10 HR inspiracji na początek lata 2022

Lato już w pełni. Widać to za oknem, w naszych biurach czy na zdalnych spotkaniach. To także dobry czas, aby nieco mocniej zanurzyć się w inspiracjach nie tylko w takich obszarach jak HR, rekrutacja czy Employer Branding. Co przeczytać i gdzie zajrzeć przeglądając rynkowe nowości? Podpowiada Adam Piwek

W naszym zestawieniu na początek lata tradycyjnie zebrałem najciekawsze artykuły i nowości książkowe. Nie zabrakło również ciekawych materiałów, które przygotowały zespoły ekspertów z HRlink i Goldenline. Nie ma co czekać – ruszamy z przeglądem!

Te artykuły warto przeczytać

  1. Tematem czerwcowego Personel Plus jest zarządzanie zaangażowaniem pracowników. O tym, dlaczego satysfakcja to za mało wyjaśnia Michał Płaczkiewicz (Unum Życie), z kolei Agata Błaszkiewicz (Colliers) zauważa i podkreśla znaczenie zaangażowania liderów, przekładającego się na zaangażowanie jego zespołu. Wskazuje także na wiele ciekawych rozwiązań wdrażanych w Colliers. Dialog to podstawa w budowaniu zaangażowania, jednak wyciąganie wniosków i przekładanie ich w działania to niełatwa sztuka. Jak to robić? Podpowiada Joanna Rutkowska (Trenkwalder). O tym, że docenianie zwiększa motywację powszechnie wiadomo. Ale jak robić to w czasie galopującej inflacji, „Nowego Ładu” i wielu codziennych wyzwań podpowiadają wraz z wynikami badania Anna Macnar i Julia Bojanowska (HRM Institute).
  2. Czerwcowy HR Personel & Zarządzanie porusza ważny temat młodych na rynku pracy. Razem z ekspertami przyjrzymy się pokoleniu postmilenilsów w miejscu pracy. Jak swoisty pojedynek oczekiwań pokolenia Z zamienić na dialog w trakcie rekrutacji? Podpowiada Martyna Toczyska (Grupa Absolvent). Jak nauczyć pracownika myślenia o firmie tak, jakby był jej właścicielem? To pytanie, na które pomoże nam znaleźć odpowiedź Aldona Kucner (Aldo Communication). Zachęcam także do zerknięcia do tekstu Magdaleny Strózik i Magdaleny Sokołowskiej (Kincentric) na temat tego, jak radzić sobie z kryzysem i jego konsekwencjami w kontekście wyzwań działu HR.
  3. Do grona tytułów prasowych, które każdy HR i EB Manager powinien znać dołączam Customer Experience Manager. W trzecim numerze znajdziemy praktyczne dossier na temat Employee Experience i pracy z tym obszarem w organizacji. W tym cyklu warto zajrzeć nie tylko do rozmowy z Joanną Szymańską (Play), ale także konkretną i soczystą od treści ściągę Katarzyny Michalak (Fuzers) na temat pracowników z różnych pokoleń.
  4. Jeśli szukamy inspiracji na temat spełniania oczekiwań klientów – warto zajrzeć do letniego wydania MIT Sloan Management Review Polska. Polecam szczególnie bardzo ciekawą rozmowę Joanny Koprowskiej na temat tego, dlaczego warto dać pracownikom więcej swobody. Rozmówcą w tym temacie jest Pim de Morree, współzałożyciel ruchu Korporacyjni Rebelianci.

Sięgnij po wartościowe książki

5. Dobra strona kariery. Mailing, który pomoże nam skutecznie zaprosić na wydarzenie, które organizujemy. Dobrze opracowane badanie candidate czy employee experience. Jak projektować i tworzyć rozwiązania, które przynoszą efekty i są przyjazne odbiorcom? Pomoże w tym książka User Friendly Jak niewidoczne zasady projektowania zmieniają nasze życie, pracę i rozrywkę stworzona przez Cliffa Kuanga i Roberta Fabricanta. Wspólnie przyjrzymy się temu, jak technologia wpływa na nasze życie. A wnioski po lekturze pomogą z całą pewnością w budowaniu działań Candidate & Employee Experience (C. Kuang, R. Fabricant, User Friendly. Jak niewidoczne zasady projektowania zmieniają nasze życie, Kraków 2022, wyd. Karakter).

6. Jak wykorzystać myślenie projektowe do zwiększania zysków organizacji? Wydawnictwo Onepress zaprasza do lektury sowjej nowości autorstwa Danuty Piaseckiej – kursoksiążki o design thinking. W publikacji znajdziemy nie tylko teorię do praktycznego wykorzystania, liczne przykłady ale też ścieżkę, dzięki której z naszym projektem przejdziemy przez cały proces DT. (D. Piasecka, Design Thinking. Jak wykorzystać myślenie projektowe do zwiększenia zysków Twojej firmy, Gliwice 2022, wyd. Onepress).

7. Silna marka osobista to dzisiaj jeden z wyznaczników autentycznego biznesu. Na tą książkę zdecydowanie czekał polski rynek. Ekspertka specjalizująca się w tworzeniu strategii marek i sprzedaży online Angelika Chimkowska przygotowała doskonałe kompendium na temat tego, jak w praktyce zyskownie wykorzystać inwestycję w markę pracodawcy. Pamiętajmy też, że nasz profil na LinkedIn, jak pisze autorka, nie jest o nas, a o aspiracjach naszych odbiorców. Ogromny plus tej książki to nie tylko praktyczne tipy ale także cenna lista narzędzi, z których może skorzystać każdy z nas. Lektura obowiązkowa nie tylko na start pracy z obszarem employee advocacy ale też social selling (A. Chimkowska, Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce, Warszawa 2022, wyd. MT Biznes).

8. Ciągłe uzupełnianie wiedzy i life-long learning to już nasza codzienność. Jak wykorzystywać do tego rozwiązania digital? Wyjaśniania strateżka cyfrowego nauczania Marta Michalska w II i zaktualizowanym wydaniu książki Digital learning. W książce poznamy nie tylko etapu rozwoju e-learningu, ale także przyjrzymy się kwestii wykorzystywania wirtualnej rzeczywistości. Osobiście szczególnie polecam ostatnie rodziały o cyfrowej transformacji uczenia (się), projektowaniu doświadczeń edukacyjnych i uniwersalnych cechach Learning Experience Design oraz nt. nowych standardów szkoleń i pracowników działów L&D (M. Machalska, Digital learning. Od e-learningu do dzielenia się wiedzą, Warszawa 2022, wyd. Wolters Kluwer).

9. Na koniec zestawienia ważna książka Damiana Dziuby, Justyny Przybylskiej i Magdaleny Wolańskiej na temat RODO W HR. W wydawaniu 2 książki, w której znajdziemy także zaktualizowane wzory pism i formularzy, przejdziemy przez wszystkie kluczowe etapy cyklu życia kandydata i pracownika w kontekście RODO – od rekrutacji po proces odejścia. Książka porusza także aktualne i ważne kwestie jak np. kwestia zasady bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w kontekście pracy zdalnej, czy np. kwestiach przetwarzania danych związanych z przynależnością związkową (D. Dziuba, J. Przybylska, M. Wolańska, RODO w HR. Od rekrutacji do rozwiązania umowy. Poradnik dla działów personalnych z praktyczna dokumentacją, Warszawa 2022, wyd. Difin).

Wiele pomysłów na letnią lekturę i edukację

10. Tradycyjnie w HRlink i Goldenline okres wakacyjny to czas Letniej Akademii Rekrutacji 2022. To nasz bezpłatny, otwarty dla każdego projekt edukacyjny dla wszystkich, którzy chcą podnosić swoje kompetencje rekrutacyjne. W tym roku wspólnie ze mna (pisze to Adam Piwek prowadzący LAR 2022 – przyp. red.) porozmawiamy o trendach w rekrutacji i wyzwaniach wpływających na ten proces; partnerskim podejściu do kandydata; zaangażowaniu hiring managera i zespołu w proces zatrudniania, a na zakończenie spotkanie o błędach w rekrutacji. Uczestników wszystkich 4 spotkań na żywo bądź oglądających VoD z nich zaprosimy do udziału w certyfikacji. Po newsy i nowości ze świata HR zapraszam na blog HR Goldenline. Znajdziesz tam wiele inspirujących newsów i badań pomocnych w pracy nie tylko rekrutera czy EB Managera. Polecam także raport Digital HR, w którym wspólnie z 18 ekspertów z różnych organizacji piszemy o wyzwaniach związanych z digitalizacją różnych obszarów związanych z ludźmi w naszych organizacjach. Ruszają także przygotowania do jesiennego sezonu konferencyjnego. Już dzisiaj warto zaplanować sobie czas np. na konferencję Kadry bez granic czy międzynarodową konferencję EB Stars. Dla uczestników mamy specjalny kod zniżkowy – 10%: EBstarsGL10 – a do końca czerwca trwa także specjalna zniżka early bird.

Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
Digital HR

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

Przygotował: Adam Piwek