ale imho średnio. jak już, to coś w okolicach mat-fiz bym polecał. dlatego, że musisz nauczyć się myśleć samodzielnie, a nie używać programu x w wersji y, które to, jak wejdziesz w etap pracy zawodowej w najlepszym wypadku będzie w wersji z (o ile ktoś o x będzie pamiętał).
2. patrz 0.
3. jak cię to kręci, to na co czekasz?
4. macierze, trygonometria, ... - wyjdzie w praniu. zresztą - patrz 0 - bo może poznasz też inne obszary matematyki których byś o to nie podejrzewał :).
od siebie - grafika komputerowa jest o tyle przyjemna, że widać efekt - bo coś się rusza. cała demoscena ci to powie :). temat też jest bardzo szeroki, bo wspominasz ciągle o 2d/3d, a są też np. l-systemy, trochę automatów komórkowych i kupa innego śmiecia.
i na koniec - chłopaków jak w przedszkolu pytają, kim chcą zostać, to głównie sami strażacy czy kaskaderzy z nich będą. młodych (stażem i wiekiem) programistów jak o to samo pytają, to mówią głównie o gamedev-ie (sam też tak w liceum mówiłem) :).
Mateusz Mirkowski

Mateusz Mirkowski Co-Founder @ Visent
Coders

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Technikum bardzo dobra opcja, przyzwyczai Cię do matmy i coś tam programowania się nauczysz. Teraz spokojnym tempem ucz się programowania i nie zrażaj się jeśli będzie trudno. Ja próbowałem na początku liceum c++ ale szybko się poddałem. Teraz nadrabiam to co straciłem. ;) Na youtubie masz dużo tutoriali, gry na iOS/android, xbox, pc, 2D, 3D - co tylko chcesz. Na początku nauka będzie trochę mało efektywna (małe efekty w długim czasie), ale potem będziesz miał z górki. No i tak jak wyżej ktoś Ci radzi - ucz się generalnie programowania, ale możesz się rozeznać w tematyce gier, nie zaszkodzi. Co do matmy to też się tym nie przejmuj, ja do liceum twierdziłem, że nie chcę mieć nic z matmą wspólnego, uważałem się za matematycznego głąba itd. Co prawda geniuszem nie jestem, ale jakoś sobie radzę. Prawdę mówiąc ważniejszy jest język angielski, niż matematyka dlatego nie zapominaj się go uczyć. ;)

Edit: A co do studiów pod kątem gier to jest chyba tylko UJ, AGH i PJWSTK, ale to odległa przyszłość dla Ciebie. ;)Mateusz Mirkowski edytował(a) ten post dnia 07.10.12 o godzinie 21:58
Tomasz M.

Tomasz M. never go full
retard!

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Możesz iść nawet na turystykę, bylebyś zaczął programować jak najszybciej. Papier już nie liczy się tak, jak realne umiejętności. Zacznij jak najwcześniej - na pewno na tym nie stracisz. A kierunek jak najbardziej właściwy, bo POlska może stać się zagłębiem twórców gier komputerowych - mamy potencjał i mamy ludzi.

Warto pomyśleć o...

http://www.gry-wideo.if.uj.edu.pl/

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Tak jak moi poprzednicy napisali, 10 % teorii a 90% praktyki.

Co do technikum to najprawdopodobniej sam będziesz musiał się dokształcać, ponieważ poziom programowania w technikach pozostawia wiele do życzenia.

Taka mała wskazówka, wybierz 1 max 2 języki, które będziesz się uczył i skoncentruj się na nich - ja niestety dużo czasu zmarnowałem na Pascala a później na Delphi. Dlaczego dwa ? to taka forma zabezpieczenia - jak się nie uda w gamedevie to zawsze będziesz miał szanse na prace w innej branży komputerowej. Dodatkowo poświęć trochę czasu na poznanie algorytmów - bardzo się przydają.
Rafał Ciepiela:
grafika komputerowa jest o tyle przyjemna, że widać efekt - bo coś się rusza. cała demoscena ci to powie :).
Sam mimo, że nie jestem jakoś specjalnie uzdolniony bardzo miło wspominam swoje epizody w tworzeniu modeli 3d

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Paweł Srebniak:
Sam mimo, że nie jestem jakoś specjalnie uzdolniony bardzo miło wspominam swoje epizody w tworzeniu modeli 3d

Jak wspomniałem wcześniej - raczej myślałem o grafice komputerowej od strony bresenhama (że tak to nazwę).

Tu jest lekki chaos ponieważ grafika komputerowa to zarówno tworzenie modeli 3d i rysowanie (w gotowych programach) a jest to również pisanie oprogramowania generującego obrazy (za pomocą miliona różnych algorytmów. Jeden z bardziej podstawowych: http://pl.wikipedia.org/wiki/Algorytm_Bresenhama ). Mi chodziło o to drugie podejście...Rafał Ciepiela edytował(a) ten post dnia 16.10.12 o godzinie 17:11
Karim Agha

Karim Agha Software Engineer

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Paweł Srebniak:
Tak jak moi poprzednicy napisali, 10 % teorii a 90% praktyki.

Uwazam, ze jest odwrotnie - powinno byc 70% teorii, 30% praktyki
Robert Gosztyła

Robert Gosztyła Programista C/C++

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Czego takiego uczą w technikach informatycznych? Pytam z czystej ciekawości, bo w "moich czasach" takiego ustrojstwa nie było :). Zaś co do samego gamedev (do autora wątku) - zauważ, że branża pędzi niesamowicie do przodu, zmieniają się możliwości i technologie, kto wie co będzie kiedy skończysz swoją edukację powiedzmy tą oficjalną (bo przecież człowiek uczy się całe życie :). Czy warto babrać się w matematykę, Bresenhamsa itd.. i tak i nie. Sam wprawdzie przez to brnąłem dosyć długo, ale czy w praktyce mi się to przydało? Do własnych zastosowań może tak, w komercji nie. Dzisiaj, gdy gro rozwiązań jest gotowe, są całe silniki do wykorzystania o kolosalnych możliwościach, często za darmo raczej nie warto wgłębiać się w to i studiować do szczegółów, ot wiedzieć co to wektor, macierz i jak to pomnożyć (w dużym skrócie :). Skręcamy trochę w stronę grafiki, a gamedev to przecież nie tylko grafika. Cała ta otoczka, algorytmy, sztuczna inteligencja, skrypty i reszta, to chyba szansa na późniejsze znalezienie pracy. Warto przeglądnąć ogłoszenia o pracę, najlepiej zagraniczne i zaobserwować na co jest większa szansa - czy szukają gościa, który potrafi narysować linię czy okrąg korzystając z Bresenhamsa i portów karty VGA czy raczej kogoś, kto miał styczność z UDK, Unity czy podobne i potrafi tym się w miarę skutecznie posługiwać.

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

Robert Gosztyła:
Czego takiego uczą w technikach informatycznych? Pytam z czystej ciekawości, bo w "moich czasach" takiego ustrojstwa nie było :).

Powiem tak, bardzo dużo zależy od tego kto uczy w tym technikum. Niestety miałem pewną Panią od programowania, która mówiła "Pascal jest lepszy od C bądź C++". I uczyła nas tylko Pascala i rysowania w trybie 13h o ile dobrze pamiętam nazwę tego ustrojstwa.

Druga równorzędna klasa miała lekcje z gościem, który uczył ich c++ i javy oraz podstaw OpenGL'a.

Bardzo dobrze wspominam wszystkie specjalizacje zawodowe, kółka współfinansowane przez UE - tam naprawdę był dopiero odpowiedni poziom merytoryczny.

To było w technikum jakieś 2 lata temu, niestety nic się tam nie zmieniło.

Do autora wątku:
Najlepiej będzie jak znajdziesz kogoś w technikum do którego chciałbyś chodzić i popytasz go jak tam jest.

konto usunięte

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

ja polecam http://warsztat.gd/. Żadna szkoła ci tego nie da. Co do wyboru szkoły średniej, ważna jest taka co konczy sie maturą najlepiej rozszerzoną by móc sie dostać na AGH ewewntualnie UW.
Z tego co sie orietuje narazie uczelnie takie jak UJ cz UŚ otworzyly kierunki dla Game Dev. Ale czy warto nie wiem, najlepiej jest robić coś na boku, traktowac to jako hobby takie jest moje zdanie.

Temat: Nauka w celu tworzenia gier 2D i 3D

No tak, ale jeśli iść do technikum informatycznego, to do którego? Sam mieszkam w okolicach Warszawy i borykam się z tym problemem, ponieważ chciałbym kształcić się w tym kierunku ,ale nie wiem które technikum najlepiej będzie się do tego nadawało.

Następna dyskusja:

PRACA w Warszawie - dla pas...




Wyślij zaproszenie do