Przemysław P.

Przemysław P. Współwłaściciel i
CEO Creative Minds
Group

Temat: Idealna strona internetowa dla placówki medycznej


Obrazek


Kilka słów tytułem wstępu

Świat Internetu idzie do przodu i również branża medyczna już od jakiegoś czasu korzysta z jego dobrodziejstw. Choć w sieci dostępne są najróżniejsze serwisy medyczne i strony katalogowe, w których placówki mogą opublikować podstawowe informacje o swojej działalności, to jednak jednym z najskuteczniejszych zabiegów marketingowo – informacyjnych każdej przychodni, kliniki, czy indywidualnego gabinetu jest oczywiście posiadanie własnej strony internetowej.

W niniejszym artykule poruszę temat tego, w jaki sposób powinna wyglądać idealna strona internetowa dla placówki medycznej, jakie informacje powinna ona zawierać, oraz jakie możliwości powinna oferować pacjentom, opierając się na kilkuletnim doświadczeniu we wdrażaniu serwisów medycznych w oparciu o platformę automatycznej komunikacji z pacjentami iGabinet.

Skuteczna prezentacja podstawowych informacji o placówce

Podstawową funkcją informacyjną, jaką powinna spełniać strona internetowa placówki medycznej, jest oczywiście dostarczenie pacjentom informacji o profilu tej placówki, o specjalizacjach poszczególnych lekarzy, jak również o badaniach i zabiegach realizowanych w obrębie placówki. Jeżeli placówka przyjmuje (lub zamierza przyjmować) obcokrajowców posługujących się innymi językami, wówczas naturalnie idealna strona internetowa placówki powinna umożliwić publikację, a następnie prezentację treści w tych językach.

Wspomniane, podstawowe informacje stanowią dla pacjentów tzw. najbardziej poszukiwaną informację (NPI). Komponując zatem treści, do umieszczenia na stronie internetowej placówki, warto zastanowić się czego tak naprawdę pacjenci pragnęliby się dowiedzieć, lub czego według Państwa powinni się oni dowiedzieć o placówce w pierwszej kolejności.

Pamiętajmy również, że większość nas jest wzrokowcami, zatem zalecane jest wykorzystanie do opisów jak największej ilości ilustracji i zdjęć, zgodnych z kontekstem informacji medycznych. Jeszcze lepiej, jeżeli strona internetowa umożliwia tworzenie galerii zdjęć, służących do skuteczniejszego zaprezentowania walorów placówki, przedstawienia jej specjalistów, jak również jeśli jest taka możliwość - zaprezentowania przebiegu oraz skuteczności oferowanych zabiegów (np. stan przed i po zabiegu).

Idealna strona internetowa powinna zatem w pierwszej kolejności dostarczyć placówce narzędzi służących do łatwej i wielojęzycznej edycji wszelkich wymienionych wyżej informacji, jak również umożliwić automatyczne generowanie galerii zdjęć, które można utworzyć dla każdej prezentowanej informacji, według potrzeby.

System zarządzania treścią (CMS) wchodzący w skład platformy iGabinet, oprócz wszystkich powyższych funkcji umożliwia również ustawienia daty rozpoczęcia i zakończenia wyświetlania określonych informacji na stronie, co z kolei pozwala na zapewnienie Państwa pacjentom ciągłości prezentowanych informacji (np. ciekawostek i nowości) nawet wówczas, gdy osoby odpowiedzialne w Państwa placówce za ich publikację są akurat na wakacjach. Wystarczy, że informacje zostaną ówcześnie przygotowane i ustawiona zostanie data pojawienia się każdego z nich na stronach Państwa placówki.

Przykład strony placówki korzystającej ze wspomnianych dobrodziejstw: Klinika Sonomed.

Informacje kontaktowe placówki wraz z dynamiczną mapką dojazdową

Nieodzownym elementem idealnej strony internetowej dla placówki medycznej, również zaliczanym przez pacjentów do najbardziej poszukiwanych informacji (NPI), są wyraźne informacje kontaktowe, wraz z dynamiczną mapką dojazdową.

Tutaj nie ma większej filozofii, gdyż jeżeli pacjent odwiedzi stronę internetową Państwa placówki, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że w następstwie zapoznania się z jej ofertą, będzie chciał umówić się na wizytę (o czym wspomnę później), poszukując jednocześnie informacji kontaktowych umożliwiających lokalizację przychodni czy gabinetu.

Z pomocą przychodzą tutaj dynamiczne mapki Google, zawierające plany wszystkich dużych miast, oraz dużej liczby mniejszych miejscowości. Pewnym rozszerzeniem funkcjonalnym, które oferujemy w ramach platformy iGabinet, jest możliwość określenia trasy dojazdu do Państwa placówki z dowolnej ulicy w danej miejscowości.

Przykład poprawnej implementacji informacji kontaktowych: Klinika Kolmed.

Atrakcyjna oprawa graficzna

Jak już wspomniałem, większość z nas – pacjentów jest wzrokowcami i każda osoba posiadająca choćby przeciętne poczucie estetyki, doceni z pewnością atrakcyjny i unikalny projekt graficzny strony internetowej Państwa placówki. Warto zatem zadbać o walory estetyczne odwiedzających.

Idealna strona internetowa powinna dodatkowo zapewnić całkowite oddzielenie swojego projektu graficznego od prezentowanych treści. Celem takiej struktury jest umożliwienie w przyszłości łatwej wymiany projektu graficznego gdy zajdzie taka potrzeba, a biorąc pod uwagę ciągłą zmienność internetowych trendów, jest to raczej nieuchronne. Ważne jest zatem, aby oprogramowanie odpowiedzialne za zarządzanie stroną internetową Państwa placówki stwarzało taką perspektywę.

Platforma iGabinet wychodzi nieco dalej i umożliwia przypisywanie wielu projektów graficznych do jednej strony internetowej obsługiwanej placówki. Dzięki takiemu rozwiązaniu, możecie Państwo momentalnie dokonać całkowitego przefasonowania projektu graficznego, przykładowo na czas Świąt Bożonarodzeniowych, gdy nagle zapragniecie Państwo zaprezentować swoim pacjentom stronę placówki z choinką, bałwanem i padającym śniegiem. Podobne przykłady można oczywiście mnożyć.

Najważniejsze jest jednak to, że takie działania wywierają bardzo pozytywne wrażenie na pacjentach, a przełączanie pomiędzy poszczególnymi projektami graficznymi, odbywa się w platformie iGabinet za pomocą jednego kliknięcia myszą, a więc bardzo szybko i wygodnie.

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO)

Jedną z niewidocznych, a jednocześnie niezwykle istotnych funkcji idealnej strony internetowej placówki medycznej, jest zoptymalizowanie jej struktury pod względem wyszukiwarek internetowych, w tym szczególnie tej najpopularniejszej – Google. Chodzi o to, aby po wpisaniu przez pacjentów określonych słów zgodnych z informacjami opublikowanymi na Państwa stronach internetowych, jej adres został wyświetlony pacjentom w wynikach wyszukiwania, najlepiej na jak najwyższej pozycji, dzięki czemu więcej osób poszukujących określonych badań trafi właśnie do Państwa.

Jeżeli chodzi o samą strukturę strony internetowej to warto zwrócić uwagę, że choć istnieje pewna tendencja do nadmiernego stosowania technologii Flash umożliwiającej wyświetlanie na stronach animacji, opatrzonych często podkładami muzycznymi i innymi dźwiękami, to mimo niektórych swoich zalet, technologia ta kompletnie nie współgra z ideą pozycjonowania strony w wyszukiwarkach. Dzieje się tak dlatego, że każda taka animacja jest osadzona na stronie jako zamknięty obiekt, do którego roboty wyszukiwarek internetowych nie mogą się dostać, co uniemożliwia ich poprawne zaindeksowanie (zapisanie w bazie danych wyszukiwarek).

Realizacje stron internetowych w ramach platformy iGabinet w większości przypadków stronią od wykorzystywania technologii Flash, gdyż największy nacisk kładziemy na jak największą użyteczność informacji umieszczonych na poszczególnych podstronach tak, aby w najpełniejszym stopniu spełniały zalecenia wyszukiwarek internetowych. Zrezygnowaliśmy również całkowicie ze stosowania dźwięków i podkładów muzycznych, gdyż możecie sobie Państwo wyobrazić jak niektórzy z nas reagują, gdy nagle coś nam „ryknie w głośnikach”, co wbrew pozorom zdarza się nad wyraz często ;)

Zamiast tego każda nowa strona, informacja czy też uaktualnienie istniejącej już informacji jest zaraz po opublikowaniu automatycznie zgłaszana do Google, dzięki czemu adres strony internetowej Państwa placówki jest widoczny w wynikach wyszukiwania już po kilku dniach od daty publikacji lub zmiany treści.

Prezentacja wolnych terminów i rejestracja wizyt przez Internet

Tutaj przechodzimy już do funkcji bardziej zaawansowanych, również w ogromnym stopniu składających się na najbardziej poszukiwaną informację przez pacjentów. Mechanizm internetowej rejestracji wizyt pacjentów może znacznie zaoszczędzić czas i uprościć pracę recepcji, jak również stanowić wyjątkowo wygodne narzędzie dla pacjentów, o ile oczywiście zostanie zrealizowany właściwie.

Opiszę pokrótce, w jaki sposób realizujemy to w ramach platformy iGabinet. Otóż proszę wyobrazić sobie, że pacjent o każdej porze dnia i nocy, z dowolnego miejsca jest w stanie na bieżąco sprawdzić, w jakim dniu i o której godzinie wybrany przez niego lekarz może przyjąć go na wizytę, a następnie może on samodzielnie założyć swoją kartę pacjenta (lub zalogować się do wcześniej utworzonego konta), oraz zająć jeden z dostępnych terminów wizyt. Dobry system rejestracji pacjentów przez Internet, powinien mieć możliwość weryfikacji kart pacjentów, uniemożliwiając ich duplikację, jak również zapewniać pełny mechanizm powiadomień zarówno dla pacjenta, jak i recepcji, oraz specjalisty, których dana wizyta dotyczy. Tym razem nie będę tego rozwijał, gdyż jest to temat tak obszerny, że z powodzeniem wystarczy na kolejny artykuł. Póki co zapraszam na stronę http://igabinet.pl, gdzie dowiedzą się Państwo znacznie więcej.

Chciałbym jednak w tym miejscu jeszcze raz podkreślić, że aby rejestracja internetowa rzeczywiście usprawniła pracę recepcji oraz całej placówki, musi być ona zrealizowana na naprawdę wysokim poziomie. Często spotykamy strony internetowe placówek, które oferują pacjentom pseudo-rejestrację poprzez formularze typu „zaproponuj termin wizyty, a my się z Tobą skontaktujemy”. Taki mechanizm po pierwsze wymaga fizycznej ingerencji jednego z pracowników placówki, przez co zamiast zautomatyzować czasochłonny proces rejestracji, tak naprawdę wprowadza jedynie zamęt i zabiera dodatkowy czas, a przecież kompletnie nie o to chodzi.

Oczywiście, podobnie jak w przypadku informacji prezentowanych na stronach internetowych placówki, również mechanizm internetowej rejestracji pacjentów oraz komunikacji z nimi musi być w pełni wielojęzyczny, prezentować wszelkie niezbędne informacje, oraz umożliwiać łatwe umawianie się na wizyty zagranicznym pacjentom.

Ostatnio obserwujemy wysyp eksperymentalnych serwisów oferujących funkcje rejestracji internetowej poprzez specjalnie oddelegowane do tego strony, pozwalające na rezerwację niemal wszystkiego, począwszy od wizyt w gabinetach fryzjersko-kosmetyczno-medycznych, po szkoły nauki jazdy, stoliki w restauracjach czy naprawy w warsztatach samochodowych. Sami jesteście Państwo z pewnością w stanie ocenić, czy przy tak szerokim spektrum zainteresowań, możliwe jest jednoczesne zaoferowanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa i specjalizacji usług, spełniających potrzeby placówki medycznej.

W platformie iGabinet, będącej usługą wyłącznie dla placówek medycznych, rejestracja wizyt przez Internet jest potężnym narzędziem spełniającym powyższe postulaty, dzięki czemu już od kilku lat zarówno duże kliniki, jak i całkiem niewielkie prywatne gabinety oszczędzają każdego dnia ogromne ilości czasu, oferując jednocześnie swoim pacjentom wygodę i jakość obsługi na niedoścignionym poziomie.

Przykład poprawnej realizacji rejestracji wizyt przez Internet: Gabinet ginekologiczny dr Sławomira Sztenca.

Zarządzanie wieloma stronami internetowymi dla sieci placówek

Nawet jeżeli w chwili obecnej posiadacie Państwo jedną placówkę, to z punktu widzenia menedżerskiego, nie można przecież w przyszłości wykluczyć sytuacji, w której przyjdzie Państwu otworzyć jej kolejny oddział, czego oczywiście z całego serca życzymy. Jeżeli taka sytuacja może według kiedyś zaistnieć, wówczas warto zwrócić uwagę czy oprogramowanie do zarządzania stronami internetowymi, z którego zamierzacie Państwo skorzystać, podobną możliwość oferuje.

Profesjonalny system zarządzania stronami internetowymi, powinien umożliwiać zarówno łatwą edycję informacji na stronach każdej poszczególnej placówki, jak również oferować wygodne zarządzanie terminami przyjęć lekarzy, w celu sprawnej obsługi rejestracji wizyt pacjentów przez Internet w każdej z obsługiwanych placówek.

W chwili obecnej takimi możliwościami może się poszczycić wyłącznie platforma iGabinet, w której sprawna obsługa sieci placówek we wspomnianym zakresie, była jednym z początkowych założeń opracowanych zanim jeszcze którykolwiek z programistów przystąpił do pracy. W efekcie obsługa dodatkowej placówki jest kwestią aktywowania dodatkowego modułu, co nasi pracownicy wykonują w mgnieniu oka, przez co uzyskujecie Państwo możliwość wygodnego zarządzania wieloma placówkami z jednego miejsca.

Przykład dwóch klinik w sieci, pracujących w oparciu o jedną platformę iGabinet:
Klinika implantologii i protetyki Apolonia
oraz Centrum stomatologii i implantoprotetyki.

Obsługa techniczna i aktualizacja oprogramowania

W tym momencie możecie Państwo odnieść wrażenie, iż zastosowanie w Państwa placówce wszystkich wymienionych technologii, oraz zapewnienie Państwa pacjentom wyjątkowego poziomu obsługi, będzie wymagało oddelegowania ku temu sztabu pracowników, charakteryzujących się wybitnymi umiejętnościami. Po części jest to prawda, gdyż zapewnienie najwyższej jakości usługi, wiąże się z koniecznością zapewnienia ciągłej opieki i stałego rozwoju systemu informatycznego. Dobrą wiadomością jest jednak to, że proponujemy Państwu rozwiązanie, dzięki któremu nie będziecie się Państwo musieli przejmować jakimikolwiek kwestiami informatycznymi w swojej placówce.

Korzystając platformy iGabinet, w ramach niskiej i stałej opłaty abonamentowej, oprócz samej aplikacji na najwyższym poziomie, posiadacie Państwo zarówno stały dostęp do najnowszej wersji oprogramowania (dzięki automatycznym aktualizacjom), jak również macie Państwo zagwarantowaną profesjonalną obsługę i wsparcie techniczne, na każdym etapie wykorzystania platformy w Państwa placówce.

