10 HR-owych inspiracji: marzec 2022 r.

Do jakiego artykułu zajrzeć? Jaką książkę koniecznie przeczytać? Sprawdź 10 HR-owych inspiracji, jakie w marcu zebrał nasz ekspert Adam Piwek

Marzec to niełatwy czas dla wielu zespołów HR. To także świetna okazja do tego, aby w oddechu od trudnej codzienności poszukać inspiracji w dobrej lekturze.

Sprawdź inicjatywy polskich firm i organizacji w ramach akcji HR wspiera Ukrainę >>>

Książkowe inspiracje

  1. „Lider dobrostanu” Ewy Stelmasik to książka, której z całą pewnością brakowało na polskim rynku. I nie chodzi tutaj tylko o to, aby pojęcia wellness czy well-beingu odmieniać na ponad 200 stronach – ale, aby w naszych organizacjach rzeczywiście popatrzeć na dobrostan jako swoistą grę zespołową. Co zrobić, by well-being nie był tylko utartym sloganem, ale kierunkiem czy nawet kompasem dla naszej firmy? Warto pójść za narracją książki Ewy Stelmasik i zacząć zmieniać naszą organizację. Po pierwsze, zadbajmy o bezpieczeństwo, zarządzanie ryzykiem zdrowotnym, a później… sprawdźcie sami. Co warte odnotowania, autorka nie pomija jakże istotniej kwestii przywództwa i liderów wspierających dobrostan. Na zakończenie, oprócz bardzo bogatej i niezwykle pomocnej bibliografii dla wszystkich zainteresowanych tą tematyką, odpowiada na najczęstsze well-beingowe pytania i obawy, a także omawia trendy, które wpływać będą na nasze well-firmy. (E. Stelmasiak, Lider dobrostanu. Jak tworzyć wspierającą kulturę pracy w hybrydowym świecie, Warszawa 2021, ICAN Institute)
  2. Czy w dzisiejszym świecie pensja to za mało? Zdecydowanie. Dlatego coraz większe znaczenie ma kwestia total rewards, czyli całościowej inwestycji organizacji w pracownika, zarówno na poziomie finansowym, jak i pozapłacowym. Książka Karoliny Szczepańskiej „Total Rewards w praktyce” to z całą pewnością udana próba całościowego spojrzenia na to zagadnienie. Autorka porusza też bardzo istotne kwestie dopasowania total rewards do poszczególnych grup firmowych interesariuszy, a także wskazuje na dobre praktyki w obszarze komunikacji wynagrodzenia. Warte uwagi nie tylko HR-owców, ale także rekruterów czy EB Managerów, aby zacząć pokazywać całokształt tego, co jako organizacja możemy dać kandydatowi i pracownikom (K. Szczepańska, Total Rewards w praktyce. Nowoczesne podejście do polityki wynagrodzeń, Warszawa 2022, Wyd. Wolters Kluwer Polska).
Przeczytaj także:

3. Dobra rekrutacja jest jak sprzedaż. Nie chodzi tylko o to, żeby sprzedać – ale, aby odpowiedzieć na potrzebę i odnieść obopólny sukces. Dlatego wśród książek wartych uwagi polecam lekturę „Technik sprzedaży zdalnej” napisanej przez Romana Kawszyna i Adama Szarana. Szczególnej uwadze polecam rozdziały dotyczące badania potrzeb, prezentacji oferty i negocjacji cenowych;) Z resztą książka to tak naprawdę nie tylko kompleksowe źródło wiedzy i inspiracji nie tylko dla osób z zespołów handlowych czy sprzedażowych, ale również przyjazny poradnik dla każdego, kto chce z sukcesem prezentować i negocjować. Wszak technikę OGP (ogólne pytania – głębokie pytania – pogłębiające pytania) można stosować wszędzie i w każdej sytuacji. (R. Kawszyn, A. Szaran, Techniki zdalnej sprzedaży. Jak działając „na odległość” osiągać sukcesy sprzedażowe, Warszawa 2022, Wyd. MT Biznes)

4. W marcu na webinarze HRlink i Goldenline rozmawialiśmy o tym, jak opowiadać o firmie w rekrutacji i EB. Nie da się tego zrobić bez dobrze napisanego tekstu. „SEOrigami” to książka, która przyda się nie tylko EB Managerom pod kątem przygotowania dobrych treści do zakładki kariera. To przyjazny przewodnik po tym, jak pisać i jak nie pisać, aby odnieść sukces nie tylko w działaniach związanych z pozycjonowaniem. Doświadczenie autora, Piotra Kalety, pomoże z pewnością każdemu, kto będzie chciał zadbać o to, aby stworzona narracja była ciekawa, autentyczna ale też angażująca. (P. Kaleta, SEOrigami. Sztuka pisania unikatowego – nie tylko na potrzeby pozycjonowania, Gliwice 2022, Wyd. Helion)

5. Na czym polega 5 kroków transformacji strategicznej? Dlaczego rola obszarów HR jest w nich kluczowa? To tylko kilka z pytań, na jakie znajdziemy odpowiedź podczas lektury książki „Strategia Lean”. Radka Drzewieckiego. Chyba każdy z nas jest świadomy, że jeśli w naszej firmie ma dojść do zmiany to musimy się do niej przygotować – także w obszarze komunikacji czy lidershipu. Książka Radka Drzewieckiego tych zagadnień nie pomija. Jednak pokazuje je, co ważne, w stricte biznesowym odniesieniu. Autor wprost nazywa najczęstsze bolączki organizacji (m.in. silosowość, posługiwanie się opiniami zamiast faktów, problemy z ego-menedżerami czy doskonaleniem, które, jakoby, przeszkadza biznesowi), by po rozprawieniu się z mitami na temat lean pokazać, jak po prostu rozwiązywać problemy, jakie mamy w organizacjach. (R. Drzewiecki, Strategia Lean. Dlaczego w wielkich firmach ludzie nie mogą doczekać się poniedziałku, Warszawa 2021, Wyd. Leanpassion).

6. W sieci warto postępować w zgodzie z prawem. Pomoże Ci w tym książka radcy prawnego i blogera Tomasza Palaka „Internet a prawo”. Wspólnie z autorem w przyjazny i przystępny sposób zgłębisz prawne tajniki memów, umowy z influencerem (co może być istotne także w przypadku działań prowadzonych przez pracowników), czy wielu innych przydatnych tajników. Bez stresu. Nerwów. Niezrozumiałego prawniczego języka – a co ważne, z poczuciem naprawdę dobrze opowiedzianych i wyjaśniających problem historii. (T. Palak, Internet a prawo. Jak się nie potknąć? Poradnik dla twórców, Gliwice 2021, Wyd. Onepress)

Te teksty przeczytaj koniecznie

7. Wiosna za oknem to także nowy numer ICAN Management Review, w którym sporo inspiracji na temat zmian pokoleniowych wpływających na biznes. Szczególnie polecam materiał Piotra Miecznikowskigo na temat tego, jak biznes może poradzić sobie z luką umiejętności w erze cyfrowej.

8. Temat przewodni marcowego numeru Personel Plus wydawnictwa Wolters Kluwer to rola kobiet w biznesie. O znaczeniu inspirowania, wspierania i umacniania pisze Agnieszka Gołąb-Stanikowska (Santander Bank Polska). Bardzo ważne spojrzenie na polski rynek pracy i polską emancypację przynosi materiał Marzeny Strzelczak (Forum Odpowiedzialnego Biznesu). Polecam także męski głos w tej dyskusji, czyli opinię Karola Bukali (NatWest Group), który pisze o gender balanace.

9. Jak budować trwałe relacje z pracownikami? Na ten temat sporo dowiemy się z marcowego numeru HR Personel & Zarządzanie. Piotr Kolmas (Grupa YAK) pisze o tym, jak budować więzi z pracownikami z wykorzystaniem nowych kanałów komunikacji. Na kwestię budowania relacji w wirtualnym środowisku stawia w swoim tekście Dorota Dublanka (KIR), zaś Małgorzata Bieniaszewska (MB Pneumatyka) wskazuje konkretne działania, które pomogą liderom w zatrzymywaniu pracowników. Polecam także ciekawe case studies na temat kobiet w branży automotive, o którym opowiada Karolina Bojdys (Faurecia Polska).

10. Sporo inspiracji znajdziecie także w naszych serwisach. Jeśli nie czytaliście raportu People Trends 2026 – zajrzyjcie do tego kompendium HR-owych inspiracji dla firm. Warto także zajrzeć do e-booka Pracodawca na medal. Pamiętajcie, że na blogu HR zbieramy dla Was newsy i informacje ze świata HR. Wciąż uaktualniamy bazę praktyk HR wspiera Ukrainę. Działacie? Śmiało podeślijcie informację o Waszych praktykach. Zachęcam także, aby choćby symbolicznie wziąć udział w Biegu dla Ukrainy już w sobotę 26 marca. Z Goldenline zawsze będziecie na bieżąco. Już 30 marca zapraszam na nowy cykl HR środa. Podczas niego opowiemy, jak znaleźć pracownika, którego szukamy – ale także pokażemy, jak działa wyszukiwarka Goldenline. Z kolei 12 kwietnia kolejne webinarowe spotkanie. Tym razem z ekspertkami z MJCC i Orange będę rozmawiać o marketingu rekrutacyjnym. Tradycyjnie każda osoba zapisana na nasze wydarzenie – otrzyma jego zapis na VoD. Zachęcam także do zajrzenia na blog HRlink, gdzie przygotowałem wpis na temat 7 wyzwań w rekrutacji w czasach niepewności. Szukasz inspiracji do własnego rozwoju? W Centrum Kariery masz mnóstwo treści, które pomogą w odnalezieniu nie tylko zawodowego „ja”.

. prasówka bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów przyszły pracownik raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
People Trends 2026

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej