10 HR-owych inspiracji: kwiecień 2022 r.

Nie ważne, czy za oknem deszcz, czy słońce warto zajrzeć do HR inspiracji i rozwijać się jako ekspert i ekspertka w takich obszarach jak zarządzanie zasobami ludzkimi czy Employer Branding

Zasiądź do HR-owej prasy

  1. Przegląd kwietniowych inspiracji zaczynam dzisiaj od Wysokich Obcasów Praca. Bo w nim wiele tekstów, które po prostu warto przeczytać. Nie chodzi tu tylko o stałe rubryki Janiny Bąk, Doroty Warakomskiej czy Jowity Michalskiej. Z pewnością do myślenia daje temat numeru: Jak się nie wypalić? W ramach tego cyklu bardzo ważna rozmowa Agnieszki Urazińskiej z Miłoszem Brzezińskim
  2. Kwietniowy numer HR Personel i zarządzanie rozpoczyna istotny tekst Solidarni z Ukrainą z ogromnie wartościowymi komentarzami Iwony Wencel (WNCL, Mindgram), Anety Gil (IKEA Retail), Joanny Kotzian (Well.hr) i psycholożki Joanny Chmury. Zachęcam także, żeby koniecznie zajrzeć do tekstów Izabeli Chocianowskiej (Orange Polska), która pisze o działaniach well-beingowej w swojej firmie a także do podsumowania ciekawego raportu „Reset normalności”, o którym pisze Katarzyna Zimińska (The Adecco Group).
  3. Tytułowym tematem kwietniowego numeru Personel Plus jest cyfrowa transformacja w szkoleniach. Zastanawialiście się kiedyś, jak wykorzystać VR w szkoleniach i sprawdzać skuteczność takiej formy edukacji pracowników? Odpowiedź da Ci tekst Darii Lorenc (Jeronimo Martins Polska – Biedronka) oraz Mileny Bałon. O czym nie zapomnieć w cyfrowym onboardingu? Podpowiadają z kolei Artur Dzięgielewski (SmartLunch) oraz Mateusz Tokarski (Giant Lazer). Dane z raportu „Rola bezpośrednich przełożonych w kształtowaniu dobrostanu pracowników” nie napawają zbytnim optymizmem. Jak wędrować w stronę bycia liderem dobrostanu? Podpowiada Ewa Stelmasiak. Z kolei nowej segmentacji pracy i pracowników w aktualnym numerze Personel Plus przygląda się prof. Beata Jamka. Warto znać ten tekst, aby spojrzeć na realizowane u nas procesy z bardziej analitycznej perspektywy.
  4. Choć aktualny numer Marketer Plus mówi sporo o relacjach między marketingiem i sprzedażą, warto zajrzeć do niego chociażby po to, by ugruntować kwestie praktyki brandingu w swojej organizacji (także w obszarze EB). Pomoże w tym rozmowa Łukasza Murawskiego z Richardem D. Czerniawskim (Brand Development Network International). Zarządzanie innowacjami w warunkach niepewności to temat wiosennego wydania MIT Sloan Management Review Polska. Oprócz tematu numeru polecam do lektury wartościowy tekst Justyny Bakalarskiej-Stankiewicz o zaangażowaniu w content marketingu i tworzeniu interaktywnego contentu. Warto także zanurzyć się, a potem przemyśleć informacje z tekstu na temat analizowania danych na tematów zespołów z korzyścią dla biznesu. Przygotowały go Anita Zbieg (networkperspective.io) oraz Dorota Piotrowska (HCM Deck).

Lektury nie tylko na majówkę

5. Gdy delegujesz, określ konkretnie, jakiego rezultatu oczekujesz. To niby powszechna managerska prawda… no właśnie. Bywa z nią różnie. Dlatego każdemu obecnemu i przyszłemu szefowi polecam książkę wyjątkowej liderki biznesu Małgorzaty Bieniaszewskiej napisaną z psycholog Katarzyną Olszyńską. Razem z autorkami przejdziemy szlak 14 lekcji skutecznego przywództwa, które z pewnością dadzą do myślenia. Przyjazny język, konkretne rady, liczne przykłady pomogą zrozumieć każdemu, na czym polega rola autentycznego lidera projektu czy zespołu, aby mógł odnaleźć się w świecie biznesu. (M. Bieniaszewska, K. Olszyńska, Lider nieidealny. 14 lekcji skutecznego przywództwa, Zielona Góra, Wrocław 2022, wyd. własne)

6. Psycholog biznesu Monika Reszko przyzwyczaiła nas do książek, które dają do myślenia i pomagają zmieniać siebie, realnie wpływając na biznes. Tak z całą pewnością jest też z Mindf*ckiem szefa. Sporo tu konkretnych rzeczy do przemyślenia i zastanowienia się. Bo czy przez cały nas managerski czas chcemy być niczym strażak gaszący pożary? Jeśli nie, czas po prostu wziąć się za siebie i odpowiedzieć na kilka pozornie prostych, a w praktyce niełatwych, wyzwań. W ich odkryciu pomoże 214 stron na które każdy manager powinien znaleźć czas. (M. Reszko, Mindf*ck szefa. Żeby w końcu wyszło tak, jak wyjść nie chce, Gliwice 2022, wyd. Onepress)

7. Uczciwie przyznam, że na polskie tłumaczenie książki Stefano Mastrogiacomo i Alexandra Osterwaldera na temat skutecznego zarządzania zespołem czekałem. Przyznaję, że się nie zawiodłem. Na ponad 300 stronach mnóstwo canv, inspiracji oraz praktycznych case studies. Podzielona na pięć części publikacja pomoże nie tylko managerowi ale także HR-owcom czy trenerom w odkrywaniu potencjału zespołów. Książka dość zaczepnie rozpoczyna się od tego, dlaczego zespoły odnoszą słabe wyniki. Potem autorzy zapraszają nas do spotkania z narzędziami, które możemy wykorzystać warsztatowo oraz w pracy własnej, aby poprowadzić zespół do sukcesu. To co, czytamy i działamy? (S. Mastrogiacomo, A. Osterwalder, Skuteczne zarządzanie zespołem. Jak uzyskać harmonię, zaufanie i widoczne efekty pracy w zespole, Gliwice 2022, wyd. Onepress).

8. Chcesz zostać mistrzem sztuki perswazji? Ta publikacja jest dla Ciebie. Jak wykorzystywać najbardziej popularne techniki psychologiczne? Z całą pewnością pomoże w tym książka prof. Dariusza Dolińskiego (SWPS) oraz Tomasza Grzyba (Polskie Stowarzyszenie Psychologii Społecznej). Każda ze stu technik została omówiona zgodnie ze schematem: idea, badanie empiryczne, mechanizm psychologiczny. Znajdziemy tutaj też miejsce do ciekawych wniosków, które pomogą w przygotowaniu działań HR-owych czy EB-owych. Bo w końcu siła perswazji polega na jej skutecznym dopasowaniu do odbiorcy. (D. Doliński, T. Grzyb, Sto technik wpływu społecznego, Sopot 2022, wyd. Smak Słowa).

9. Kwestia zarządzania różnorodnością w dobie konfliktu na Ukrainie ma coraz większe znaczenie. Jednak zanim świadomie podejdziemy do kwestii diversity warto z różnego poziomu zastanowić się nad naszymi uprzedzeniami. W przystępny i ciekawy sposób pomoże nam w tym książka, a właściwie swoisty course book, stworzony przez Pamelę Fuller we współpracy z Markiem Murphy oraz Anne Chow. „Nieuświadomione uprzedzenia i stronniczość” to książka idealna nie tylko dla osób zajmujących się kwestiami D&I. To także dobre narzędzie dla samego lidera, aby odszukał się na ścieżce unconscious biases i mógł w bardziej świadomy sposób pracować z tym obszarem. To także ważna publikacja dla zespołów HR i EB, aby uzmysłowić sobie, z jakimi stereotypami i mylnymi obrazami musimy zawalczyć podczas podejmowania działań biznesowych. (P. Fuller, M. Murphy, A. Chow, Nieuświadomione uprzedzenia i stronniczość. Zrozum je, by uwolnić potencjał, tworzyć efektywne zespoły i inkluzywne organizacje. Przewodnik dla lidera, Warszawa 2022, wyd. MT Biznes).

Co słychać w świecie EB?

10. Pamiętajcie, że przez cały czas możecie jeszcze bezpłatnie zgłosić ogłoszenia na Goldenline w ramach naszej HR wspiera Ukrainę. Na bieżąco aktualizujemy też naszą bazę wiedzy na temat praktyk firm. Jako patron medialny zachęcamy do uzupełnienia ankiety Employer Branding 2022 w Polsce. Dzięki temu już w czerwcu poznamy obraz polskiego rynku marki pracodawcy. Dla uczestników badania czekają niespodzianki – w tym wejściówki na czerwcowy Employer Branding Summit 2022, gdzie poznamy wyniki tego badania. Po wiele inspiracji zapraszam do Centrum Kariery Goldenline oraz na blog HR, gdzie znajdziecie zawsze najświeższe HR-owe newsy i inspiracje przydatne w pracy HR i EB Managera oraz Managerki. Cały czas przygotowujemy dla Was webinary eksperckie. We wtorek 10 maja zapraszam na spotkanie na temat analityki w rekrutacji i EB z udziałem m.in. dr Barbary Zych (Employer Branding Institute), a 18 maja na kolejną narzędziową HRśrodę pokazującą Goldenline od kuchni na temat najczęstszych błędów w ogłoszeniach o pracę. Zapisy na wydarzenia już ruszyły – są dostępne tutaj. Każdy, kto zapisze się na webinar otrzyma jego zapis na VoD. Zachęcam także do lektury tekstów na temat ostatnich badań z polskiego rynku na temat: siły doceniania pracowników, zmian na rynku pracy, e-mobilności pracowniczej, a także do lektury e-booka o angażowaniu pracowników w rekrutację.

Dobrej majówki!

Przygotował: Adam Piwek

Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
People Trends 2026

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej