Agnieszka B.

Agnieszka B. E-marketingowiec z
wykształcenia i
zamiłowania

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Witam specjalistów,
Powiedzcie mi proszę z Waszego dośwaidczenia jak najkorzystniej ustalic kwotę miesięcznego rozliczenia za prowadzenie firmie kampanii AdWords?
- czy bedzie to % od budżetu przeznaczonego na kampanię jako moja prowizja,
- czy model CPA, ale wtedy jak ustalic mój zysk,
- czy może liczyc za ilosc wyswietlen lub ilosc kliknięć?

dzięki za konkretne rady, pozdrawiam
Daniel Brzeziński

Daniel Brzeziński Vice president and
COO at GetResponse

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Najlepszym rozwiązaniem jest narzucenie stałej procentowej marży od kwoty wydanej na kampanię, ok 20%. Jeśli klient wydaje więcej, Ty pracujesz więcej, ale również więcej zarabiasz. Niestety w przypadku małych kampanii nie jest to opłacalna metoda. W takim wypadku możesz ustalić koszt za kliknięcie reklamy. Należy oszacować średni koszt za kliknięcie w danej branży i doliczyć swoją marżę.
Tomasz Domżalski

Tomasz Domżalski Dyrektor działu
marketingu,
www.easygo.pl i
www.wakacje.pl

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Najlepszym rozwiązaniem jest narzucenie stałej procentowej marży od kwoty wydanej na kampanię, ok 20%.

Najlepszym rozwiązaniem jest jak płaci się za faktyczne efekty (np. ilośc wygenerowanych leadów, konwersje etc) Na naszym rynku są firmy, które nie boją się w ten sposób rozliczać.
Daniel Brzeziński

Daniel Brzeziński Vice president and
COO at GetResponse

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords


Najlepszym rozwiązaniem jest jak płaci się za faktyczne efekty (np. ilośc wygenerowanych leadów, konwersje etc) Na naszym rynku są firmy, które nie boją się w ten sposób rozliczać.


To nie jest najlepsze rozwiązanie dla firmy prowadzącej kampanie, choćby dlatego że konwersja nie jest zależna wyłącznie od skuteczności kampanii ale również od jakości usług klienta.
Pan rozpatruje ten problem z punktu widzenia klienta, więc z oczywistych względów łatwiej Panu płacić za wykonaną akcję i oczywiście firmy mogą się z Panem rozliczać w taki sposób, tyle, że w wielu wypadkach wydaje Pan więcej niż w modelu procentowej marży od usługi, choćby dlatego, że firma prowadząca kampanię musi zabezpieczyć się na wypadek niekompetencji usług klienta, złego oprogramowania czy nawigacji na stronie, które nie pozwalają doprowadzić akcji do końca.Daniel Brzeziński edytował(a) ten post dnia 31.01.08 o godzinie 09:58
Agnieszka B.

Agnieszka B. E-marketingowiec z
wykształcenia i
zamiłowania

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

OK, dziękuję za pomoc.
Rzeczywiście z punktu widzenia klienta najlepszym rozwiązaniem jest CPA w przypadku kampanii "sprzedazowych", ale tak jak napisał Daniel konwersja w duzej mierze zalezy od firmy-klienta.

konto usunięte

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tomasz Domżalski:
Najlepszym rozwiązaniem jest narzucenie stałej procentowej marży od kwoty wydanej na kampanię, ok 20%.

Najlepszym rozwiązaniem jest jak płaci się za faktyczne efekty (np. ilośc wygenerowanych leadów, konwersje etc) Na naszym rynku są firmy, które nie boją się w ten sposób rozliczać.

Wskaż mi takie firmy, bo szukam takiej od dawna, ale jakoś znaleźć nie mogę, a chętnie powierzyłbym obsługę Adwords firmie, która zgodziłaby się na wynagrodzenie w postaci prowizji od zamówień.
Tomasz Domżalski

Tomasz Domżalski Dyrektor działu
marketingu,
www.easygo.pl i
www.wakacje.pl

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

@Daniel Brzeziński

Faktycznie lepiej zarabiać na % od wydanych pieniędzy. Ale jako klient powiem, że zwiększać wydatki to każdy sam potrafi;)
Poważnie mówiąc przy dużych kampaniach, których celem jest generowanie sprzedaży tylko model rozliczeń za efekty jest uczciwy.

@Paweł
Wysłałem Ci na PRIVa

pozdrawiam
TD
Daniel Brzeziński

Daniel Brzeziński Vice president and
COO at GetResponse

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tomasz Domżalski:
@Daniel Brzeziński

Faktycznie lepiej zarabiać na % od wydanych pieniędzy. Ale jako klient powiem, że zwiększać wydatki to każdy sam potrafi;)
Poważnie mówiąc przy dużych kampaniach, których celem jest generowanie sprzedaży tylko model rozliczeń za efekty jest uczciwy.

Oczywiście, przy wysoko budżetowych kampaniach jest to kwestia profesjonalizmu obu stron.
Nie zgodziłbym się jednak że % to zwiększanie wydatków. Zadaniem firmy specjalizującej się w SEM nie jest zwiększanie wydatków lecz ich umiejętne pomniejszanie poprzez odpowiednią optymalizację i targetowanie kampanii. Mimo, że płaci Pan przypuśćmy 20% marży od prowadzonej kampanii, ta jest wydajniejsza o 30% w stosunku do mało profesjonalnej kampanii. W istocie zarówno może Pan więcej sprzedać i mniej wydać. Proszę spojrzeć jak organizuje tę pracę lider rynku semowego w Polsce.Daniel Brzeziński edytował(a) ten post dnia 31.01.08 o godzinie 14:15
Tomasz Domżalski

Tomasz Domżalski Dyrektor działu
marketingu,
www.easygo.pl i
www.wakacje.pl

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Daniel Brzeziński:
Proszę spojrzeć jak organizuje tę pracę lider rynku semowego w Polsce[/edited]

Z ciekawości zapytam kto to jest Pana zdaniem?
TD
Daniel Brzeziński

Daniel Brzeziński Vice president and
COO at GetResponse

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords


Z ciekawości zapytam kto to jest Pana zdaniem?
TD

Wysłałem na pv

konto usunięte

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tomasz Domżalski:
których celem jest generowanie sprzedaży tylko model rozliczeń za efekty jest uczciwy.

Teoretycznie. W praktyce model który Pan proponuje powoduje podniesienie marży z 10-20% o których wspominał Daniel do jakiś 100%-200%.
przy takim modelu zakałada się odpowiednie marginesy bezpieczeństwa. czyli jeżeli średnio CPC dla branży wynosi 23 gr to klientowi proponuje się min 35 gr cześciej 50gr.
Mało tego po odpaleniu kampanii robi się wszystko, żeby zejść poniżej 23 groszy do np.: do 15gr. generując ruch śmieciowy.

Ten model jest tylko dlatego lepszy, że łatwiej pokazać go prezesom czy radzie nadzorczej. to co pisze to nie moja teoria widziałem to na własne oczy na dziesiątkach przykładów - niestety tak to wygląda.

To klienta świadomy wybór czy chce się dać oszukać, czy nie - praktyka w SEM pokazuje jednak, że im bardziej klient próbuje się zabezpieczyć na 10 000 sposobów tym bardziej "wpada" w łapy tych, którzy po prostu wiedza jak skonstruować oferty dla takich ludzi.
Tomasz Domżalski

Tomasz Domżalski Dyrektor działu
marketingu,
www.easygo.pl i
www.wakacje.pl

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Marcin Deręgowski:
Teoretycznie. W praktyce model który Pan proponuje powoduje podniesienie marży z 10-20% o których wspominał Daniel do jakiś 100%-200%.
przy takim modelu zakałada się odpowiednie marginesy bezpieczeństwa. czyli jeżeli średnio CPC dla branży wynosi 23 gr to klientowi proponuje się min 35 gr cześciej 50gr.
Mało tego po odpaleniu kampanii robi się wszystko, żeby zejść poniżej 23 groszy do np.: do 15gr. generując ruch śmieciowy.

Ruch śmieciowy nie generuje konwersji, czyli nie będzie też generował zarobku po stronie agencji.
Ten model jest tylko dlatego lepszy, że łatwiej pokazać go prezesom czy radzie nadzorczej.

Ten czyli który? Prezesi, rady etc zazwyczaj nie mają pojęcia co to jest SEM i czym to się je. Dla takich osób najważniejszy jest finalny efekt.

To klienta świadomy wybór czy chce się dać oszukać, czy nie - praktyka w SEM pokazuje jednak, że im bardziej klient próbuje się zabezpieczyć na 10 000 sposobów tym bardziej "wpada" w łapy tych, którzy po prostu wiedza jak skonstruować oferty dla takich ludzi.

Jeżeli płaci się tylko za efekt w postaci wygenerowanego ruchu to zawsze, moim zdaniem, wpada się w łapy naciagaczy.

Nie jest problemem poprawić CTR, obniżyć CPC, wygenerować większy ruch. Dla mnie fachowiec potrafi poprawić współczynniki konwersji i za to można płacić, bardzo dużo.

TD
Grzegorz Bosak

Grzegorz Bosak Konsultant,
specjalista.
Kampanie SEM
(SEO/PPC) | Rocket
...

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tomasz Domżalski:
Nie jest problemem poprawić CTR, obniżyć CPC, wygenerować większy ruch. Dla mnie fachowiec potrafi poprawić współczynniki konwersji i za to można płacić, bardzo dużo.

Czyli mowiac krotko CPA :) i udzial w sprzedazy.
a jak tam Panie Tomku Tradedoubler sie sprawdza w tym modelu?

konto usunięte

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tomasz Domżalski:
Ruch śmieciowy nie generuje konwersji, czyli nie będzie też generował zarobku po stronie agencji.

Prawdopodobnie patrzy Pan z punktu widzenia jednego serwisu gdzie łatwo zmierzyć konwersję. Rzeczywistość nie jest tak kolorowa. Tak naprawdę tylko w niewielkiej części serwisów da się przyzwoicie zmierzyć konwersję.Np jeszcze nikt nie znalazł metody na zmierzenie konwersji przy sprzedaży projektów domów.

Oczywiście że przy adwordsach jest najważniejsza konwersja, ale nie wierzę, że jest sobie agencja, do której przychodzimy i mówimy: zapłacimy wam 50zł od każdej sprzedanej wycieczki, a wy nam róbcie adwordsy - to tak nie działa.
Grzegorz Bosak

Grzegorz Bosak Konsultant,
specjalista.
Kampanie SEM
(SEO/PPC) | Rocket
...

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Marcin Deręgowski:

Oczywiście że przy adwordsach jest najważniejsza konwersja, ale
nie wierzę, że jest sobie agencja, do której przychodzimy i mówimy: zapłacimy wam 50zł od każdej sprzedanej wycieczki, a wy nam róbcie adwordsy - to tak nie działa.

Oj obawiam sie Marcinie, ze masza racje, ale to z innego powodu.

Z reguly agencje SEM nie maja bladego pojecia o tym jak prowadzic okreslonego klienta. Duzy klient zastrzega sobie zakaz konkurencji. Agencja musi czasami bardziej "rozeznawac", ponosi koszty itp. itd. Umowy na zasadzie wynagrodzenia za akcje/finalizacje - to jest idealny model dla zleceniodawcy.

konto usunięte

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Grzegorz Bosak:

Oj obawiam sie Marcinie, ze masza racje, ale to z innego powodu.

nie nie w tym wypadku ja dokładnie myslę tak jak ty :) Wiem, że TEORETYCZNIE taki model jest idealny, ale praktycznie w 95% NIEMOŻLIWY. Taki model pracy jest zresztą podejmowany ale najczęściej WEWNĄTRZ firmy.

Na zewnątrz wszelkie "marginesy bezpieczeństwa" niezbedne przy takiej opcji doprowacją, że koszty superozoptymalizowanej kampaniii moga być wższe 2 razy od śmieciowego ruchu który od czasu do czasu zamieni się w konwersję.

Ja miałem podobną sytuację z dużym klientem, u którego banalnie mierzyło się konwersję. Umowa była na stałą kwotę za obsługę (!). Dotychczas prowadził to klient sam, po miesiącu zajrzał, sprawdził konwersję która wzrosła o 30% i już nie musiał się martwić o efektywność.

Gdyby chiał kupić samą konwersję byłaby to jakaś abstrakcja kwotowa, bo nie znając statystyk pewnie bym zarzadał z 10 razy tyle (żaden geniusz nie przewidzi konwersji w nowej branzy) oczywiście nic z tego by nie wyszło bo przy takiej kwocie klient bybły chyba największym płatnikiem adwords w Polsce :).

Tymczasem wykorzystał nasze umiejętności, zaufał, sprawdził i był zadowolony.

Śmiem twierdzić, że bierąc dowolną kampanię adwords nie prowadzoną przez specjalistę z bardzo długim stażem zwiększe konwersję o % większy od mojej prowizji. Co ciekawe zupełnie nie działa to na zasadzie "geniuszy" czy "superpracowników". Żeby pozbawić złudzeń "geniuszy" - to zwykłe rzemiosło - ktoś kto porwadził 50 kampani pewne rzeczy "widzi naturlanie". Wiem to z doświadczania, bo kiedy scedowałem to na pracowników i poświęciłem na to mniej czasu spokojnie mnie przegonili i "zaginali".Marcin Deręgowski edytował(a) ten post dnia 06.02.08 o godzinie 20:20
Tomasz Domżalski

Tomasz Domżalski Dyrektor działu
marketingu,
www.easygo.pl i
www.wakacje.pl

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Grzegorz Bosak:

Czyli mowiac krotko CPA :) i udzial w sprzedazy.
a jak tam Panie Tomku Tradedoubler sie sprawdza w tym modelu?

Powiem tylko, że zdobycie wiedzy jak robić żeby nie dokładać do interesu, w tym konkretnym przypadku, bardzo dużo kosztowało i pewnie możemy wymienić się tu sporym doświadczeniem ;-)

Aby wilk był syty i owca cała.
Sądzę, że może warto zapytać przy jakich budżetach lepiej zatrudniać specjalistę w fimie, a przy jakich korzystać z wyspecjalizowanych firm. Przy założeniu, że budżet przekracza 100 000 miesięcznie 10-20% może dać już odpowiednią kwotę by dział SEM w firmie otworzyć(?). Przy kwotach małych i niepewnych biznesach pewnie lepiej i bezpieczniej dla agencji narzucać % od wydatków.Tomasz Domżalski edytował(a) ten post dnia 06.02.08 o godzinie 20:34

konto usunięte

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tomasz Domżalski:
Przy założeniu, że budżet przekracza
100 000 miesięcznie 10-20% może dać już odpowiednią kwotę by dział SEM w firmie otworzyć(?).

O i tu znajdujemy nareszcie wspólne punkty. Zresztą akurat ta sytuacja doknęła mnie bardzo bezpośrednio. Jeden z moich pracowników poszedł do klienta obługiwać jego kampanie :). Z punktu widzenia klienta było to psunięcie (przyznaję) opłacalne :).

Tak naprawdę budżetowanie kampanii przez firmy zewnętrzne ogranicza się do przedziału 3 000-50 000 miesięcznie - poniżej nie opłaca się firmie przykładać do klienta - powyżej klient płaci za dużo.
Większe Kampanie >100tyś/miesiąc moga być realizowane na zwenątrz jeżeli ich trwanie nie jest "wieczne". W przypadku branży tyrystucznej i portali wokół których toczy sie rozmowa easygo.pl, travelplanet.pl - lepiej miec kogoś na etacie. Na pewno nie kupować płatności za "akcję", czhyba że jest to na zasadzie premii za poprawienie istniejącego stanu.

Niemniej jednak model płatności za konwersję bedzie się nadal sprzedawał ze zwględu na wygodne umieszczanie jego w sprawozdaniach :)
Grzegorz Bosak

Grzegorz Bosak Konsultant,
specjalista.
Kampanie SEM
(SEO/PPC) | Rocket
...

Temat: Rozliczanie klientów za AdWords

Tak naprawde wszystko sie oplaca jesli spojrzymy na wszystko z pewnym dystansem. SEMowiec moze byc takze dobym SEOwcem stanowiac bardzo duza wartosc dodana.

Oczywiscie male podmioty to szybko przkalkuluja i zatrudnienie specjalisty bedzie nie lada wyzwaniem dla skromnego budzetu, ale jesli mysli sie powaznie o rozwoju kanalu internetowego taka osoba moze byc bardzo oplacalna (nie wnikam w branze).

Generalnie wszystko da sie policzyc, upraszczajac oba modele (abonament+prowizja, sama prowizja) moga byc oplacalne dla obu stron.

W moim przekonaniu duzy podmiot nie powinien zapraszac do wspolpracy agencji na zasadach wylacznosci. Powinien sie agencja wspierac i to w bardzo ograniczonym stopniu. No chyba, ze zarzad dzial HR jest tak slaby, ze nie potrafi sobie tego przekalkulowac i zebrac z rynku dobrego specjalisty/ow - to juz inna bajka.

PS Swoja droga ja chyba przestane pisac na tej stronce bo coraz czesciej jestem wywolywany do tablicy ;))



Wyślij zaproszenie do