Takie rozwiązanie całkowicie eliminuje konieczność zatrudniania w Państwa placówce dodatkowych informatyków, czy tym bardziej powoływania do życia własnego działu programistycznego. Nie trzeba być geniuszem, aby wyobrazić sobie, o jak wielkiej redukcji kosztów tutaj mówimy.

Skalowalność strony internetowej i wynajem pracowników do indywidualnych prac „na życzenie”

Idealna strona internetowa Państwa placówki powinna zapewnić możliwość dowolnej rozbudowy. Mówimy tutaj zarówno o nieskończonej ilości podstron, jak również o dowolnej objętości każdej z nich. Platforma iGabinet umożliwia łatwą i bezpośrednią publikację wszelkich informacji na obsługiwanych podstronach, może z wyjątkiem materiałów wideo, które umieszczane są przy wykorzystaniu popularnych serwisów służących do transmisji tych materiałów (np. YouTube, czy Vimeo).

Dodatkowo iGabinet jako kompleksowa usługa dla placówek medycznych umożliwia Państwu rozszerzenie jej możliwości poprzez dodatkowe moduły funkcjonalne umożliwiające np. obsługę kolejnych placówek, dodatkowych języków obcych, czy też alternatywnych projektów graficznych. Mając na uwadze tę perspektywę rozwoju można zatem stwierdzić, iż jest to rozwiązanie przyszłościowe, którego możliwości dynamicznie rosną wraz z rozwojem i wymaganiami Państwa placówki.

Co więcej, wraz z usługą otrzymujecie Państwo również możliwość doraźnego wynajęcia pracowników zatrudnianych „na godziny”, którym możecie Państwo zlecić wykonanie indywidualnych prac graficznych, czy też prac związanych z edycją danych, po znacznie niższych kosztach, niż w przypadku zatrudniania w tym celu zewnętrznej firmy, czy tym bardziej realizacji tych prac we własnym zakresie. Wszystkie te możliwości otrzymujecie Państwo w ramach jednej, prostej i przystępnej cenowo usługi.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że udało mi się zaprezentować Państwu naszą koncepcję idealnej strony internetowej dla placówki medycznej, którą od lat realizujemy w obrębie platformy iGabinet. Jestem pewien, że materiał ten poszerzy horyzonty i zainspiruje Państwa do zwiększenia wymagań odnośnie witryn internetowych swoich placówek.

Naturalnie polecam w tym celu również przyjrzenie się usłudze, która w opinii wielu klientów jest najbardziej kompleksowym rozwiązaniem do informatyzacji placówek medycznych.

Ponieważ opisane możliwości dotyczą wyłącznie obsługi stron internetowych placówek medycznych i są niewielkim wycinkiem tego, co pełna platforma iGabinet ma do zaoferowania, gorąco zachęcam do odwiedzenia strony internetowej, w całości poświęconej tej usłudze. W kolejnych artykułach postaram się przybliżyć również inne unikalne możliwości tego rozwiązania, szczególnie w zakresie automatycznej komunikacji z pacjentami, oraz systemu zarządzania placówkami, obsługi wizyt i zabiegów.

Dodam może jeszcze, że z platformy iGabinet korzysta w chwili obecnej kilkadziesiąt najnowocześniejszych prywatnych placówek medycznych na terenie kraju, jak i za granicą. Właśnie jesteśmy w trakcie testowania całkowicie nowej wersji platformy, która w jeszcze pełniejszym stopniu spełni oczekiwania naszych klientów.

Zachęcam Państwa do dyskusji i dzielenia się własnymi spostrzeżeniami w zakresie tego, jak według Państwa powinna wyglądać idealna strona internetowa placówki medycznej, co powinna ona oferować i jakie zadania realizować. Jestem do dyspozycji, jeżeli chodzi o wszelkie wątpliwości i pytania, na które postaram się konsekwentnie odpowiadać!Przemysław P. edytował(a) ten post dnia 01.12.08 o godzinie 18:48