Masz swój biznes? Pomyśl o wsparciu

W przeciwieństwie do zachodnich rynków wśród polskich przedsiębiorców nie ma przyjętej kultury korzystania z konsultingu biznesowego, obejmującego szerokie doradztwo strategiczne czy to z obszaru finansów, marketingu, HR, czy technologii

Na ich podstawie firmy wypracowują i wdrażają zmiany, które pomagają im dostosować się do sytuacji rynkowej albo zapoczątkować nowe trendy. W Polsce co trzecia firma w ogóle nie korzysta jednak z takiego wsparcia. 

– Zatrudniając konsultanta, firma powinna każdorazowo mierzyć zwrot z inwestycji, a więc skalkulować, ile zainwestowała, i przełożyć to na cele, jakie udało jej się dzięki temu osiągnąć – wskazuje dr Mateusz Grzesiak, konsultant, psycholog i wykładowca.

Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać?
Goldenline to miejsce dla Ciebie!

– Konsultant biznesowy to ekspert, który swoją wiedzą i doświadczeniem w określonym sektorze i na określonym rynku, np. w Polsce, Niemczech albo USA, analizuje sytuację przedsiębiorstwa w danym zakresie. Przykładowo analizuje strukturę firmy, kwestie związane z rozwojem na rynku zagranicznym, obecność w social mediach, portfolio produktowe. Następnie doradza, jakie najskuteczniejsze metody i jaką ścieżkę postępowania należy obrać, żeby osiągnąć określone cele biznesowe – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes dr Mateusz Grzesiak.

Jak wskazuje, wiele firm po początkowym okresie rozwoju działalności osiąga taki punkt, w którym stają w miejscu i nie mogą dalej rosnąć. Konsultant biznesowy dzięki zewnętrznemu, obiektywnemu spojrzeniu może pomóc przełamać ten impas, zdiagnozować problemy i wypracować właściwe rozwiązania. Na taką pomoc doradczą decydują się najczęściej przedsiębiorcy i menedżerowie, którzy są świadomi, że w zakresie swojej organizacji wyczerpali już możliwości szukania nowych rozwiązań, i zdają sobie sprawę, że bez specjalistycznego know-how nie uda im się już rozwinąć biznesu.

– Drugą taką kategorią są początkujący przedsiębiorcy, często start-upowcy, którzy ze względu na brak doświadczenia czy kierunkowego wykształcenia nie rozumieją, jak przedsiębiorczość funkcjonuje np. pod kątem zarządzania czy marketingu. Oni chcą nauczyć się holistycznie, wielowymiarowo patrzeć na biznes po to, żeby opanowując biznesowe know-how, rozpocząć mądre i skuteczne działanie, żeby ten biznes im się udał – mówi konsultant, psycholog i wykładowca.

Jak wynika z raportu dotyczącego rynku usług doradztwa biznesowego, który w marcu 2020 roku opublikowało Centrum Analiz Fundacji Prospekt, ta branża w Polsce jest stosunkowo młoda i dopiero raczkuje. W przeciwieństwie do zachodnich rynków polscy przedsiębiorcy nie mają ugruntowanego zwyczaju korzystania z konsultingu biznesowego obejmującego szerokie doradztwo strategiczne. W badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu 1/3 firm zadeklarowała, że nie kupuje takich usług. Kolejne 28,6 proc. korzysta z usług doradczych raz na rok, a 19 proc – raz na kwartał. Z cotygodniowego wsparcia doradcy korzysta zaledwie 4,7 proc. badanych firm, z których większość stanowią jednak przedsiębiorstwa o przychodach powyżej 5 mln zł. Statystyki jasno wskazują, że im więcej pieniędzy ma firma, tym bardziej jest skora do korzystania z zewnętrznych usług doradczych. Ponad połowa przedsiębiorstw o przychodach nieprzekraczających 100 tys. zł w ogóle nie nabywa usług doradztwa biznesowego, a wśród ogółu przedsiębiorstw 30 proc. zadeklarowało, że nie stać ich na takie usługi.

centrum kariery cv dokumenty aplikacyjne działanie efektywność goldenline goldenline.pl GoldenLine od kuchni IT kariera kariera zawodowa kompetencje marka osobista motywacja nowa praca nowe oferty pracy oferty pracy pandemia personal branding porada porady goldenline porady rekrutacyjne praca praca zdalna pracownicy profil zawodowy przegląd pracy rekrutacja rozmowa kwalifikacyjna rozmowa rekrutacyjna rozwój rozwój osobisty rozwój zawodowy rynek pracy sukces szukam pracy szukanie pracy umiejętności weekendowy przegląd pracy wynagrodzenia wynagrodzenie zarobki zatrudnienie zmiana pracy ścieżka kariery

Materiał powstał na podst. informacji z agencji Newseria