Pandemia pobudziła w nas chęć do rozwoju

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych stało się celem wielu kandydatów do pracy w 2021 roku. Czy to efekt wzrostu niepewności na rynku pracy, czy wprowadzenie trybu home office?

Wyniki badania Michael Page pokazują, że podczas pandemii chętni do zatrudnienia nie próżnowali i chętnie podnosili swoje kompetencje i kwalifikacje.  

Kandydaci do pracy coraz chętniej podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe 

Badanie Michael Page przeprowadzone w marcu 2021 roku pokazuje, że co trzeci badany (32%) przyznał, że zmienił swoją specjalizację (przekwalifikował się). Jeszcze więcej, bo 34% ankietowanych zainwestowało w podniesienie swoich kompetencji. Czy do rozwoju zawodowego popchnęła kandydatów niepewna sytuacja na rynku pracy, potrzeba stałego doskonalenia swoich umiejętności, czy może jest to efekt „pracy z domu”? Do zmian przyczynić się mogła pandemia koronawirusa. 

Pandemia pobudziła w nas chęć do rozwoju 

Okres pandemii wielu ankietowanych poświęciło na zmianę kompetencji zawodowych lub rozwój aktualnych umiejętności. Wśród osób, które regularnie inwestowały w rozwój zawodowy – także przed pandemią – 41% przyznało, że kontynuowało zwyczaj uczestniczenia w webinariach, a 50% nie zaprzestało korzystania z kursów doszkalających. Dodatkowo okres pandemiczny do udziału w webinariach przekonał kolejne 21% respondentów, a 13% zapisało się w tym czasie na szkolenia. Tylko 38% kandydatów na przestrzeni 2020 i 2021 r. nie poświęciło czasu na rozwój zawodowy.  

Co skłoniło kandydatów do rozwoju zawodowego? 

Ankietowani, którzy wzięli udział w badaniu Michael Page, zostali również zapytani o to, co skłania ich do uczestniczenia w kursach i szkoleniach. Oto jak odpowiadali badani kandydaci: 

  • 64% ankietowych chce doskonalić swoje umiejętności,  
  • 53% czuje potrzebę zdobycia nowych kompetencji wymaganych na aktualnym stanowisku,  
  • 37% chciałoby lepiej przygotować się do objęcia nowego stanowiska w przyszłości, 
  • 31% kandydatów czas pandemii wykorzystało na zgłębianie wiedzy z dziedzin, którymi się interesują, lecz nie są one związane z ich obecną specjalizacją, 
  • 12% ankietowanych potwierdziło, że zdobyło nowe umiejętności niezwiązane z ich stanowiskiem.  

To pokazuje, że niektórzy kandydaci starają się zbudować wszechstronny profil zawodowy na rynku pracy lub myślą o zmianie ścieżki kariery zawodowej w przyszłości. 

Motywacje kandydatów do powiększania kwalifikacji zawodowych 

– 8 na 10 badanych, stwierdziło, że do pracy nad sobą motywuje ich właśnie myślenie o karierze. 40% porównuje swoje umiejętności z oczekiwaniami rynku i stara się uzupełniać swoje braki. 22% przegląda profile specjalistów ze swojej branży i próbuje podążać ich krokami. Co dziesiąty kandydat przyznał również, że do pracy nad sobą zmotywował go feedback, który dostał od rekrutera. To pokazuje, że pracownicy świadomie podchodzą do wymagań rynku pracy, potrafią realnie ocenić swoją wartość oraz zależy im na wypełnianiu luk kompetencyjnych, jeśli takie zauważą w swoim doświadczeniu. (…) Teraz, kiedy sytuacja pracowników jest znacznie lepsza, a firmy powracają do planów biznesowych i zwiększają zatrudnienie, chęć rozwoju zawodowego może być wynikiem ambicji kandydatów. Pozytywnie na rozwój zawodowy wpływa również model pracy z domu i większa elastyczność pracodawców,  dzięki czemu przed wieloma specjalistami otworzyły się nowe możliwości i chętniej korzystają z kursów i szkoleń – mówi Greta Wikiera z Michael Page.  

Kandydaci szukają miejsca pracy, które umożliwi im dalszy rozwój 

W związku z tym, że kandydaci przykładają coraz większą wagę do swojego rozwoju, wzrastają również wymagania dotyczące potencjalnych możliwości oferowanych przez pracodawców. Zdaniem 44% badanych w ich miejscu pracy w ogóle nie poruszano tematu szkoleń, a w przypadku 17% ankietowanych nie były one wymagane w pracy (traktowano je opcjonalnie). 30% kandydatów przyznało, że ich przełożeni zalecali regularne korzystanie z kursów. Natomiast tylko od 9% badanych oczekiwano regularnego uczestniczenia w szkoleniach. Na co powinni przygotować się potencjalni pracodawcy? – Porównując oczekiwania kandydatów względem rozwoju zawodowego z możliwościami oferowanymi przez pracodawców, możemy stwierdzić, że pod tym kątem firmy mają jeszcze dużo do zrobienia, aby sprostać potrzebom obecnych i przyszłych pracowników. Pracodawcy, którzy stawiają na rozwój i oferują swoim zespołom unikatowe możliwości, są często traktowani jako pracodawca „pierwszego wyboru”. Inwestycja w kompetencje i stałe rozwijanie zespołu może być skuteczną, długoterminową strategią rekrutacyjną, która powstrzyma rotację kadr – komentuje Greta Wikiera z Michael Page.