Autoprezentacja na rynku pracy w dobie rozwiązań digital

Na rozmowach kwalifikacyjnych często pada pytanie “opowiedz o sobie”. To, jak na nie odpowiemy, nadaje ton całej rozmowie i w zależności od tego, co się zaprezentuje, można wywrzeć bądź zepsuć dobre pierwsze wrażenie. Zobacz, jak zadbać o swój wizerunek i przedstawić się jako profesjonalista

Budowanie swojej marki w sieci

Współcześnie, pozytywny e-wizerunek stał się nieodzownym elementem budowania swojej marki w sieci. To nie tylko ogrom pracy – konsekwencja w działaniu, systematyczność oraz zaangażowanie, ale przede wszystkim długotrwały proces, który odpowiednio zaplanowany oraz prowadzony świadomie przyniesie rezultaty.

Rozwój digitalizacji

Obserwowana już w 2019 i na początku 2020 r. digitalizacja przyśpiesza coraz bardziej. Upowszechnienie pracy zdalnej i rozwój procesów automatyzacji poprzez wprowadzanie do firm nowych technologii to efekt zmian wywołanych pandemią COVID-19. Jednocześnie są to dwa główne trendy, jakie będą nam towarzyszyć w najbliższych miesiącach na rynku pracy.

Dobre wykorzystanie eksperckiej wiedzy

Pandemia koronawirusa nie tylko wyznaczyła nowy kierunek w funkcjonowaniu organizacji on-line, ale także w większej mierze skupiła wzrok wszystkich na treści zamieszczane w Internecie. Maksyma „jak nas widzą, tak nas piszą” zyskała na znaczeniu i wciąż ewoluuje, adoptując się do aktualnych trendów.

Choć na wizerunek – nie tylko biznesowy – składa się wiele czynników, autoprezentacja to część, za którą odpowiadamy sami. Nie wystarczy być ekspertem, trzeba pokazać swój zasób eksperckiej wiedzy. Warto zastosować zasadę 90/10. Krótko mówiąc, 90% udostępnianych treści powinno pochodzić ze źródeł już uznanych za eksperckie — publikacji branżowych, popularnych stron internetowych i blogów itp. Pozostałe 10% powinno pochodzić bezpośrednio od zainteresowanego – komentuje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.  

Budowanie zawodowej sieci kontaktów

Kolejnym ważnym aspektem kreowania profesjonalnego wizerunku on-line jest także budowanie zawodowej sieci kontaktów. Znaczące dla rozwoju eksperckiego wizerunku kontakty najlepiej zdobywa się poprzez udział w licznych eventach, konferencjach czy webinarach. W formie digital wydarzenia networkingowe również oferują wiele możliwości.

Biorąc udział w konferencji bądź wydarzeniu biznesowym warto pamiętać co należy z nich wynieść. Precyzyjne treści, duża liczba materiałów prasowych, a także należyta biznesowa fotorelacja z eventu kształtują wizerunek ekspercki wszystkich występujących prelegentów, co z kolei przekłada się na nowe kontrakty i kontakty biznesowe w regionie. Jeżeli zaś chodzi o uczestników spotkań to ważne jest, aby dać się zapamiętać. W formie eventów online jest to możliwe poprzez aktywne uczestnictwo, zadawanie pytań i przedstawianie się przed każdym zabraniem głosu na forum. Po zakończeniu wydarzenia dobrze byłoby sporządzić listę profesjonalistów, z którymi chciałoby się pozostać w kontakcie. Następnie wysłać e-mail do tych osób lub zaproszenia za pośrednictwem LinkedIn, aby pokazać, że jest się naprawdę zainteresowanym nawiązaniem profesjonalnej relacji. Odwołując się do poprzednich dyskusji, można pomóc ożywić wspomnienia profesjonalistów, do których wysyła się e-maile – dodaje Barbara Makuła, Senior Consultant, Antal SSC/BPO.

Autoprezentacja a branża

To, w jakiej branży chce się budować swój ekspercki wizerunek ma znaczenie. Jak zadbać o prawidłową autoprezentację w zależności od branży? Oto kilka specjalistycznych rad:

Jako inżynier ważną metodą autoprezentacji jest portfolio. Posiadanie portfela projektów pod ręką zwiększa możliwości pracy. Przywołanie niekoniecznie każdego projektu, ale tych najważniejszych zaowocuje w postrzeganiu kandydata jako profesjonalisty. Dobrą metodą jest też dziennik projektowy. Może pomóc inżynierom wyjaśnić szczegóły ich pracy. Dzienniki mają za zadanie wytłumaczyć, ile wysiłku zostało włożone w każdy projekt i dostarczyć najważniejszych informacji na temat: spotkań, dyskusji, w których się uczestniczyło, ważnych decyzji i “kamieni milowych”, które udało się rozwiązać. W dobie digital warto do takich zadań używać narzędzi Word, Excel lub Evernote, aby udokumentować swoje projekty – komentuje Roman Zabłocki, Business Unit Director, Antal Engineering & Operations.

W IT wielu pracodawców przeprowadza szczegółową analizę kompetencji technicznych u kandydatów. Niektóre organizacje przeprowadzają tego typu analizy po przeprowadzeniu wstępnego wywiadów. W takim przypadku warto być zorientowanym na problemy i potencjalne możliwości ich rozwiązywania. Warto wypróbować internetowe wyzwania kodowe lub łamigłówki jako ćwiczenie na rozgrzewkę w czasie wolnym i pochwalić się dobrymi wynikami w sieci. Warto też zademonstrować próbkę kodów bądź projektów, które wykonało się wcześniej – mówi Martyna Grunt-Mejer, Senior Consultant, Antal IT Services.

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na tworzone i udostępniane przez siebie treści – w im większym stopniu są to rzeczy powiązane z wykonywanym zawodem, tym lepiej. Materiały około branżowe powinny tworzyć “tło” do wiedzy, którą chce się promować jako tą kluczową.

Szukasz swojej ścieżki na rozwój? Zaglądaj do Centrum Kariery Goldenline. Zachęcamy też do przeglądania ofert pracy i lektury naszych e-booków, w tym najnowszego Mistrzowskie Rekrutacje.