Rola feedbacku w rekrutacji

Proces rekrutacyjny bez feedbacku jest niekompletny. Decydując się na zaproszenie danego kandydata na rozmowę kwalifikacyjną, należy przekazać mu informację zwrotną. Takie działanie przynosi korzyści dla obydwu stron. Wiemy dlaczego

Feedback dla kandydatów powinien być nieodłączną częścią rekrutacji. Niestety rekruterzy często pomijają ten krok, zwłaszcza gdy informacja zwrotna jest negatywna. Nawet jeśli wiadomość oznacza odrzucenie danej kandydatury to konstruktywny i jakościowy feedback jest wartościowy i pomaga lepiej przygotować się kandydatom do kolejnych procesów rekrutacyjnych.

Feedback pomaga nie tylko kandydatom

Rekrutacja to złożony proces, którego głównym celem jest znalezienie odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Nie możemy jednak zapominać o wielu istotnych czynnikach, które składają się na jego powodzenie i jednocześnie wzmacniają wizerunek pracodawcy. Jednym z kluczowych elementów rekrutacji jest feedback, którego należy udzielać bez względu na to, czy dany kandydat otrzymał posadę w firmie. Wartościowa informacja zwrotna oznacza szacunek dla kandydata i pomaga mu w lepszym przygotowaniu do kolejnych procesów rekrutacyjnych. Jednak konstruktywny feedback to wygrana dla obu stron. Co zyskuje organizacja?

Wysyłanie feedbacku do kandydatów świadczy o profesjonalizmie i partnerskim podejściu w rekrutacji. Dając indywidualną informację zwrotną osobie, która zdecydowała się udział w naszym procesie, budujemy pozytywne Candidate Experience i pozwalamy się poznać jako dobry pracodawca. To w przyszłości może zaprocentować i skłonić kandydata do udziału w kolejnych realizowanych w organizacji rekrutacjach – zauważa Alina Michałek, ekspert HR w HRlink i Goldenline.

Informacja zwrotna a Candidate Experience

„Dziękujemy, odezwiemy się do Pana/Pani” – ile razy kandydaci słyszeli ten zwrot, po czym z niecierpliwością odświeżali swoją skrzynkę mailową, czekali na telefon i… nic. Po jakimś czasie dowiadywali się o zakończeniu rekrutacji i to nie od rekrutera. Taka sytuacja w nowoczesnym HR nie może mieć miejsca. Feedback powinien być nieodłącznym elementem całego procesu rekrutacyjnego. Co więcej, informacja o tym kiedy konkretnie i w jaki sposób kandydat otrzyma informację zwrotną z decyzją o ewentualnym zatrudnieniu, powinny być jasno przekazana podczas spotkania z rekruterem.

Nawet negatywny feedback niesie za sobą pozytywy

Oczywiście jeżeli dany kandydat pomyślnie przejdzie wszystkie etapy, to na pewno dostanie feedback z propozycją nawiązania współpracy. Musimy jednak pamiętać, że w przypadku niepowodzenia udzielenie informacji zwrotnej kandydatom jest równie istotne. To, w jaki sposób poinformujemy kandydata o tym, że tym razem nie dostanie szansy na zatrudnienie w organizacji ma duży wpływ na budowanie Candidate Experience.

Mając na uwadze budowanie pozytywnych doświadczeń kandydata, warto poświęcić sporo uwagi na konstruowanie jakościowego feedbacku, który będzie cenną lekcją dla kandydata i pomoże mu w przygotowaniach do dalszych procesów rekrutacyjnych. Indywidualne podejście, podkreślenie dobrych stron i pozytywnych aspektów, budowanie relacji i taktowne przekazanie informacji o braku zatrudnienia sprawi, że w przyszłości kandydat może powrócić do nas bogatszy o doświadczenie i lepsze kwalifikacje. To, jakiego feedbacku udzielimy, będzie miało wpływ na jego decyzję dotycząca udziału w przyszłych rekrutacjach. – podkreśla Adam Piwek, ekspert marki pracodawcy w HRlink i Goldenline.

Feedback to część procesu

W czasach gdy o dobrych kandydatów coraz trudniej warto pochylić się nad skonstruowaniem odpowiedniej informacji zwrotnej. To, że tym razem danej osobie zabrakło kwalifikacji lub doświadczenia, by objąć oferowane stanowisko, nie oznacza, że w przyszłości nie okaże się idealnym kandydatem do pracy w organizacji. Feedback należy traktować jako część całego procesu rekrutacyjnego. Z punktu widzenia kandydata to właśnie otrzymanie wiadomości od rekrutera z objaśnieniem przebiegu oraz rezultatów przeprowadzonej rozmowy jest mniej lub bardziej pozytywnym zakończeniem rekrutacji, w której brał udział.

Udzielanie feedbacku to również element budowania pozytywnej marki pracodawcy i doświadczeń kandydata. Wychodzi na to, że przekazywanie informacji zwrotnej to same plusy dla obu stron. Dlatego traktujmy się poważnie i nie zostawiajmy kandydata w niepewności.

. prasówka bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów przyszły pracownik raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej