Jak szybko znaleźć pracowników?

Przedłużające się rekrutacje, sfrustrowani managerowie, przeciążeni pracownicy w uszczuplonych zespołach – jak temu zaradzić? Sprawdź sposoby na szybkie znalezienie pracowników i wprowadź zmiany, które długofalowo przyciągną kandydatów do Twojej firmy 

Najprostszy i szybki sposób na zwiększenie spływu kandydatów to jak się zapewne domyślasz mocna promocja Twojego ogłoszenia o pracę. Portale rekrutacyjne oferują wiele możliwości generowania większego zasięgu i zwiększania widoczności oferty. Przed podjęciem decyzji warto przejrzeć wszystkie opcje i poprosić o statystyki dotyczące oferowanych pakietów. Pamiętaj również, że takie rozwiązanie mocno podniesie koszty Twojego procesu rekrutacji – zwłaszcza cenniki największych portali mogą zatrząść Twoim budżetem. Jeśli jednak jesteś w sytuacji podbramkowej, a pracownik jest potrzebny na wczoraj, to warto rozważyć promocję ogłoszenia. 

Warto też być na bieżąco z modnymi miejscami w sieci, które pełnią rolę swoistych giełd pracy. Czasem okazuje się bowiem, że doświadczeni specjaliści w danej branży rzadko zaglądają na duże portale z ogłoszeniami o pracę, a nowych wyzwań wypatrują raczej na wybranych stronach lub w grupach w mediach społecznościowych. To tam gromadzi się grono osób w danym fachu, które polecają sobie najlepsze możliwości zawodowe.  

Wykorzystaj potencjał zespołu 

Co jeszcze możesz zrobić, jeśli szukanie pracownika się przedłuża, a hiring manager codziennie pyta o status i nowe aplikacje? Skorzystaj z Twoich własnych zasobów czyli pracowników, których już teraz zatrudnia Twoja firma. Podsuwamy Ci trzy możliwości: 

  • sieć znajomych zespołu – warto (po wcześniejszej akceptacji pomysłu przez hiring managera) porozmawiać z teamem, do którego pilnie poszukiwany jest pracownik. Wyjaśnij im, dlaczego firma ma trudność ze znalezieniem kandydatów i poproś o pomoc. Kto jeśli nie oni lepiej wie, kogo szukacie? Zachęć kolegów i koleżanki do publikacji oferty pracy w swoich mediach społecznościowych i do podpytania wśród ich znajomych – być może okaże się, że dzięki rekomendacji Twoich współpracowników szybko obstawisz wakat;  
  • Program Poleceń Pracowniczych – niezależnie od tego czy w Twojej firmie funkcjonuje ustrukturyzowany system poleceń – i na ile się on działa – warto w komunikacji wewnętrznej informować od czasu do czasu o wyjątkowych premiach za pomoc w szybkim znalezieniu pracowników przy szczególnie trudnych procesach rekrutacji. Dzięki temu możesz zaangażować w poszukiwanie cały zespół. Pamiętaj jednak, by nie nadużywać tej metody, bo jej skuteczność drastycznie spadnie; 
  • rekrutacja wewnętrzna – a może warto na sytuację spojrzeć z nieco innej perspektywy? Być może efektywniejszy będzie transfer wewnątrz organizacji np. z niższego stanowiska? Być może firma jest w stanie pomóc pracownikowi dostosować swoje kompetencje do potrzeb na nowym stanowisku, a w zamian zyska wysoko zmotywowaną osobę, która doceni daną jej szansę na rozwój? 

Rekruterze szukaj aktywnie 

Jeśli Twoim problemem jest zbyt mały spływ aplikacji na opublikowane ogłoszenia i mała baza własna, to warto skorzystać z aktywnego wyszukiwania kandydatów. Każda z platform ma swoją specyfikę, ale z pewnością na każdej przyda się znajomość zasad Boolean Search. Z wyszukiwarki Goldenline korzysta każdego dnia kilkuset rekruterów, którzy wyszukują specjalistów w de facto każdej branży. Warto tutaj dodać, że prawie połowa spośród blisko 3 milionów profili, to osoby z ponad 10-letnim doświadczeniem zawodowym. 

Pamiętaj również o Twoich własnych możliwościach dotarcia do szerszej grupy odbiorców. W świecie mediów społecznościowych każdy z nas dostaje do ręki megafon i tylko od nas zależy, jak z tej możliwości skorzystamy. Rekruterzy coraz częściej publikują np. na LinkedIn i Goldenline posty zapraszające do wzięcia udziału w konkretnej rekrutacji. Warto poprosić naszą sieć o udostępnianie takiego posta – z pewnością wpłynie to na większy zasięg naszego komunikatu. Jeszcze lepiej sprawdza się zachęcenie do oznaczania w komentarzu osób potencjalnie zainteresowanych ofertą – dzięki temu otrzymujemy konkretne osoby, które możemy zaprosić do procesu albo zadać im dodatkowe pytania w wiadomościach prywatnych. 

Skuteczne rekrutacje w dłuższej perspektywie 

Wcześniej omówiliśmy sposoby i pomysły, które ułatwią Ci znalezienie pracowników, gdy potrzebujesz ich właściwie na już. Ale musisz zdawać sobie sprawę, że w rekrutacji o wiele lepiej sprawdza się dobra strategia niż pojedyncze działania ad hoc. Duży budżet promocyjny czy uruchomienie sieci znajomych w mediach społecznościowych pomoże Ci załatać rekrutacyjną dziurę, ale nie może być podstawą poszukiwania nowych pracowników. 

W długofalowej perspektywie sprawdzają się działania, które wymagać będą od Ciebie i Twojej firmy zaangażowania i konsekwencji. Co więcej, pozytywne rezultaty nie pojawią się po dwóch tygodniach – będziesz musiał na nie poczekać o wiele dłużej, ponieważ dojrzałą politykę HR-ową i kulturę organizacyjną buduje się przez wiele miesięcy, a nawet lat. Za to przemyślane i dobrze wdrożone strategie gwarantują sukces. 

Oto kilka obszarów, które pomogą Ci zwiększyć skuteczność rekrutacji: 

  • Employer Branding – działania budujące Twoją markę pracodawcy przedstawią Twoją firmę w pozytywnym świetle i po zmianach w samej firmie pomogą przekonać kandydatów, że warto dołączyć do takiego zespołu. 
  • Rekrutacja oparta na danych – aby podejmować świadome decyzje w zakresie procesów rekrutacyjnych, musisz opierać je analizie danych pozyskanych m.in. z systemu ATS (np. HRlink). Do tego potrzebujesz zbioru wskaźników, które badasz na podstawie wielu rekrutacji w Twojej firmie i na tej podstawie definiujesz gdzie przepłacasz, co najlepiej się sprawdza czy gdzie popełniacie błędy. Analityka to przyszłość rekrutacji.  
  • Badania Candidate Experience – jak kandydaci oceniają procesy rekrutacyjne w Twojej organizacji? Na ile dobrze się czują podczas rozmów kwalifikacyjnych? Co im przeszkadza? Dopóki nie będziesz mieć tej wiedzy, dopóty nie będziesz w stanie wprowadzić koniecznych zmian i przenieść swojej rekrutacji na wyższy poziom. 
  • Employee Advocacy – czy znasz już programy, których celem jest promowanie firmy przez jej pracowników? Wyszukiwanie i kształtowanie ambasadorów wśród osób z zespołu ma przed sobą wielką przyszłość. Badania jasno dowodzą, że kandydaci, klienci czy partnerzy o wiele wyżej cenią słowa pracowników niż samej firmy. 

Szukasz pomysłu na sprawną rekrutację? Pomyśl też o nowości Goldenline – TalentPool w ramach którego możesz uzyskać dostęp nawet do 50 kandydatów zgodnych z Twoim ogłoszeniem.

Przeczytaj także:
Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
Digital HR