Michał Piotrowski

Michał Piotrowski Java Programmer

Temat: Przykład projektu Flash

Witam serdecznie,

ostatnio zaczalem zawodowo poznawac Flasha i ActionScript (glownie ten ostatni). Rzecz jasna czytam sobie biblie z Helionu, jednakze podobnie jak w wiekszosci technologii programistycznych w ksiazce nie jest pokazana rzecz najistotniejsza - czyli konkretnie podejscie calosciowe do problemu.

Wyjasnie to moze na przykladzie - programuje w PHP. Samego jezyka mozna nauczyc sie w popoludnie. Sklepac bardziej efektywne rzeczy w tydzien. Jednakze dalej nie ma sie wtedy pojecia o tym, jak powinien wygladac prawidlowo/dobrze napisany projekt/aplikacja w tymze jezyku. Dobrze byloby dostac nie tylko kod zrodlowy aplikacji uznawanej za napisana dobrze, ale tez byloby dobrze miec kogos (lub chocby jakis tekst) z informacja, dlaczego pewne rzeczy robi sie tak, a nie inaczej. W przypadku PHP nie mialem okazji takowego spotkac - stad musialo uplynac sporo czasu zanim czlowiek dowiedzial sie co i z czym. Jednakze mialem taka mozliwosc, gdyz dostepnego kodu zrodlowego PHP jest calkiem sporo - zas teraz pytanie - a jak z Flashem i ActionScriptem?

Przeszukalem wujka Google i nie znalazlem tego, co mam na mysli. Uprzedzajac pytania, nie pytam o:

- proste "1 ekranikowe" przyklady
- standardy kodowania czy budowania projektow by sie inni w nim lapali w formie kilkuzdaniowych rad

Idealem bylby videotutorial tworzacy jakas bardziej rozbudowana rzecz i z wytlumaczeniem dlaczego cos robi sie tak, a nie inaczej. Choc rzecz jasna wszystkie materialy o podobnej tematyce z wielka checia bym zobaczyl. Czy ktos mozna zna takowe?

Z gory dziekuje za odpowiedz
MichałMichał Piotrowski edytował(a) ten post dnia 18.02.10 o godzinie 14:19
Andrzej Styś

Andrzej Styś Lorem ipsum ex modus
laboramus nam, duo
eu denique reform...

Temat: Przykład projektu Flash

http://gotoAndLearn.com

Temat: Przykład projektu Flash

Pytanie co chcesz osiągnąć i co chcesz pisać. Czy chcesz tworzyć bardziej kreatywne rzeczy, czy dobre, solidne aplikacje.

Jeżeli to drugie to sposób jest dość jasny(nie mylić z krótki i łatwy). Kluczowym jest wiedza na temat sensownego OOP i tu przyda się każda książką/blog/lektura traktująca o inżynierii oprogramowania. Po zapoznaniu się ze składnią języka warto zajrzeć do np: ActionScript3 Design Patterns (http://www.as3dp.com/) - dowiesz się co to MVC, fabryki i 15tysięcy innych dziwnych pojęć.

Jeżeli Twoim celem jest robienie rzeczy które wywołują "wow", to nie ma na to jakiejś receptury. Pozostaje ci jedynie śledzenie blogów (http://www.flashbookmarks.com), pisanie/robienie tony crapu do szuflady i szukanie własnej definicji kreatywności. Warto też czasem zajrzeć do książek tego pana:
http://www.amazon.com/Keith-Peters/e/B001IGO40M/ref=sr... - dowiesz się z nich jak robić animacje, wykorzystywać silniki fizyczne, ale to i tak będą tylko narzędzia. Sposób w jaki je wykorzystasz - zależy od Ciebie.
Michał Piotrowski

Michał Piotrowski Java Programmer

Temat: Przykład projektu Flash

Dziekuje za odpowiedzi jednak do konca chyba nie zrozumielismy sie. Ja na codzien pracuje w OOP, implementuje MVC czy Front Controller. Ale podakonkretny przyklad:

Mamy sobie np. quiz (taki jak na FB). I teraz wytlumaczylbym mlodemu programiscie, ze poza faktem, iz bedziemy uzywali obiektow to nalezy zrobic to tak:

- klasa Quiz, ktora bedzie trzymala nasz quiz i do niego odpowiedzi
- klasa QuizAnswer, ktora bedzie reprezentowala odpowiedz do konkretnego quizu
- klasa QuizFactory, w ktora wrzuce metody fabrykujace quiz (usuwanie w sumie tez)
- klasa QuizException rozszerzajaca standardowy wyjatek coby moc rzucac wyjatek, ktorego typ w logach od razu mi powie co jest nie tak

I wlasnie ja o cos takiego pytam. Moze tez napisze na przykladzie:

Mam zrobic na szykbo SWFa wrzucanego na strone, ktory np. bedzie zaciagal skadstam dane gieldowe. User bedzie mogl sobie wybrac, ktore spolki go interesuja i dane o nich zostana wlozone w okienka w SWFie. Okienka bedize mozna sobie przesuwac i moze jakas ich konfiguracja (inne kolorki.etc). I teraz moje pytanie brzmi - jak taka aplikacje zrobic konkretnie? Ze operujemy na 1 scenie to wiem, oto pytania:

- czy tworzyc wszystko w 1 pliku i duzej ilosci warstw, czy jakos to porozdzielac?
- jak rozlozyc obiekty na layerach (i dlaczego)?
- jak oprogramowac strukture akcji i nawigacje (po kliknieciu "Zmien") ma pojawic sie komunikat z ukrytej warstwy, czy moze przeskoczyc do jakiejs klatki (i dlaczego)?

O to mi konkretnie chodzi. Jesli jak zabiore sie i przeczytam np. Biblie Action Scriptu z Helionu to dostane odpowiedz to prosze mnie ochrzanic, ze zawracam glowe.

Pozdrawiam
Michał

Temat: Przykład projektu Flash

Nie trzymałem AS Biblii nawet w ręku, ale i tak jestem więcej niż pewny, że nie znajdziesz tam odpowiedzi na swoje pytania.

Skoro jednak znasz i rozumiesz MVC, to jesteś w stanie sam odpowiedź sobie na swoje pytania. Pliki organizujesz wokół widoków. Projekt w jednym pliku to bezsens z punktu widzenia zarówno edycji jak i użytkownika - który musi ściągać dane o widokach mu nie potrzebnych.

Layery i klatki ogólnie olewasz - przygotowujesz sobie obiekty które umieszczane są w bibliotece i dynamicznie dodajesz do danego widoku w razie konieczności oraz starasz się jak najwięcej rzeczy robić z kodu.

Następna dyskusja:

flash serwis - potrzebuje




Wyślij zaproszenie do