Potencjał na podwyżki jest w e-commerce

W chwili obecnej podwyżki u specjalistów pracujących w sektorze e-commerce wynoszą między 10% a 15%, zaś u managerów jest to przedział od 20% do 25% – wynika z danych HRK

Pracodawcy w branży e-commerce potrafią docenić pracowników. Są świadomi, że dużo bardziej opłaca im się podwyższyć wynagrodzenie pracownikowi, który jest bardzo dobrym specjalistą, zaoferować lepszą ścieżkę rozwoju i zatrzymać go u siebie, niż szukać nowych osób na rynku. W chwili obecnej podwyżki u specjalistów wynoszą między 10% a 15%, zaś u managerów jest to przedział od 20% do 25% – mówi Ewelina Kołodziej-Władzińska, Executive Manager w HRK Retail & E-commerce.

Duże znaczenie dla kandydatów pracujących w sektorze e-commerce ma możliwość pracy zdalnej. Kandydaci są w stanie odrzucić ofertę potencjalnego pracodawcy tylko dlatego, że w firmie przywrócono pracę stacjonarną w pełnym wymiarze. – Kandydaci chcą mieć możliwość częściowej pracy z domu i jasno to komunikują na wszystkich etapach procesu rekrutacyjnego. Firmy, które nie dają możliwości pracy hybrydowej, mają duże problemy z rekrutacją. Na szczęście e-commerce jest bardzo elastyczny w tym – zauważa Katarzyna Podolska, Consultant HR ds. e-commerce w HRK.

To z czym borykają się firmy z sektora e-commerce to kryzysy kadrowe związane z tym, że kandydaci z rynku mają o wiele wyższe oczekiwania finansowe niż wynoszą zarobki pracowników zatrudnionych w organizacji.

Rozwój e-commerce spowodowany pandemią sprawił, że wzrosły zarobki oczekiwana finansowe kandydatów pracujących w tym sektorze. Obecna sytuacja gospodarcza wpływa również wyższe oczekiwania finansowe osób, które myślą o zmianie pracodawcy. Firmy poszukujące kandydatów są jednak świadome tego, że nie mogą zatrudniać osób, których wynagrodzenie znaczenie przekracza widełki stanowiskowe wewnątrz organizacji. Pracodawcy są w stanie zrezygnować z bardziej doświadczonych kandydatów lub dodatkowych wymagań i zatrudnić kandydata, którego wynagrodzenie będzie zbliżone do osób już pracujących w firmie na zbliżonych stanowiskach – mówi Ewelina Kołodziej-Władzińska.

Aktualnie do najbardziej pożądanych pracowników w e-commerce należą eksperci ds. SEO, content marketingu w obszarze B2B oraz platform marketplace. W każdym z tych obszarów poszukiwani są zarówno specjaliści jak i managerowie oraz pracownicy wyższego szczebla managerskiego. Jednak zdaniem ekspertek HRK, dostępność jakościowych kandydatów na rynku pracy jest niska. W związku z tym kontroferty w branży e-commerce są częste i ok. 95 procent pracowników decyduje się pozostać u obecnego pracodawcy, gdy ten zaproponuje im wyższe wynagrodzenie i bardziej atrakcyjną ścieżkę rozwoju.

Trendem widocznym na rynku e-commerce jest intensywny rozwój platform sprzedażowych, tzw. marketplaces. Wśród nich są zarówno serwisy działające lokalnie, jak i te globalne. Przekształcanie się zwykłych sklepów internetowych na marketplace to rozwiązanie, które jest bardziej bezpieczne w kontekście rentowności biznesu. Jednak, aby to przekształcenie przeprowadzić prawidłowo i odpowiednio nim zarządzać, potrzeba  wykwalifikowanych pracowników. A tych pozyskać dosyć łatwo. W ocenie Eweliny Kołodziej-Władzińskiej kandydaci specjalizujący się w obszarze markeplace chętnie rozmawiają o nowych możliwościach zawodowych:

Osoba, która chce pracować w ramach marketplaców, powinna charakteryzować się przedsiębiorczością i mieć umiejętność zarządzania zróżnicowanymi projektami w tym samym czasie. Musi być nastawiona na sprzedaż produktów, rozumieć działania sprzedażowe i marketingowe. Takich kandydatów stosunkowo łatwo znaleźć na rynku, a ich otwartość do udziału w procesach rekrutacyjnych jest duża. W zależności od doświadczenia kandydata, płace zaczynają się na poziomie 15 tysięcy złotych brutto, a górna granica to ok. 25 tysięcy złotych brutto – podsumowuje ekspertka.

Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
Digital HR

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej