Jak zorganizować miejsce pracy, by jednocześnie zadbać o swoje zdrowie?

Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy, wynikających z przepisów prawa pracy, jest zapewnienie pracownikowi miejsca pełnienia obowiązków, które spełnia wszelkie wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy. Pamiętaj, że organizm człowieka nie lubi siedzącego trybu życia, dlatego też szczególnie ważne jest, byś zrobił wszystko, aby skutecznie zatroszczyć się o swój stan zdrowia. 

Ergonomia zajmuje się dostosowaniem pracy do możliwości psychofizycznych człowieka. Oznacza to, że pracownik powinien mieć zapewnione odpowiednie warunki pracy, dzięki którym nastąpi optymalizacja jego osiągnięć i wysiłków. Według podejścia, że nauka o pracy, którą jest ergonomia, dąży do osiągania przez pracownika wysokiej efektywności i wydajności, niezwykle istotne jest zadbanie o zminimalizowanie biologicznych kosztów, które ponosi organizm ludzki. Najprościej pisząc – polepszając warunki pracy, dba się o jej wyższą jakość.

Zalety ergonomicznych stanowisk

Ergonomiczne miejsca pracy dbają o zdrowie pracownika. Dzięki dobrej organizacji można wykluczyć, albo chociaż zminimalizować, dolegliwości ortopedyczne. Podejście to wpływa także pozytywnie na walkę ze stanami depresyjnymi oraz przeziębieniami.

Pracownik, który dobrze czuje się w swoim otoczeniu, jest bardziej wydajny. Przestrzeń i jej organizacja ma wpływ na koncentrację i umiejętność radzenia sobie ze stresem. Można zwrócić także uwagę na to, że zły nastrój potrafi się rozprzestrzeniać jak grypa wiosną. Grupowy marazm i niezadowolenie szybko obniżą dobre wyniki firmy.

Większość osób przez źle przystosowane otoczenie gubi w sobie świeżość i kreatywność. Brak komfortu może budzić niepokój, rozdrażnienie, a nawet agresję. Skutkuje to ciągłą przepychanką pracownika z samym sobą i rozkojarzeniem podczas pracy.

Dobór i ustawienie sprzętu

Tworzenie ergonomicznego miejsca pracy łatwo zacząć od stanowiska pracownika. Ważny jest dobór sprzętu i odpowiednie ustawienie go tak, by było dopasowane do indywidualnych potrzeb danej osoby.

Biurko, które stanowi centrum stanowiska, powinno mieć odpowiednio duży rozmiar. Powinny się na nim znajdować wszystkie najpotrzebniejsze przedmioty, równocześnie dając przestrzeń dla dodatkowych, nieprzewidzianych rzeczy.

Monitor powinien być ustawiony na biurku pod kątem od 20 do 50 stopni. Jego odległość od oczu to minimum 35 – 40 centymetrów, ale nie więcej niż 70 – 75 centymetrów. Na ekran monitora nie powinno padać światło słoneczne. Na biurku powinna także leżeć klawiatura, do której dostęp musi być wygodny i nie wymagać dodatkowych skrętów tułowia, wychylania ciała czy automatycznego przybierania wszelkich nienaturalnych pozycji.

Bardzo istotny jest dobór krzesła czy fotela, na którym pracownik spędza większość czasu w pracy. Powinno mieć ono regulowaną wysokość siedziska oraz oparcia, które będzie zapewniało utrzymanie kręgosłupa w wygodnej, pionowej pozycji. Siedząc na krześle pracownik powinien móc swobodnie oprzeć dłonie o biurko. Ważne, żeby były ułożone naturalnie, a kąt pomiędzy ramieniem i przedramieniem był zbliżony do 90 stopni.

Ciekawym dodatkiem do biurka jest podnóżek. Ustawiając go pod kątem 15 stopni od podłogi, odciąża się kręgosłup i pozytywnie wpływa na całą postawę pracownika. Stopy powinny być płasko ułożone na podnóżku.

Pamiętaj, że każdej godzinie spędzonej przy monitorze komputera odpowiada pięć minut przerwy. Warto je wykorzystać na wstanie z fotela, rozprostowanie mięśni, zrobienie kilku skłonów, chwilowego wyginania ciała śmiało i małego odpoczynku dla oczu.

Przestrzeń wokół pracownika

W miarę możliwości pracodawca powinien zadbać o sporo wolnej przestrzeni dla każdego pracownika. Zgodnie z przepisami na pojedynczą osobę przypada 13 metrów sześciennych powierzchni, czyli pole podłogi razy wysokość pomieszczenia, ale przy tym najmniej 2 metry kwadratowe wolnej podłogi. Pomieszczenie przeznaczone do ciągłego przebywania pracowników powinno mieć przynajmniej 3 metry wysokości, jeżeli, oczywiście, nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia.

Pomieszczenia powinny mieć dostęp do światła dziennego oraz być dobrze doświetlone światłem sztucznym. Uważa się, że słabe oświetlenie sprzyja rozwijaniu się stanów depresyjnych. Można pomyśleć o dodatkowym doświetleniu każdego stanowiska małą lampą, wykorzystywaną indywidualnie w razie potrzeby.

Kodeks pracy normuje także temperaturę pomieszczeń. Minimalna dopuszczalna temperatura to 18 stopni. W trakcie upałów ważne jest zapewnienie optymalnego przejścia w zmienne temperatury. Oznacza to, że skakanie z minusowych stopi do dodatnich może być bardzo szkodliwe. Klimatyzacja powinna działać sprawnie i być systematycznie konserwowana.

Klimat w biurze mogą poprawić także rośliny doniczkowe. Niektóre z nich potrafią oczyszczać powietrze. Dodatkowo stwarzają pretekst do małych spacerów w celu podlania ich – spacery, nawet tak krótkie, dobrze wpływają na krążenie. Rośliny poprawiają nastrój i pozytywnie wpływają na kreatywność.

Przyczyny i skutki

  • Obciążenia mięśniowo-szkieletowe, czyli skutek niewygodnego stanowiska pracy, to bóle pleców, szyi, ramion czy dłoni.
  • Niewłaściwe, czyli zbyt mocne lub za słabe oświetlenie, to męczenie wzroku i czynnik wywołujący zaburzenia koncentracji.
  • Hałas, czyli zbyt bliskie ustawienie urządzeń zbiorowych do konkretnych stanowisk, to rozproszenie uwagi, znerwicowanie, bóle głowy.
  • Stres, który wywołuje nieergonomiczne stanowisko, wzmaga znużenie organizmu i brak koncentracji, a co za tym idzie – popełnianie błędów.

Obojętnie, czym się zajmujesz, po pracy pracuj dalej – stale dbając o swoje zdrowie. Odpowiednie odżywianie i aktywny tryb życia to najskuteczniejsza recepta na udane funkcjonowanie zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Może być coś cenniejszego? Wątpimy!

Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
People Trends 2026

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

Dodaj komentarz