Dobra praca, czyli jaka? Polacy odpowiedzieli

Z dobrej pracy się nie odchodzi. Co drugi respondent biorący udział w badaniu  Randstad Employer Brand Research , zapytany o czynniki, które skłaniają go do pozostania u obecnego pracodawcy, wymienił stabilność zatrudnienia (51%). Niewiele mniej osób wskazało lokalizację miejsca pracy (48%) oraz równowagę między życiem zawodowym a prywatnym (44%). Wynagrodzenie, które w czasie szukania nowego pracodawcy ma kluczowe znaczenie, w ocenie obecnego miejsca pracy trafiło dopiero na czwarte miejsce (42%).

Z badania Randstad wynika, że są potrzeby pracowników, które – jeśli pracodawca im nie sprosta – często mogą przesądzić o odejściu z pracy. W tej kwestii najczęściej respondenci wymieniają wynagrodzenie. 61% z nich jako powód rezygnacji z pracodawcy podaje zbyt niską pensję w porównaniu z płacą oferowaną przez inne firmy. 42% uczestników badania uważa, że brakuje im szans na rozwój kariery i dlatego zdecydowali się odejść. Brak uznania lub nagród może być natomiast powodem odejścia z pracy dla 28% ankietowanych.

W aktualnej sytuacji rynkowej Polacy są otwarci na zmianę pracy – tak deklaruje blisko połowa osób, które brały udział w badaniu. Coraz częściej podejmują też konkretne działania, by stale pozostawać kandydatem atrakcyjnym dla pracodawców i zwiększać swoje szanse na rozwój kariery.

Blisko połowa, bo 48% badanych otwarcie i elastycznie podchodzi do zmian w sferze zawodowej, 42% odświeża swoje umiejętności na szkoleniach i kursach, a 41% chętnie akceptuje elastyczne godziny pracy. 1/3 ankietowanych jest zawsze na bieżąco z nowinkami z własnej dziedziny, a 32% swoje nowe pomysły i sugestie przedstawia przełożonym.

Polscy respondenci częściej niż ogół uczestników tego globalnego badania planują zmienić pracodawcę w najbliższym roku. W Polsce ten odsetek wyniósł 32%, w skali całego Randstad Employer Brand Research – 27%. Najczęściej zamierzają skorzystać z portali z ofertami pracy (74%), swoich własnych kontaktów oraz rekomendacji (57%) i internetowych wyszukiwarek ofert (41%).