Chcemy być doceniani

Pozytywna informacja od szefa najbardziej motywuje nas do pracy – wynika z badania Siła Doceniania 2022 HRM Institute

Dbanie o dobrostan pracowników i ich docenianie w pracy to rozsądny i naturalny model zarządzania zespołami w firmach, a korzyści z tych działań wykraczają daleko poza tworzenie przyjemnej atmosfery w firmie. Strategiczny i szczegółowy plan doceniania pracowników może być potężnym narzędziem budującym zaangażowanie pracowników. Ułatwia także zatrzymanie wartościowych pracowników. To pierwszy powód, dla którego każdy pracodawca powinien zadbać o docenianie swoich pracowników w sposób strategiczny – podkreśla Anna Macnar, CEO w HRM Institute, organizatora badania Siła Doceniania.

Zarówno tegoroczne, jak i ubiegłoroczne badanie „Siła doceniania” przeprowadzone było w czasie, kiedy wydawać by się mogło, że nie myślimy o takich tematach jak docenianie w pracy. Najpierw pandemia, a potem wybuch wojny w Ukrainie. Mimo tego 99% ankietowanych w naszym badaniu uznało, że docenianie w pracy jest dla nich ważne. W każdych czasach chcemy wiedzieć, że nasze wysiłki są dostrzegane i doceniane, a nasza praca ma sens.

Co najbardziej nas motywuje?

W czasach pracy zdalnej pracodawcy zauważyli, że w rozproszonych zespołach trudniej utrzymać zaangażowanie i relacje z firmą. W wielu organizacjach położono nacisk na to, żeby te relacje utrzymać i w czasie spotkań online znaleźć na to czas. Wygląda na to, że się to udało, ponieważ najbardziej doceniani czuję się ankietowani, którzy pracują zdalnie i hybrydowo (niemal po 2/3 wskazań).  Poczucie doceniania osób, które pracują stacjonarnie jest aż o 20 punktów proc. niższe (tylko 44% wskazań).

Ankietowani pytani o najbardziej preferowane formy doceniania wskazują, że są to: pozytywna informacja od przełożonego (60% wskazań) i gratyfikacja finansowa (59%). Pozytywna informacja od przełożonego jest szczególnie ważna dla kobiet, z kolei mężczyźni zdecydowanie bardziej wolą otrzymać gratyfikację finansową. Na kolejnych miejscach znalazły się podziękowanie na forum i zwykłe podziękowanie. Te formy doceniania można wdrożyć od razu – warto spróbować i zobaczyć, jak zmieni się atmosfera w pracy.

Zastanawiasz się, w jaki sposób twoja organizacja może obrać #KierunekDocenianie? Pamiętaj, że nie chodzi w nim o wielkie gesty, ale codzienną obecność i zauważenie drugiej osoby. W McDonald’s Polska zależy nam na tym, by każdy, kto angażuje się i pracuje na nasze wspólne sukcesy, wiedział, że jego praca jest ważna. Zacznij i doceń siebie za swoje pierwsze kroki na drodze doceniania – mówi Anna Kiełczewska, Senior Manager, Talent and Employer Reputation & Engagment Leader w McDonald’s Polska.

Raport bezpłatnie można pobrać ze strony: siładoceniania.pl

  • Organizator projektu Siła Doceniania: HRM Institute
  • Partner Projektu: Bank BNP Paribas, Capgemini Polska
  • Uczestnicy Projektu: Jeronimo Martins (Biedronka), McDonald’s Polska

Goldenline jest jednym z patronów medialnych projektu Siła Doceniania.

Szukasz pracy? Chcesz się rozwijać?
Goldenline to miejsce dla Ciebie!