Zmiana pracy? Jesteśmy ostrożni

Mimo zadeklarowanego poczucia bezpieczeństwa, kandydaci ostrożnie podchodzili i podchodzą do zmiany pracy – wynika z raportu „Zmiany w organizacjach spowodowane Covid-19” przeprowadzonego przez HRK

Ponad połowa respondentów (54%) nie odczuwa motywacji i potrzeby zmian zawodowych. Zaledwie 20% zmieniło pracę w czasie pandemii. Główne powody zmian, jakie kandydaci wskazywali to chęć rozwoju zawodowego, rozumiana jako awans stanowiskowy czy zmiana kategorii produktowej. Chęć zmiany wynikała także w dużym stopniu z lepszych warunków finansowych.

Kandydaci, którzy określą swoją ścieżkę kariery i konsekwentnie nią podążają, są otwarci na nowe możliwości zawodowe, które są im proponowane przez rynek pracy, a których nie mogą otrzymać w obecnej organizacji. Dodatkowo, zmiana organizacji często jest najlepszym rozwiązaniem, kiedy poczucie niepewności i obawa przed utratą stanowiska jest realnym zagrożeniem, również w czasie pandemii – mówi Justyna Bereza, Consultant HRK FMCG.

Co dziś, po ponad roku od wybuchu pandemii, motywuje pracowników do podjęcia decyzji o udziale w procesie rekrutacyjnym? Głównym i najczęściej pojawiającym się powodem są zastrzeżenia do obecnego miejsca pracy. Jako rozwinięcie myśli, kandydaci wymieniają m.in. brak transparentności w decyzjach i działaniach pracodawcy, niezapowiedziane zmiany strukturalne i stanowiskowe w organizacjach, brak możliwości rozwoju zawodowego, awansu czy też tak zwany „szklany sufit”.

Często wymienianym czynnikiem, jest po prostu chęć zmiany środowiska, praca z innym produktem, możliwość poszerzenia regionu o międzynarodowy lub powrót do mniejszej organizacji i wykorzystanie swojego potencjału do maksimum. To są aspekty, o których kandydaci rzadziej mówią w pierwszej kolejności, niemniej padają one dość często w trakcie rozmów rekrutacyjnych – wyjaśnia ekspertka HRK.

Pandemia to nieprzewidywalny czas, w którym niczego nie można być pewnym. Mimo to wiele firm z branży FMCG zdecydowało się prowadzić biznes według wcześniej przyjętych strategii, nakładając na niego niewielkie modyfikacje i dobrze na tym wyszło. W ogólnym rozrachunku widać, że organizacje sprostały oczekiwaniom pracowników i – choć jeszcze kilkanaście miesięcy temu wydawało się to nieprawdopodobne – wiele z nich dzięki pandemii zyskało, tak biznesowo, jak i employer brandingowo.

Wygraj rekrutację dzięki najnowszemu e-bookowi przygotowanemu przez ekspertów Centrum Kariery Goldenline.