10 HR inspiracji na jesień 2022

Za oknem czasem słońce, czasem deszcz. Temperatura spada ale wizja rozwoju zawsze budzi rumieńce. Zerknij do zestawienia 10 HR inspiracji na jesień z nowościami książkowymi i wartościowymi artykułami, jakie przygotował nasze ekspert Adam Piwek

Październik to czas wielu wydarzeń. Dlatego zachęcamy do udziału chociażby w webinarze na temat roli Personal Brandingu w rekrutacji i EB, udziale w konkursie Dream Employer czy konferencji People Innovation.

Książki, które warto przeczytać – nie tylko w obszarze EB

  1. Myśl strategicznie – tak swoją książkę rozpoczyna prof. Krzysztof Obłój, jeden z najważniejszych ekspertów zarządzania strategicznego w Polsce z Akademii Leona Koźmińskiego. Choć to lektura typowo biznesowa ważna jest także dla HR-owców i EB Managerów. Dlaczego? Pozwala przez pryzmat rysowania strategii spojrzeć nie tylko na wyzwania ale także na otaczające nas trendy i wyzwania. Razem z autorem spojrzymy w firmową przeszłość, pomyślimy o teraźniejszości ale też poszukamy rozwiązań wspierających projektowanie przyszłości. Strategicznie warto poznać tę lekturę, choćby przed rewizją strategii na te pełne wyzwań czasy (K. Obłój, Myśl strategicznie! Jak przygotować i zmieniać organizację w odpowiedzi na wyzwania otoczenia, Poltex, Warszawa 2022).
  2. Jak pomnażać potencjał naszych zespołów? To tylko jedno z wielu pytań, na jakie zdecydowanie znajdziemy odpowiedź podczas lektury II wydania książki Liz Wiseman. Jak stać się inspiratorem i co zrobić, aby zmierzyć się z codziennymi demotywatorami? Sprawdźmy wspólnie z autorką bestsellera „New York Timesa”. Książkę polecam przeczytać do końca, bo w dołączonych dodatkach znajdziemy wiele bardzo inspirujących materiałów, pomagających w codziennej pracy inspiratora, którym powinny być zespoły HR i EB (L. Wiseman, Inspirujący lider. Jak skutecznie pomnażać potencjał zespołu, Rebis, Poznań 2022).
  3. Szukasz inspirującego poradnika dla swoich managerów, opartego na zasadzie pytań i odpowiedzi? Warto rozważyć tutaj publikację Ryszarda Pieńkowskiego, twórcy Dziennika Gazety Prawnej, przygotowaną z myślach o managerach. Co powinien robić skuteczny manager, jak budować system wartości organizacji, co zrobić, aby skutecznie i efektywnie planować pracę i rozwój organizacji. To tylko jedne z ponad 100 sączących od konkretów porad. To na rynku wydawniczym z pewnością publikacja, która jest dość gruntownie oparta na polskiej rzeczywistości i może stanowić dobre uzupełnienie anglojęzycznych publikacji managerskich (R. Pieńkowski, Jak kierując ludźmi unikać porażek i powielać sukcesy. 114 porad i 140 przykładów, Infor, Warszawa 2022).
  4. Jak zacząć przygodę z Tik Tokiem? Co zrobić, aby naszym contentem spełniać oczekiwania algorytmu tego medium? „Skuteczny marketing na Tik Toku” to jedna z pierwszych książkowych prób opowiedzenia o tym rosnącym medium społecznościowym. Książka Mirosława Skwarka to swoiste kompendium, które wyposaży nas w konkretne inspirację i wiedzę, wspierającą w tworzeniu angażujących treści na tej platformie wywodzącej się z Chin. Twórcom korzystającym z tego medium polecam szczególnie rozdział 5, w którym autor pokazuje kilka pozornie niedostępnych funkcjonalności (M. Skwarek, Skuteczny marketing na Tik Toku. Jak zdobyć miliony wyświetleń i tysiące obserwatorów w miesiąc albo szybciej, Onepress, Gliwice 2022).

Teksty, których nie może przegapić HR

5. Temat motywowania pracowników to główny obszar zainteresowania październikowego numeru „HR Personel i Zarządzanie„. Jak w tym zakresie menedżer może wspierać siebie i swój zespół? Wyjaśnia Agnieszka Ryzner (Getinge). Polecam także ważny tekst Marzeny Strzelczak i Adrianny Lepki (Forum Odpowiedzialnego Biznesu) na temat tworzenia środowiska równych szans w pracy. Zapraszam także do lektury tekstu Elżbiety Majewskiej-Drąg (Integra Consulting Poland) na temat kluczy do sukcesu w candidate experience i onboardingu.

6. Kurs na kulturę dobrostanu. Moda czy potrzeba? To temat przewodni październikowego numeru „Personel Plus„. Ja polecam w tym obszarze szczególnie dwa materiały: inspirujący wywiad, z którego dowiemy się m.in. jak realnie doceniać pracowników, z Małgorzatą Ohme (Mindgram) oraz case study OVHcloud na temat budowania kultury wellbeingu autorstwa Joanny Waśniewskiej-Sulikowskiej (OVHcloud). Sporo do myślenia daje też tekst o nowych standardach w HR autorstwa Patty McCord, byłej dyrektor ds. talentów w Netflix i autorki (dostępnej także po polsku) książki „Powerful: Building a culture freedom and responibility”

7. Szukając inspiracji w świecie HR i EB warto śledzić wyzwania biznesowe. Co miesiąc pomaga w tym mi m.in. Forbes Polska. W aktualnym październikowym numerze polecam nie tylko okładkową listę 30 młodych Polaków i Polek, którzy podbijają świat. W wydaniu znajdziemy także analizę Magdaleny Lemańskiej na temat demotywacji Polaków, materiał o inicjatywie Kobiety w Zarządach oraz materiał Anny Laśkiewicz-Kowalik o nowym obliczu networkingu budowanym w świecie hybrydowym.

8. Warsztat EB-owca to także wiele marketingowych inspiracji. Po te warto sięgnąć m.in. do najnowszego wydania kwartalnika „Sprawny Marketing„. Tam Jakub Biel pokaże nam 5 sprawdzonych sposobów na viral w sieci (inspirujące do działań EB), Krzysztof Marzec (DevaGroup) podpowie, jak wdorżyć Google Analytics 4 (na stronie kariery oblig), Marcin Biziorek (Goldensubmarine) podpowie, jakposzczególne formaty angażują w ekosytemie Mety, a Jakub Matuszewski (Tigers) podpowie, jak wypracować ton of voice w działaniach comminity. W najnowszym numerze „Marketer Plus” nie mogę nie polecić bardzo wartościowego tekstu Pameli Ślufińskiej (MJCC) o doborze gadżetów wspierających markę pracodawcy, tekstu Przemysława Puchalskiego (Webtalk) o niematerialnych upominkach (przydatnych w zdalnych i hybrydowych organizacjach) oraz materiału Joanny Burdek (Brand Useful) o praktycznych aspektach neurocopywritingu.

9. W przeglądzie HR-owych inspiracji zaglądamy także do wartościowych źródeł EB-owej wiedzy. Ceniącym podcasty polecam najnowszy odcinek HR espresso o strategicznej roli HRBP – rozmawia o niej Jarek Jarzębowski z Natalią Dernowską oraz poświęcony EB odcinek podcastu Sennik HR Łukasza Sennika. Gotowi na 7 lekcji z projektowania procesu strategii EB? Na taką podróż zaprasza nas wszystkich konsultantka i mistrzyni EB Daria Siwka z bardzoHR. Co pomoże nam poprawić efektywność, widoczność i zainteresowanie naszym ogłoszeniem? Sprawdź bazę 7 elementów, które warto dodać do ogłoszenia o pracę, jaką przygotowała Maja Gotjtowska z Gojtowska.com.

Zajrzyj też na Goldenline

10. Na Goldenline przygotowaliśmy też wiele interesujących materiałów, które pomogą w codziennych HR-owcych wyzwaniach. Na dobry początek zacznijmy od onboardingu i nowego e-booka ABC partnerskiego onboardingu. Polecam także ciekawe teksty z bloga HR na temat tego, co mierzyć w Employer Brandingu, czy o wykorzystywaniu wyników z badania zaangażowania. Jeśli interesuje Ciebie obszar offboardingu, czyli procesu żegnania się z pracownikiem, za darmo posłuchaj zapisu z webinaru ABC offboardingu, a także zajrzyj do dwóch ciekawych tekstów na blogu HRlink: o czym pamiętać podczas outplacementu i offboardingu, a także do materiału zawierającego przegląd publikacji związanych z żegnaniem się z pracownikami pt.: Stwórz program offboardingu.Te

Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
People Trends 2026

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej