People Trends 2026: Kompetencje w centrum uwagi

Ciągłe zmiany na rynku pracy i trwająca pandemia koronawirusa, wymusiła zarówno na pracownikach, jak i pracodawcach zmianę myślenia na temat kompetencji, które są najbardziej rozchwytywane na rynku pracy

Wiele z nich było kluczowych jeszcze przed pandemią, a niektóre zyskały na znaczeniu właśnie teraz i ten trend będzie się pogłębiał. Oto one:

  • Adaptacja do zmian – jedna z kompetencji, która pokazała pracodawcom, którzy z pracowników potrafią szybko dostosować się do zmiany jaką było / jest home office, komunikacja jedynie przez komunikatory oraz praca w pełni zdalna
  • Komunikacja – kolejna z najczęściej wymienianych jeszcze przed pandemią kompetencji, którą pracodawcy cenili bardzo wysoko, a teraz doceniają ją jeszcze bardziej. W świecie pracy zdalnej komunikacja zyskała jeszcze bardziej na ważności, ponieważ poza komunikacją face-to-face znaczenia nabrała umiejętność porozumiewania się za pomocą komunikatorów czy też maila
  • Umiejętność pracy w zespole – a dokładniej umiejętność pracy w zespole wirtualnym, co wydaje się trudniejsze od pracy w tradycyjnym zespole, bo wymaga większej umiejętności zrozumienia innych członków, motywacji, jak i również samodyscypliny
  • Umiejętność ciągłej nauki – to, że zdobyliśmy dyplom z danej dziedziny nie oznacza, że możemy spocząć na laurach i niczego już się nie uczyć. Funkcjonowanie w tak zmiennym środowisku wymusza na nas
    (co moim zdaniem jest fantastyczne!) ciągłe podążanie za trendami i naukę nowych rzeczy. To właśnie umiejętność ciągłej nauki, otwartość na nowości, chęć wprowadzania ciągłych innowacji i zmian do stylu swojej pracy jest kompetencją przyszłości. Bo cóż z tego, że mamy świetnie wykształconego pracownika, który nie jest chętny to podążania za nowymi trendami, nie jest ciekawy, co nowego dzieje się w naszej branży i działa ciągle utartymi schematami, gdy cały świat (w tym nasza konkurencja) idzie naprzód?

2026: wartość miękkich kompetencji

Z biegiem czasu wzrastać będzie znaczenie kompetencji miękkich. W wielu zawodach technicznych niedługo zastąpią nas roboty (sztuczna inteligencja), jednak żaden robot nie będzie posiadał kompetencji miękkich. Spotykam się wielokrotnie ze stwierdzeniem, że pracodawca jest w stanie pomóc pracownikowi zdobyć wiele kompetencji twardych, ale jeśli chodzi o kompetencje miękkie, nie jest to już takie łatwe. Wiele z nich „nabywamy” z wiekiem czy też z doświadczeniem zawodowym, niektóre zaś są częścią naszego charakteru. Co z tego, że będziemy świetnie znali dany program, jeśli nie będziemy potrafili pracować w zespole? Cieszy mnie to, że coraz więcej pracodawców dostrzega rolę kompetencji miękkich i skupia się w rekrutacji właśnie na nich.

Kolejnym wyzwaniem w nadchodzących latach będzie przekwalifikowywanie pracowników w czym może pomóc upskilling czy też reskilling. Pracodawcy powinni zastanowić się, jak takie procesy przeprowadzać w swoich organizacjach, aby nie tracić czasu na pozyskiwanie poszukiwanych kompetencji z rynku zewnętrznego, a z zasobów wewnętrznych organizacji. Warto nadmienić, że reskilling i upskilling jest szansą nie tylko dla pracodawców, ale przede wszystkim
dla pracowników i kandydatów do pracy. Według raportu “Upskilling European industry: new operational tools wanted” do 2025 niemal połowa stanowisk pracy będzie wymagała wysoko wykwalifikowanych
pracowników. Szacuje się, że transformacja cyfrowa obejmie 10-30% wszystkich zatrudnionych w UE, czyli od 30 do 90 mln ludzi. Pamiętajmy, że część z zawodów zastąpią roboty i sztuczna inteligencja (jak wspomniałam wyżej).

Agnieszka Ciećwierz – współzałożycielka firmy Sigmund Polska. Wspiera firmy w badaniu kompetencji i potencjału pracowników oraz kandydatów do pracy, jak i również w opracowywaniu procesów HR-owych- w tym układaniu procesów rekrutacyjnych, indywidualnych planów rozwoju pracowników, wdrażaniu oceny pracowniczej, badaniach satysfakcji i zaangażowania pracowników. Trener biznesu i wykładowca. Autorka licznych artykułów i książek, w tym ostatniej „Rekrutacja oparta na
kompetencjach. Znajdź i rozwijaj idealnego pracownika”.

Tekst pochodzi z raportu People Trends 2026.

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
People Trends 2026

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej