Praca w modelu B2B – o czym pamiętać?

Coraz więcej pracodawców oferuje kandydatom zatrudnienie na podstawie B2B. Co to za umowa i jakie korzyści przynosi dla obu stron? Przygotowaliśmy objaśnienie dotyczące zatrudnienia na podstawie umowy B2B. Poznaj szczegóły i zdecyduj, czy warto współpracować na podstawie takiego kontraktu

Umowa B2B – na czym polega?

Przeglądając liczne oferty pracy, łatwo zauważyć, że coraz więcej pracodawców oferuje kandydatom współpracę na podstawię umowy B2B. Dlaczego wiele przedsiębiorstw decyduje się na ten rodzaj porozumienia? Otóż B2B to skrót od angielskiego terminu: business to business, oznaczającego relacje między jedną firmą a drugą, które łączą oferowane na podstawie danego porozumienia wzajemne usługi.

Kogo dotyczy umowa B2B?

Umowa B2B jest zawierana między dwoma przedsiębiorstwami i nie ma znaczenia wielkość czy branża, w której działa każda z firm. Stroną tego porozumienia może być np. jednoosobowa działalność gospodarcza. Obecnie umowa B2B jest popularną formą porozumienia podczas zatrudnienia i decyduje się na nią coraz więcej osób.

Dwa podmioty gospodarcze, które decydują się na podpisanie tego rodzaju umowy, działają na równych zasadach. To obecnie alternatywna forma zatrudnienia, która przynosi korzyści dla obu stron. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby móc zawrzeć takie porozumienie?

Stawiasz na rozwój kariery? Pobierz e-book: zawodowy rozwój i zacznij spełniać marzenia zawodowe!

Praca w modelu B2B – zasady

Warunkiem niezbędnym przy podpisaniu umowy B2B jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Jeżeli potencjalny pracodawca złożył Ci propozycję pracy w modelu B2B, to musisz prowadzić lub założyć własną firmę. Warunki tego porozumienia różnią się od zasad określonych w umowie o pracę. Warto zaznaczyć, że w przypadku współpracy B2B zatrudniony sam musi dopilnować wszelkich formalności związanych z odprowadzanymi składkami ubezpieczeniowymi czy rozliczeniami z księgowością.

Jakie są zasady współpracy B2B?

Umowa B2B pozwala zaoszczędzić zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi, który posiada własna firmę. Za zrealizowanie opisanych w umowie usług, pracownik zobowiązuje się wystawić zatrudniającemu fakturę VAT, obowiązkiem pracodawcy jest ją pokryć i wywiązać się z ustalonych kwestii związanych z wynagrodzeniem.

Warunki współpracy B2B

Szczegółowe warunki współpracy powinny być określone w podpisywanej przez obie strony umowie. Co ważne, tego rodzaju kontraktu nie przestrzega Kodeks pracy, w związku z czym zatrudniony na podstawie B2B nie ma takich samych praw, jak osoba pracująca na podstawie umowy o prace.

Czy opłaca się pracować na B2B?

Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą, które chciałyby podjąć się współpracy na podstawie umowy B2B, mogą liczyć na szereg dodatkowych korzyści. Ten typ umowy daje większą elastyczność względem zatrudnienia i czasu wykonywania obowiązków pracowniczych. Co więcej, pracownik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą sam troszczy się o swoje finanse i może odliczyć cześć kosztów od przychodu, co w efekcie przyniesie oszczędności podatkowe.

Praca w modelu B2B daje więcej swobód i niezależności niż zatrudnienia etatowe, jednak dla niektórych może być niekorzystne pod względem gwarantowanych świadczeń ze strony pracodawcy.

Umowa B2B a Kodeks pracy

Kodeks pracy nie określa warunków współpracy B2B, a wszelkiego rodzaju urlopy, zwolnienia lekarskie czy systemy premiowe nie są tam określone zgodnie z Prawem Pracy. Ten rodzaj umowy to dobry wybór dla osób, które cenią sobie swobodę zawodową, pragną realizować usługi w wielu firmach i decydują się na założenie własnej działalności gospodarczej.

Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać?
Goldenline to miejsce dla Ciebie!