12 zdań, których nigdy nie powinieneś mówić w pracy

Miejsce pracy może być polem minowym, w którym królują stres i skomplikowane relacje między współpracownikami, czego zazwyczaj staramy się unikać. Jednak odpowiednio komunikując się ze współpracownikami możemy wpłynąć na jakość biurowych relacji, a tym samym – na codzienną pracę.

Czego lepiej nie mówić w pracy, a co powiedzieć w zamian:

1. „To nie jest mój problem”

To zdanie słyszymy często, zwłaszcza gdy musimy poradzić sobie z wieloma rzeczami w tym samym czasie. Bardzo łatwo odrzucić wtedy sprawy, które „nie są twoim problemem” i pozostawić kogoś bez pomocy. Niestety, możesz w ten sposób pokazać, że nie jesteś graczem zespołowym i zależy ci tylko na swoich indywidualnych celach.

Co powiedzieć w zamian: „W tej chwili mam dużo rzeczy do zrobienia, ale polecam ci porozmawiać w tej sprawie z…”

2. „Zawsze robimy to w ten sposób”.

Bywa, że pracownicy boją się zmian. Firmy doceniają jednak osoby, które są otwarte na nowe doświadczenia. Nie próbuj więc używać argumentu: „zawsze to robimy w ten sposób”, co może zabrzmieć jak szukanie wymówek. Pokaż, że jesteś elastyczny i potrafisz znaleźć wyjście z każdej sytuacji.

Co powiedzieć w zamian: „To nieco inne podejście – mógłbyś opowiedzieć mi, dlaczego uważasz, że to lepszy pomysł?”

3. „Już nic nie mogę z tym zrobić”

Czasami mamy poczucie, że już więcej nie wskóramy w danej sytuacji. Zwłaszcza, gdy brakuje nam kreatywnych pomysłów. Przyznanie się do porażki to dopiero początek drogi. Pamiętaj o tym, żeby się nie poddawać. Zawsze jest wyjście z sytuacji, a swoje wątpliwości warto przedyskutować z innymi.

Co powiedzieć w zamian: „Chyba utknąłem. Mógłbyś pomóc mi znaleźć inne opcje?”

4. „To nie ma sensu!”

Wszyscy czasem mamy wątpliwości, jesteśmy zdezorientowani i możemy po prostu czegoś nie zrozumieć. Zamiast od razu stwierdzać, że coś nie ma sensu, warto poświecić trochę czasu i postarać się zrozumieć trwający proces. Unikaj pokazywania swojego negatywnego nastawienia!

Co powiedzieć w zamian: „Nie jestem co do tego pewien – możesz mi opowiedzieć, jakie mamy inne możliwości?”

Załóż profil zawodowy na GoldenLine.pl i daj się znaleźć pracodawcom.

5. „To zajmie tylko minutkę”

Ustalmy pewien fakt: większość spraw, którymi zajmujemy się w pracy, rzadko zajmuje minutę. Czasami mówimy takie zdanie pod wpływem presji i chcemy dać sygnał, że zajmie to chwilę. Nie ma jednak sensu robić coś w pośpiechu i zrobić to niedokładnie. Pamiętaj, by oceniać czas trwania zadania realnie.

Co powiedzieć w zamian: „Wrócę do ciebie z informację za… (podaj konkretne ramy czasowe)”

6. „Nie masz racji”

To zdanie może paść zanim zorientujemy się, że powiedzenie go było niestosowne. Wypowiadając je, musisz wiedzieć, że poważnie zakłóciłeś etykietę w pracy. Spróbuj następnym razem być bardziej dyplomatyczny.

Co powiedzieć w zamian: „Nie zgadzam się, ponieważ… Co sądzisz o tym?”

7. „Przepraszam, ale…”

Czy nasze przeprosiny są naprawdę szczere? Czy jest to tylko okazja do wyrażenia swojego zdania i zastosowania solidnej wymówki? Pamiętaj, nigdy nie lekceważ siły prawdziwych przeprosin!

Co powiedzieć w zamian: „Przepraszam za tę sytuację. Następnym razem zrobię…”

8. „Ja po prostu przyjęłam, że…”

Błędy można łatwo popełnić i część z nich wynika z braku poprawnej komunikacji. Niemniej jednak, zdecydowanie lepiej jest wyrazić swoje wątpliwości. Poproś o dokładniejsze instrukcje, co musi być zrobione.

Co powiedzieć w zamian: „Mógłbyś dokładnie wyjaśnić, co chciałbyś, abym dla ciebie zrobił?”

Uzupełnij profil zawodowy na GoldenLine.pl i skorzystaj z szansy na lepszą pracę.

9. „Zrobiłem najlepiej, jak mogłem”

Od dziecka jesteśmy uczeni, aby zawsze wykonywać swoją pracę najlepiej, jak tylko potrafimy. Gdy jednak mogłeś postarać się lepiej, spraw, aby to była dla ciebie wartościowa lekcja. Pamiętaj, że zawsze możesz być lepszym.

Co powiedzieć w zamian: „Co mogę zrobić lepiej następnym razem?”

10. „Powinieneś wtedy…”

Wskazywanie innym ich błędów jest bardzo łatwe – zwłaszcza, gdy jesteśmy zdenerwowani. Szukanie winnych wśród swoich współpracowników nie jest najlepszym podejściem. Staraj się być bardziej konstruktywny.

Co powiedzieć w zamian: „To nie zadziałało – następnym razem proponuję zrobić to w ten sposób… Co wy na to?”

11. „To może być zły pomysł, ale…”

Masz pomysł? Super! Jednak brak pewności siebie i zamartwianie się, co powiedzą inni, może zdyskredytować twoją koncepcję już na starcie. Unikaj podważania swoich pomysłów i mów otwarcie, co myślisz podczas dyskusji nad projektem.

Co powiedzieć w zamian: „Oto mój pomysł…”

12. „Nie miałam czasu”

Doba jest zawsze za krótka. Dodatkowo zajmowanie się wieloma projektami naraz zdarza się nam zbyt często. Lepiej pokazać swoją aktywność i dokładnie określić, kiedy zadanie będzie wykonane. To znacznie łatwiejsze, niż tłumaczenie się, dlaczego znów dana rzecz nie została zrobiona na czas.

Co powiedzieć w zamian: „Zdołam to zrobić na… (podaj dokładny czas)”

Pamiętaj, jeśli powiedziałeś coś, czego żałujesz, zastosuj te 3 kroki, aby szybko naprawić swój błąd:

1. Przeproś.

Bądź szczery i przeproś za wszystkie nieprzyjemności, które mogłeś spowodować.

2. Ustal, że nie miałeś czegoś na myśli.

Przyznaj się do błędu i wytłumacz, że nie miałeś na myśli tego, co powiedziałeś.

3. Powiedz, co chciałeś przekazać.

Wytłumacz, co tak naprawdę chciałeś przekazać.

Mam nadzieję, że teraz nabierzesz pewności siebie i znajdziesz odwagę do poprawnego wyrażania swojego zdania – bez mówienia tego, czego powiedzieć nie powinieneś!

Szukasz inspiracji do rozwoju? Zajrzyj do naszych e-booków Karierowy re:start, Mistrzowskie rekrutacje i Zadbaj o swoje CV. Ciekawe propozycje zatrudnienia – zajrzyj na Oferty Pracy na Goldenline.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.