O co pytają liderzy digital?

Jakie pytania można usłyszeć podczas rozmów kwalifikacyjnych z udziałem liderów rynku digital i e-commerce? Wspólnie z agencją rekrutacyjną DigitalX uchylamy rąbka tajemnicy

Tomasz Woźniak Future Mind – CEO & Partner

Co jest dziś fundamentem budowania strategii digital? Coś co zapewni długoterminowe korzyści i odporność na dynamiczne otoczenie?

Pytaniem tym chcę zrozumieć czy dana osoba jest swiadoma tego jak istotne jest wlasciwe zbieranie danych o kliencie i jego interakcjach. Wielu managerow stosuje kilka prostych i czesto działajacych nawet taktyk digital marketingowych, korzystajac z zewnętrznych narzedzi, pośredników czy po prostu kupowania leadów. Długoterminowa strategia powinna uwzgledniać właściwy sposób gromadzenia i przetwarzania praktycznie każdej interakcji klienta z marką bez wzgledu czy to marketing, sprzedaż czy customer care. Na końcu tej drogi jest możliwość spersonalizowanej komuikacji i podejmowania decyzji właśnie w oparciu o dane.

Monika Mikowska Mobee Dick – CEO

Ile zarabiasz w obecnej pracy?

To pytanie to wstęp do rozmowy nt. oczekiwań finansowych kandydata/-tki. Zaraz potem dopytujemy „jakie są Twoje oczekiwania finansowe?”. To pytanie zadajemy już na pierwszej, półgodzinnej rozmowie z kandydatem/-tką, aby od razu wiedzieć, czy mamy finansowy sweet spot z kandydatem. Dopowiadamy, że to nie jest etap negocjacji, a próba weryfikacji, czy nie ma po obu stronach dużego rozminięcia potrzeb. Po drugie, chcemy o pieniądzach rozmawiać transparentnie, od razu. Wtedy też wychodzi, kto o nich mówić nie umie. To może też sygnalizować u tej osoby brak umiejętności rozmawiania o trudnych dla niej tematach.

Remigiusz Chrzanowski SuperPharm – Digital Director – Board Member

Jakie są trzy rzeczy, które Twoim zdaniem powinniśmy zmienić/poprawić jako firma?

Staram się wykorzystywać każdą okazję żeby polepszać doświadczenia zakupowe naszych Klientów. Kandydaci do pracy to bardzo często nasi Klienci lub osoby, które zrobiły research nt. naszej firmy, zdarza się, że zwracają nam uwagę na ciekawe elementy do poprawy. Dodatkowo tak postawione pytanie pozwala mi wstępnie sprawdzić czy w trakcie pracy dana osoba będzie miała odwagę żeby wypowiedzieć swoje zdanie, nawet jeżeli będzie ono odmienne/krytyczne względem mojego.

Części osób odpowiedź na to pytanie przychodzi z trudem, bo uważają, że nie wypada krytykować firmy. Odpowiedzi typu „moim zdaniem jesteście Państwo super firmą” lub „wszystko robicie ekstra” wskazują, że prawdopodobnie dana osoba nie jest przygotowana do spotkania lub w przyszłości będzie się wstrzymywać od wyrażania krytycznych opinii i zachowywać je dla siebie, nawet gdyby mogły one nam pomóc usprawnić doświadczenia zakupowe naszych Klientów.

Patrycja Sass-Staniszewska – Izba Gospodarki Elektronicznej – Prezes

Co uważa Pan/Pani za największy minus tego stanowiska?

To pytanie ma pokazać poziom szczerości oraz sposób myślenia kandydata. Uświadomić, że jak w każdej pracy są momenty sukcesów i ciekawych wyzwań to będą też momenty mniej interesujące. Wykonywane obowiązki to nie koncert życzeń :)

Przemysław WolskiDivante – Head of Talent Aquisition

Jaką wartość z tej współpracy wyniesiesz dla siebie i jaką wartość przyniesie organizacji współpraca z Tobą?

Jest to jedno z ostatnich pytań rekrutacyjnych. Mamy dwa elementy: Znamy już historię, umiejętności i motywację kandydata. Z drugiej strony on/ona zna już firmę, wie o naszych celach i wyzwaniach. Po pierwsze widzimy, czy kandydat widzi wartości jakie wniesie do jego życia zawodowego współpraca z nami. Po drugie czy rozumie potrzeby organizacji i jest w stanie je zaadresować.

Katarzyna Czuchaj-Łagód Mobile Institute – Dyrektor Zarządzająca

Jakie ciekawe trendy widzisz wśród polskich konsumentów?

Powiedz, jakie są Twoje obserwacje w tym zakresie. Podstawa pracy w agencji badawczej to ciekawość – świata, ludzi, zjawisk. Odpowiedź na to pytanie pokazuje mi, czy kandydat (nie tylko badacz) interesuje się otaczającą rzeczywistością, czy jest na bieżąco z tym, co się dzieje plus czy potrafi formułować ciekawe wioski.

Kamila Kaliszyk Mastercard – VP, Business Development

Zostajesz szefem naszej firmy – jakie 3 rzeczy wdrażasz lub zmieniasz i dlaczego?

Zadanie kandydatowi takiego pytania z jednej strony pozwala mi usłyszeć i zrozumieć pogląd osoby na dany problem oraz sposób podejścia do przyszłych wyzwań. Czy umie myśleć niestandardowo, czy patrzy strategicznie? Z drugiej strony daje też informację, jak kandydat radził sobie z nimi w przeszłości oraz czy nie boi się wyzwań, których inni unikają. Czy lubi zmiany, ryzyko i ma odwagę realizować nawet szalone pomysły, co jest istotne w pracy w dynamicznie rozwijającej się firmie technologicznej, takiej jak Mastercard.

Tak zadane pytanie otwarte niesie ze sobą duży potencjał dla obu stron: daje osobie możliwość swobodnego wypowiedzenia się, a w trakcie dyskusji mogę dowiedzieć się, czy kandydat lubi próbować nowych rzeczy i rozwiązywać problemy, bez względu na to, jak trudne i złożone by nie były. Taka rozmowa daje szansę zorientować się, jakie są najważniejsze cechy kandydata, które umozliwiaja mu realizowanie ambitnych przedsięwzięć biznesowych. I tak naprawdę w tym pytaniu nie jest ważne to, jakie konkretnie 3 rzeczy chce wdrożyć lub zmienić – tu nie ma złych odpowiedzi – ale co i w jaki sposób o nich opowiada.

Tomasz Berliński Ceneo.pl – Performance Marketing Director

Jak Pan/Pani myśli, ile jest stacji benzynowych we Wrocławiu?

To pytanie sprawdza zdolności analitycznego myślenia, a dokładnie sztukę dedukcji, kreatywnego myślenia oraz szacowanie wielkości danych liczb. Na jego podstawie, oceniam umiejętność wyciągania wniosków w oparciu o dotychczasowe obserwacje, szukanie zależności między poszczególnymi czynnikami (wielkość miasta, ilość samochodów na drogach etc.). Zadaję je oczywiście kandydatom z Wrocławia. Z pozoru pytanie wydaje się łatwe, ale zdarza się, że odpowiedzi zaskakują. Mieliśmy przypadki odpowiedzi, że we Wrocławiu jest 20 stacji benzynowych, były i takie które mówiły, że 10 000. Jednak nie o samą liczbę tutaj chodzi, a sposób dochodzenia do niej.

Adam OskaldowiczPerformance Media – Prezes

Co Twoim zdaniem najbardziej ukształtowało Cię jako człowieka?

Lubię pytać kandydatów o to, co najbardziej ukształtowało ich, jako człowieka. Odpowiedzi mogą pokazać naprawdę wiele. Często kandydaci wskazują obszar pracy i kariery, który ich interesuje, przytaczają historie z życia prywatnego lub opowiadają o swoich pasjach. Tu ważne jest, co kandydat wskaże, ale jeszcze ważniejsze jest, jak o tym opowie. Pytanie to, często pokazuje priorytety, wartości, motywacje i pasje kandydata oraz świetnie otwiera drogę do dalszej dyskusji.

Justyna Skorupska e-point SA – Board Representative for CX Services, Omnichannel Expert 

Ile jest piłeczek ping-pong w samolocie?

To pytanie pozwala lepiej zrozumieć jak myśli kandydat/ka czy stara się czegoś dowiedzieć czy raczej robi założenia, na ile profesjonalnie się zachowa np. utrzymując powagę sytuacji. Praca w nowych technologiach to ciągłe doskonalenie i systemowe myślenie oraz kreatywność.

Bartłomiej Sobczak Empik – Dyrektor rozwoju i zarządzania platformy

Jakie wydarzenie w Twoim życiu wywarło na Ciebie duży wpływ i dlaczego?

Zadaje to pytanie aby poznać lepiej kandydata zamiast standardowego „powiedz mi coś o sobie”. Odpowiadając kandydat tak naprawdę opowiada o życiowych wartościach, które dla kandydata są ważne. Słuchając o danym doświadczeniu mogę dowiedzieć się dlaczego uważa je za ważne i jakie cechy w nim to wykształciło.

Kamil Sikorski BitBay – Chief Marketing Officer

Jakim nie chciałbyś siebie widzieć za 5 lat?

Podczas rekrutacji i rozmowy rekrutacyjnej najistotniejsze jest dla mnie poznanie jakim człowiekiem, osobą jest kandydat. Czy pasuje „mentalnie” do zespołu, które chce mieć i zbudować w firmie. Bitbay to firma szalenie szybko się rozwijająca, młoda, która stawia kroki w biznesie, którego do tej pory mało kto miał okazje poznać, niepokorna. I takich samych ludzi poszukujemy czy to w Bitbay’u czy to w innych firmach, w których miałem okazje pracować. Czyli ludzi odważnych, myślących totalnie nieszablonowo, którzy mają zdanie niemal na każdy temat, nie dlatego że chcą uchodzić za przemądrzałych, ale dlatego że chce im się poznawać nowe i wyrabiać sobie o tym zdanie. Którzy cały czas chcą iść do przodu i nigdy nie mają dosyć. Zawsze im mało. Tacy ludzi ciągną firmę do przodu, są jej motorem napędowym. Czasami ciężkim do okiełznania, jednak jest to cena jaką trzeba ponieść aby mieć w drużynie osoby, które okażą się game changerami.

Przyjeło się jakiś czas temu, że pytanie „Gdzie siebie widzisz za 5 lat?” to jedno z żelaznych pytań podczas rozmowy. Odpowiedzi na takie pytanie w dzisiejszym świecie, gdzie 5 lat to szmat czasu, kiedy wszystko się może zmienić ciężko uznać, że coś wnosi. Lekki twist tego pytania natomiast może otworzyć nam inne spojrzenie na osobę w trakcie rekruatacji. Czy jest głodna wiedzy, sukcesu, myśli nieszablonowo, a z drugiej strony czy wie czego powinna uniknąć, aby osiągnąć sukces?

Artykuł opracowany we współpracy z firmą rekrutacyjną Digitalx.pl, specjalizującą się w rekrutacjach w nowoczesnej i dynamicznie rozwijającej się branży E-commerce i Digital Marketing. Zapraszamy także do lektury I części artykułu O co pytają na rozmowie managerowie digital?