Jakich umiejętności szukają pracodawcy?

Jeśli sądzisz, że Twój wymarzony pracodawca będzie oczekiwał od Ciebie umiejętności obsługi komputera i znajomości pakietu Office, to chyba ostatni raz szukałeś pracy w 2005 roku 😉. Goldenline pomoże Ci nadrobić Twoje zaległości na rynku pracy!

Nowoczesne technologie w każdej branży

Programem, który przydaje się niezależnie od branży i stanowiska, jest niezmiennie od lat Microsoft Exel. Gwarantujemy, że umiejętność sprawnego tworzenia formuł, tabel przestawnych, makr czy filtrów, będzie zaletą w oczach ogromnej większości przedsiębiorców. Zwłaszcza, że zaawansowana obsługa Exela często idzie w parze z umiejętnością analizy danych liczbowych.

Inna kompetencja, której znaczenia nie sposób przecenić na dzisiejszym rynku pracy, to umiejętność wyszukiwania informacji w Internecie. Każdy manager zarządzający zespołem przyzna, że nawet najlepsza uczelnia nie jest w stanie wyposażyć absolwenta w komplet wiadomości, potrzebnych do wykonywania pracy. Poza tym rynki i aktualny stan wiedzy zmieniają się tak dynamicznie, że najczęściej kurczowe trzymanie się informacji sprzed lat jest dużym ograniczeniem. Dzisiejsi uczniowie mają rację – nie ma sensu wkuwania większości danych na pamięć, bo przecież wszystko można łatwo wyszukać w sieci. Potrzebna jest natomiast umiejętność:

  • sprawnego i szybkiego odsiewania informacji niepotrzebnych,
  • priorytetyzowania pozyskanych wiadomości,
  • filtrowania wiarygodnych źródeł.

Z takimi umiejętnościami poradzisz sobie wszędzie.

Co jeszcze się przydaje? Nieważne czy jesteś księgowym, nauczycielem czy inżynierem – Twój pracodawca będzie oczekiwał, że idziesz z duchem czasu i niestraszne Ci nowe technologie, których zadaniem jest ułatwianie i przyspieszanie pracy w firmie. Jeśli zatem, gdy słyszysz o fajnej aplikacji mobilnej albo wdrożeniu nowego programu, oblewają Cię zimne poty, to nie wróży to dobrze Twojej karierze.

Co istotne, nie chodzi nam tutaj o umiejętność obsługi konkretnego programu. Istotne jest Twoje ogólne nastawienie do poznawania i opanowywania nowych technologii. Bo nie oszukuj się – taka potrzeba z pewnością się pojawi. Wszystkie firmy dążą przecież do optymalizacji swojej pracy, a to wymusza ciągłe zmiany w używanych technologiach. Dlatego zamiast wołać, że to już nie na Twoje nerwy i że się do tego nie nadajesz, spokojnie postaraj się nauczyć obsługi potrzebnych Ci narzędzi pracy. Obiecujemy, że z każdym kolejnym będzie tylko łatwiej.

Umiejętności ułatwiające pracę

Czy potrafisz wymienić zawód, w którym pracuje się w 100% samodzielnie? Nawet pisarze muszą współpracować z redaktorem prowadzącym, korektorami czy osobami zajmującymi się promocją książek. A jeśli gdzieś na świecie istnieją jeszcze latarnicy, to przecież i oni czasem muszą kontaktować się z innym, choćby w sprawie konserwacji sprzętu. Dlatego tak istotna jest umiejętność pracy w grupie. Składają się na nią między innymi:

  • komunikatywność,
  • umiejętność słuchania,
  • gotowość do kompromisu,
  • empatia,
  • postawa, która opiera się na konstruktywnym poszukiwaniu rozwiązań problemów, przed którymi staje zespół.

Przeciwieństwem tej ostatniej zalety jest przerzucanie odpowiedzialności na innych, narzekanie, bierność i przekonanie, że na pewno nic nie da się zmienić, więc po co w ogóle próbować.

Inna poszukiwana cecha to umiejętność organizowania sobie pracy. Jeśli widziałeś w Internecie kursy zarządzania sobą w czasie, to nie dziw się – nie jest to wbrew pozorom prosta sprawa. Chodzi tutaj przede wszystkim o zdolność do ustawiania priorytetów, dobrą organizację, umiejętność delegowania obowiązków do współpracowników czy długofalowe planowanie. Na tego typu szkoleniach uczestnicy uczą się także asertywności w podejmowaniu zobowiązań i sposobów na skuteczne radzenie sobie z prokrastynacją, czyli najprościej mówiąc ciągłym odkładaniem pracy na później.

Umiejętność organizowania swojej pracy i czasu jest szczególnie ważna i cenna na stanowiskach, gdzie kluczowa jest samodzielność pracownika albo pełni on wyjątkowo odpowiedzialną rolę. Ten zespół kompetencji bardzo przydaje się też w firmach, gdzie tyle się dzieje, że łatwo się pogubić w morzu napływających informacji i zadań do wykonania.

Umiejętności ważne dla kariery

Z czasem, gdy Twoja kariera będzie nabierała tempa, bardzo przydatne mogą się okazać kompetencje związane z pełnieniem coraz ważniejszych funkcji. Jedną z nich są wystąpienia publiczne. Ktoś przecież musi przemawiać na branżowych konferencjach i nierzadko są to praktycy z wieloletnim doświadczeniem, którzy dzięki eksperckiej wiedzy i świetnej znajomości swego fachu wysoko zaszli w firmowej strukturze.

Inny przykład to umiejętność dzielenia się wiedzą. Bo komu oddać pod opiekę stażystów czy nowych pracowników, jeśli nie doświadczonym członkom zespołu? I tutaj bardzo przydaje się umiejętność uporządkowanego przekazywania informacji, komunikatywność, dostosowywanie poziomu trudności zadań i empatia, pozwalająca wczuć się w ograniczenia nowicjusza.

Inne cenne kompetencje miękkie

Kompetencje twarde opierają się na wiedzy i dość łatwo je sprawdzić u kandydata do pracy (np. znajomość języka obcego lub danego programu komputerowego). Są one najczęściej mocno powiązane z daną branżą i wykonywanym stanowiskiem. Przykładowo nikt nie zatrudni projektanta, który nie zna programów graficznych, programisty bez znajomości języków programowania albo księgowej, która nie ma pojęcia o prawie podatkowym.

Kompetencje miękkie są z kolei znacznie bardziej uniwersalne i można wyróżnić sporą grupę takich, które zdecydowanie są poszukiwane przez większość pracodawców na obecnym rynku pracy. Warto wymienić w tej grupie np.:

  • elastyczność,
  • otwartość na innych (szczególnie ważna w firmach zróżnicowanych pod kątem narodowości, wieku czy pochodzenia),
  • kreatywność i umiejętność wyjścia poza utarte schematy,
  • radzenie sobie ze stresem,
  • umiejętność szybkiego uczenia się,
  • logiczne myślenie i łatwość w dostrzeganiu związków przyczynowo-skutkowych,
  • umiejętności perswazyjne,
  • zdolności organizacyjne.

Warto również dodać, że niezależnie od branży, w której pracujemy i naszego doświadczenia zawodowego, każdemu przydaje się umiejętność nawiązywania nowych kontaktów. Dlatego nie bój się poznawać nowych ludzi i podtrzymywać z nimi relacji na płaszczyźnie zawodowej. Z pewnością pomocne w tym będą platformy takie jak Goldenline. Prędzej czy później liczna sieć kontaktów będzie Twoim dużym atutem.

Szukasz innych porad, które podnoszą Twoją wartość na rynku pracy? Obierz kurs na rozwój i korzystaj z materiałów i webinarów przygotowywanych przez ekspertów Goldenline. Do zobaczenia!