Scena HR: Aleksandra Fijołek – North

Co w 2022 roku jest największym wyzwaniem dla branży HR? O tym, jak planować procesy, aby nadążyć nad dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy i dlaczego warto stawiać na Employer Branding opowiedziała Aleksandra Fijołek z firmy North, której projekt został nagrodzony w I edycji konkursu People Innovation

Największe wyzwanie HR w 2022 roku to…

…wsparcie w zmianach, każdych :) Od zwykłego zastępstwa, poprzez rozmowę, wsparcie psychologiczne czy dbałość o well-being pracowników. Benefity dopasowane do pracowników, ale z wykorzystaniem tego co mamy, zgodnie z zasadą #naprawiajniewyrzucaj (wspomagamy, pomagamy, pożyczamy). Jeszcze większa elastyczność i szybie reagowanie na zmiany, bo jak doświadczenie pokazuje – nic nie jesteśmy w stanie zaplanować i przewidzieć „na pewno”.

Jak planować procesy HR, aby nadążyć za dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy?

Przede wszystkim pytać i słuchać pracowników. O ich potrzeby, oczekiwania, plany. Wdrażać to, co możemy spełnić, biorąc pod uwagę niepewność obecnych czasów. Wprowadziliśmy nową formę spotkań pracowniczych, na których obecne są osoby z kilku działów, różnych szczebli. Mają one na celu wysłuchanie ich punktu widzenia, pomysłów, wizji. Nie zawsze podwładni mają odwagę zwrócić się z problemem bezpośrednio do przełożonego, mamy więc nadzieję, że dzięki swobodnej interakcji i naturalnej, koleżeńskiej dyskusji otrzymamy konstruktywny feedback.

Pięć najważniejszych korzyści dla firmy wynikających z działań employer brandingowych:

1.Wiarygodność.

Pierwsze miesiące pandemii okazały się niezapowiedzianym sprawdzianem, zarówno dla pracodawców jak i dla pracowników. Żadne KPI czy deadline’y nie liczyły się wtedy tak bardzo jak obustronne zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Pokazała, jak ważna jest odpowiedzialność biznesu. My w tym czasie zatrudnialiśmy. Potrzebna była techniczna pomoc do organizacji pracy z domu (masowe zakupy dodatkowych laptopów, podłączanie zdalnych pulpitów, konfiguracje VPN itd.), jako e-commerce odnotowaliśmy wzmożony ruch w tym czasie, więc potrzebowaliśmy także wsparcia sprzedaży. Pojawiło się zapotrzebowanie na dodatkowe siły w marketingu i na magazynie.

Wszystkie te osoby są z nami do dziś. Mówimy o sobie, że jesteśmy firmą „rodzinną” i chcemy, by to odzwierciedlało się w naszych działaniach. By nasi pracownicy czuli się tu bezpiecznie – jak w domu. Wiarygodny employer branding, wynikający z przekonania, a nie z przymusu, działa wielowymiarowo. Widzą to nie tylko obecni i potencjalni pracownicy, ale także klienci i kontrahenci, którzy chętniej obdarzają nas zaufaniem.

2. Większe zaangażowanie pracowników.

Rotacja pracowników nigdy nie była problemem w North, raczej chwalimy się długim stażem. To pozwala nam wierzyć, iż to co robimy sprawia, że jest u nas fajnie. Nie znaczy to oczywiście, że odpuszczamy. Świat idzie do przodu, firma rośnie, potrzeby się zmieniają – nie możemy zostać w tyle. Najczęściej staramy się być choć ten jeden krok do przodu, ale jak wiadomo, nie zawsze jest to możliwe. Obserwujemy, reagujemy, planujemy, no i przede wszystkim DBAMY o to, żeby kultura i atmosfera w North były na jak najwyższym poziomie.

3. Dobra atmosfera.

W North dajemy sobie miejsce na chill. Czy to pogaduchy przy kawie, wspólne posiłki czy chwila dla siebie – każdy potrzebuje pauzy. Czasem sami inicjujemy małe grywalizacje właśnie po to, by pracownicy mogli się oderwać. Organizujemy też mini-turnieje w piłkarzyki czy ping-ponga, dla chętnych. W zgranej ekipie pracuje się lepiej.

4. Poprawa komunikacji.

Transparentna komunikacja w North zaowocowała przede wszystkim wartościową informacją zwrotną. Pracownicy zaczęli zgłaszać swoje potrzeby szkoleniowe i integracyjne. Wcześniej mieliśmy z tym problem, tak jakby powiedzenie głośno o chęci rozwoju była czymś zakazanym. Choć namawialiśmy wprost, nie było odzewu. Dzięki poprawie komunikacji, przejrzystym systemom wartości i kultury organizacji, w 2021 roku wskaźnik odbytych szkoleń i warsztatów przez pracowników North był najwyższy w historii firmy.

5. Wzrost atrakcyjności pracodawcy.

Mam tu na myśli zarówno kwestię rozpoznawalności marki na zewnątrz jak i poprawę oceny w oczach obecnych pracowników. Skutkuje to przede wszystkim bardziej efektywną rekrutacją: obniżeniem kosztów rekrutacji, większą liczba aplikacji (także spontanicznych), szybszym pozyskiwaniem wartościowych zgłoszeń.

Jak działania employer brandingowe mogą motywować pracowników?

Odpowiednio zmotywowany pracownik to zadowolony pracownik. