Social media w skutecznym Employer Brandingu

Choć zmienia się popularność poszczególnych mediów społecznościowych, to ich rola nadal rośnie. Nie inaczej jest w komunikacji employerbrandingowej, więc sprawdź, co możesz poprawić w obecności Twojej organizacji w social media 

Jakie social media prowadzić? 

Nawet jeśli już od dłuższego czasu prowadzisz profile pracodawcy w mediach społecznościowych, to warto od czasu do czasu spojrzeć na każdą z platform krytycznie i sprawdzić, czy obecność na niej nadal jest dobrym pomysłem. Nie oszukujmy się – każdy kolejny portal wymaga pracy i zaangażowania. Szukanie pomysłów na content, tworzenie zdjęć i treści, dostosowywanie formatów do poszczególnych mediów i bieżąca praca w zakresie odpowiadania na komentarze czy śledzenie reakcji użytkowników – na to wszystko potrzeba wiele energii i czasu.  

W 2022 roku jeszcze bardziej uwidocznią się trendy, które obserwujemy już teraz. Tym samym jedne platformy będą zyskiwać na znaczeniu kosztem innych: 

  • LinkedIn – największa platforma społecznościowa poświęcona kontaktom zawodowym na świecie nadal odgrywać będzie kluczową rolę, zwłaszcza w zakresie wymiany myśli i kontaktów na szczeblach managerskich i specjalistycznych, 
  • Goldenline – po czasie stagnacji portal mocno się zmienił i rozwinął w 2021 roku, co daje mu mocne drugie miejsce w zakresie kontaktów profesjonalnych w Polsce, 
  • Facebook – rola tego medium będzie maleć. Zmiany w algorytmie utrudniają przedsiębiorstwom docieranie do swoich grup docelowych, 
  • Instagram – zdecydowanie warto być obecnym na Instagramie, ponieważ liczba jego użytkowników rośnie i to nie zmieni się w 2022 r., 
  • Twitter – ćwierkające medium ma grono swoich wiernych użytkowników, ale ma też trudności z pozyskaniem nowych. Jest to kluczowa platforma dla niektórych branż i obszarów życia społecznego (np. polityka), ale nie ma co liczyć na dotarcie tu do szerokiej puli kandydatów, zwłaszcza w wieku do 30 roku życia, 
  • YouTube – pozycja numer 1 tego światowego lidera w zakresie treści wideo nie jest zagrożona. Warto tutaj być, nawet jeśli content filmowy nie jest Twoim priorytetem i nie tworzysz go regularnie, 
  • TikTok – jeśli Twoim targetem są kandydaci w bardzo młodym wieku, a kultura organizacyjna nie kłóci się z klimatem tej platformy, to warto rozważyć obecność firmy na TikToku. 

Autentyczność a home office 

Konsekwencje pandemii koronawirusa postawiły przed specjalistami ds. employer brandingu i social media nie lada wyzwanie. Z dnia na dzień publikowanie firmowych postów i zdobywanie do niego contentu stało się znaczenie trudniejsze. Sceny z życia firmy, biurowe nowości, wydarzenia firmowe czy zdjęcia zespołu przy pracy – to wszystko stało się prawie nieosiągalne z chwilą, gdy home office stał się dominującym trybem pracy a spotkania pracowników zostały wstrzymane ze względu na ich zdrowie. 

Co więcej, eksperci są zgodni, że nie ma już powrotu do warunków sprzed marca 2019 roku. Nawet jeśli będzie to zupełnie bezpieczne, to bardzo duża część pracowników nie wróci do biur w pełnym wymiarze godzin.  

Wyjściem z tej sytuacji na pewno nie jest korzystanie z banków zdjęć albo rezygnacja z pokazywania firmy i jej pracowników, bo odbije się to mocno na utracie autentyczności Twojej marki pracodawcy. O wiele rozsądniej będzie z jednej strony nieco zmienić proporcje treści, a z drugiej popracować nad zaangażowaniem zespołu w zakresie social media. Z pewnością świetnym rozwiązaniem będą programy typu employee advocacy, ale zaproszenie pracowników do pokazywania swojej pracy w aktualnych warunkach (np. w formie stories czyli relacji) też będzie dobrym pomysłem. 

Pracodawco, o tym pamiętaj w SM 

Gdy masz już gotowe zdjęcie lub wideo, to wrzucasz je na kilka platform z takim samym opisem? To zdecydowanie zły pomysł. Dostosowywanie formy i treści postów do konkretnych platform to konieczność. Oczekują tego użytkownicy, którzy przyzwyczajają się do klimatu i typu postów charakterystycznych dla danego mediów. Dlatego tak bardzo odstają na Instagramie grafiki z tekstem czy liczbami… Jeśli chcesz, by Twoja komunikacja employer brandingowa w social media była skuteczna, to musisz dostosować się do specyfiki poszczególnych narzędzi. 

Bardzo ważne jest także planowanie postów z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Jeśli stawiasz na spontaniczność, to z pewnością wiesz już – albo wkrótce się przekonasz – że wyczerpanie tak licznych na początku pomysłów to tylko kwestia czasu. Dlatego jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, to zaprzyjaźnij się kalendarzem contentu, który pozwoli Ci planować posty i zachowywać dobre pomysły również na później. Co więcej, dzięki takiemu podejściu o wiele łatwiej spojrzeć na całość treści z dystansu i lepiej zarządzać różnorodnością treści i proporcjami poszczególnych tematów. W ten sposób unikniemy błędu wielu profili employer brandingowych, gdzie ponad połowa publikacji nawiązuje do aktualnych ofert pracy.  

Wskaźniki skuteczności EB 

W 2022 roku z pewnością jeszcze bardziej umocni się trend badania efektywności działań z zakresu eployer brandingu poprzez zbiór określonych i stale monitorowanych wskaźników. Dotyczy to również obszaru mediów społecznościowych, więc jeśli zależy Ci na mierzeniu efektów Twojej pracy, to przemyśl i dobierz odpowiednie metody, które pomogą Ci sprawdzać, co dobrze działa, a gdzie konieczne są zmiany. 

Wskaźniki badające efektywność działań EB w mediach społecznościowych to między innymi: 

  • przyrost liczby fanów i kliknięcia „unfollow” 
  • liczba reakcji i udostępnień Twoich postów, 
  • typy reakcji (np. procentowy udział), 
  • wzmianki i wywołania na innych profilach, 
  • liczba komentarzy i ich nacechowanie (pozytywne, neutralne, negatywne), 
  • statystyki kampanii płatnych (liczba konwersji, koszt wyświetleń, czas wyświetleń filmów itp.). 
Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
Digital HR

. prasówka bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów przyszły pracownik raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej