Jak przygotować dobre portfolio

Rynek pracy od wielu lat coraz mocniej stawia na kompetencje, doświadczenie i praktykę, zamiast wykształcenia i wiedzy teoretycznej. W konsekwencji pracodawcy coraz częściej oczekują od kandydatów portfolia. Przeczytaj, jak zadbać o jego jakość 

Komu i po co potrzebne portfolio? 

Portfolio jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę wglądu w rzeczywiste umiejętności kandydatów. Pracodawcy chcą widzieć wyniki i efekty pracy potencjalnych pracowników, ponieważ w rosnącej grupie zawodów wykształcenie albo ma niewielkie znaczenie albo trudno je zweryfikować.  

Przykładowo, jeśli do apteki aplikuje magister farmacji dobrej uczelni, to nawet bez dużego stażu, pracodawca wierzy w jego kompetencje. A jakim dyplomem powinien wykazać się dobry fotograf albo UX designer? Ktoś powie, że przecież istnieją w tych obszarach liczne kursy, studia podyplomowe, a nawet klasyczne kierunki licencjackie czy magisterskie. Ale to przecież nie dyskwalifikuje osób bez takich dokumentów! Wiele z nich to samouki, których umiejętności są o niebo większe niż absolwenta niejednego kursu czy studium. 

Portfolio zatem powinno zawierać dowody Twoich umiejętności i kreatywności. Po obejrzeniu zbioru Twoich prac potencjalny pracodawca powinien nabrać przekonania, że spełniasz jego oczekiwania i prezentujesz wymagany poziom biegłości w danej dziedzinie. Albo nie – i to też jest dla Ciebie dobra wiadomość, bo nie stracisz niepotrzebnie czasu na spotkania czy zadania rekrutacyjne, z których tak czy owak nic dobrego by nie wyszło. 

Dawniej portfolio gromadzili najczęściej artyści. Obecnie katalog takich zawodów jest znacznie szerszy i nadal rośnie. Do tego grona zaliczają się np.: 

  • architekci, 
  • fotograficy, 
  • muzycy, 
  • projektanci, graficy i UX designerzy, 
  • ilustratorzy,  
  • marketingowcy, 
  • tłumacze, 
  • modele, 
  • copywriterzy, korektorzy, redaktorzy, 
  • artyści (malarze, rzeźbiarze, itp.), 
  • programiści (np. front-end). 

Portfolio – forma równie ważna jak treść 

Jeśli planujesz stworzenie zbioru swoich prac, to masz do dyspozycji poniższe formy i formaty. Który wybierzesz? 

  • portfolio w wersji drukowanej robi szczególne wrażenie na pracodawcach – zwłaszcza jeśli kandydat nie oszczędzał na jakości. Gruby i wysokogatunkowy papier, wydruk w kolorze, ciekawa teczka, tuba lub szycie – to daje świetny efekt. Jednak musisz pamiętać o tym, że w zdecydowanej większości przypadków pracodawca chce zobaczyć Twoje prace jeszcze zanim zaprosi Cię na rozmowę.  
  • wersja elektroniczna – najczęstsza forma to prezentacja multimedialna zapisana w formacie PDF. W ten sposób przedstawisz zarówno zdjęcia, jak i grafiki, fragmenty tekstów, materiały audio-wizualne czy linki zewnętrzne. 
  • własna strona internetowa – ten sposób pokazania swojego dorobku zyskuje na popularności. Własna witryna daje duże możliwości techniczne, a co więcej łatwo podlinkować ją w mediach społecznościowych czy znaleźć w wyszukiwarce. 
  • portfolio na dedykowanych platformach – istnieją platformy, na których swoje prace chętnie pokazują twórcy z danej grupy zawodowej (np. Behance dla branży kreatywnej, m.in. grafików). 

O czym pamiętać tworząc portfolio? 

Najważniejszy jest dobór prac, bo to one przesądzą o opinii na temat Twoich umiejętności, jaką wyrobi sobie rekruter lub potencjalny pracodawca po przejrzeniu portfolio. Wybierz takie przykłady, które dowodzą Twoich kompetencji, kreatywności i pokazują Cię od jak najlepszej strony. Prace co do zasady powinny być na wysokim poziomie, choć czasem bardzo dużą wartość ma relatywnie łatwa realizacja, ale dla rozpoznawalnego klienta. Możesz również zamieścić przykłady, których jesteś tylko współautorem. W takich przypadkach zaznacz to w portfolio i wyjaśnij krótko, na czym polegała Twoja rola w pracy zespołowej. 

Warto również zadbać o różnorodność – postaw na różne formaty, style i gatunki, by udowodnić, jak dobrze radzisz sobie w różnych obszarach. Jeśli chcesz pokazać po kilka przykładów, to podziel całość na przejrzyste kategorie, by odbiorca się nie pogubił. Pamiętaj, by nie przesadzać jednak z ilością prac. Nie da się określić optymalnej liczby, ale weź pod uwagę, że nikt nie ma czasu na przeglądanie opasłych albumów czy zbiorów tekstów. Uważaj również na długość opisów. Jak najbardziej dobrze widziane jest podpisanie prac np. datą, nazwą klienta czy głównym oczekiwaniem czy celem zleceniodawcy. Ale nie opisuj tutaj całego procesu twórczego, poświęconego czasu i szczegółowej listy wykorzystanych narzędzi! To nie dzieła zebrane Mickiewicza 😉 Jeśli masz problem z okrojeniem ilości prac czy tekstu, to poproś o pomoc kolegę po fachu, do którego masz zaufanie. 

Co więcej, przy doborze prac obowiązuje taka sama zasada, jak przy tworzeniu CV – powinieneś dokument każdorazowo dostosować do konkretnej oferty pracy. Najlepiej jest mieć portfolio w wersji rozbudowanej i usuwać zbędne elementy, o których milczy anons rekrutacyjny. W ten sposób ograniczysz wielkość portfolio i pokażesz to, co naprawdę ma znaczenie dla rekrutera, a czego mógłby nie zauważyć wśród dziesiątek Twoich prac, bez większego związku z ofertą pracy. 

Na początku lub na końcu dodaj krótką informację o sobie. Nie powielaj CV – chodzi tutaj o to, by rekruterowi łatwiej było skojarzyć oglądane prace z konkretną osobą. Nie zapomnij podać na końcu swoich danych kontaktowych, by rekruter mógł nawiązać z Tobą kontakt. 

O czym pamiętać, gdy Twoje portfolio jest już gotowe? O jego aktualizowaniu przed wysłaniem w aplikacji na daną ofertę pracy. Nawet perfekcyjnie dopracowany dokument, w którym ostatnia praca pochodzi sprzed czterech lat, nie zrobi na pracodawcy dobrego wrażenia. 

Co jeszcze warto umieścić w portfolio? 

Chcesz by Twoje portfolio wyróżniało się na tle innych? Skorzystaj z naszych pomysłów i wzbogać je o dodatkowe elementy, które docenią pracodawcy: 

  • sekcja prezentująca zdobyte nagrody, wyróżnienia i nominacje, 
  • prezentacja testymoniali, czyli rekomendacji Twoich klientów, zleceniodawców, wcześniejszych pracodawców lub odbiorców, 
  • krótkie pokazanie swoich inspiracji, autorytetów lub punktów odniesienia, 
  • profesjonalny projekt graficzny – jeśli chcesz, by Twoje CV wyglądało maksymalnie profesjonalnie, to skorzystaj z usług grafika, który pomoże Ci z doborem elementów graficznych, ułożeniem tekstu czy przejrzystą i spójną formą całości dokumentu. 

Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do naszych e-booków Karierowy re:startMistrzowskie rekrutacje i Zadbaj o swoje CV. Ciekawe propozycje zatrudnienia – zajrzyj na Oferty Pracy na Goldenline.