Jesteś zarobiony czy produktywny?

Wiecznie zajęci ludzie – wszyscy ich znamy. Nieustannie biegają z miejsca w miejsce, mają wiele rzeczy do zrobienia, a do tego zazwyczaj są wykończeni. Po drugiej stronie mamy innowatorów. To te osoby, które nie przebiegają codziennie półmaratonów po biurowych korytarzach, ale efekty ich pracy wpływają pozytywnie na rozwój całej firmy.

Work hard or go home work smart?

Nawet jeśli jesteś osobą, która bardzo szybko i dokładnie wykonuje swoje obowiązki, możesz marnować czas i nie działać produktywnie. Skreślanie kolejnych zadań na twojej długiej liście „DO ZROBIENIA” ma sens pod warunkiem, że ustalisz je według priorytetu. Czego potrzebujesz do osiągnięcie całkowitej produktywności? Skupienia na celu. Jeśli odwrócisz priorytety, może okazać się, że zadania, które wykonywałeś przez ¾ swojego czasu pracy nie są dla organizacji kluczowe i właściwie marnujesz czas.

Jak tego uniknąć? Sprawdź 6 różnić pomiędzy byciem zarobionym a produktywnym.

Różnica nr 1. Produktywne osoby postrzegają produktywność inaczej

Przede wszystkim staraj się unikać sposobu pracy, który polega tylko na skreślaniu kolejnych punktów na liście. Nie skupiaj się na codziennych, małych zadaniach – samo ich wykonanie nie jest twoim głównym celem. Pracoholicy pytają: co jest następne na mojej liście?, innowatorzy – co jeszcze muszę zrobić, aby mój projekt stał się sukcesem?. Każde zadanie przybliża cię do celu, ale musisz mieć go z tyłu głowy – w przeciwnym razie grozi ci wypalenie zawodowe od nadmiaru zadań, które codziennie bezrefleksyjnie wykonujesz. Nie zapomnij o ewaluacji – co pewien czas sprawdzaj, jak blisko swojego celu jesteś.

Różnica nr 2. Produktywne osoby rozumieją, które zadania są ważne

Nie wszystkie zadania są na tyle pilne, że trzeba je wykonać w tym momencie. Zwłaszcza, gdy ich ostateczny termin wykonania jest odległy. Błąd ten popełniają szczególnie osoby, które nie lubią, gdy coś im zalega na liście „DO ZROBIENIA”. Uwaga – deadline jest ważny i nigdy go nie przekraczaj. Pamiętaj również, że zasada ta nie tyczy się zadań, które możesz wykonać jednym e-mailem :) Najlepsze wyjście – ustal sobie jeden dzień w tygodniu, w którym będziesz zajmować się zadaniami dodatkowymi.

Różnica nr 3. Produktywne osoby efektywnie ustalają priorytety

Bycie produktywnym to ustalanie priorytetów i trzymanie się ich. Nie marnuj więcej czasu na zadania, które nie wnoszą nic istotnego do twojej pracy i nie spędzaj nad ich wykonaniem większej części dnia. Przed wyjściem z pracy rozpisz zadania na następny dzień, ale ustal ich ważność. Zacznij od tych, które są pilne i których jeszcze nie zrobiłeś, a już powinny być gotowe. Następnie skup się na tych, które są krokiem w stronę osiągnięcia twojego celu i które sprawiają, że jesteś na właściwym torze. Na końcu w hierarchii powinny znaleźć się te zadania, w których wykażesz się nadprogramową aktywnością i które zbudują twoją przewagę w pracy.

Różnica nr 4. Produktywne osoby zwracają uwagę na szczegóły

Osoby, które chcą zrobić jak najwięcej w jak najkrótszym czasie, mają tendencję do pomijania detali. Praca nad wieloma projektami jednocześnie znacznie osłabia ich koncentrację. Osoby produktywne są bardziej drobiazgowe i wymagające, ponieważ więcej czasu poświęcają na działania, które prowadzą do celu. Są przy tym w większości bezbłędne, więc nie muszą powtarzać swoich zadań.

Różnica nr 5. Produktywne osoby wiedzą, kiedy powiedzieć nie

Pomyśl, zanim zaangażujesz się w zadanie, które nie jest pilne albo konieczne. Zostałeś zaproszony na spotkanie, którego tematyka nie jest związana z pracą twoją lub twojego zespołu? Jest ktoś, kto będzie lepszym wsparciem do tego projektu? Czy twoje zaangażowanie w ten projekt spowoduje, że nie ukończysz swoich zadań? Nie bój się powiedzieć ‘nie’.

Różnica nr 6. Osoby produktywne potrafią delegować zadania

To rada szczególnie cenna dla wszystkich menadżerów mniejszych zespołów i perfekcjonistów – nie bądź samotną wyspą. Deleguj każde zadanie, które ktoś zrobi lepiej albo w krótszym odstępie czasu. Pozwól wykazać się innym i sam skup się na najważniejszych zadaniach.

Macierz Eisenhowera to proste narzędzie do organizacji zadań według czterech kategorii:

1. Pilne i ważne – sprawy wymagające natychmiastowego działania.

2. Ważne, ale niepilne – zadania do zaplanowania na później.

3. Pilne, ale nieważne – rzeczy należące delegować do zrobienia komuś innemu.

4. Niepilne ani nieważne – zajęcia do wyeliminowania z naszego życia.

1-2

Źródło: http://rafalruba.pl/macierz-eisenhowera/

Przeczytaj także, o tym, jak przygotować CV, które pomoże Ci w znalezieniu nowej pracy w e-booku od Centrum Kariery Goldenline.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.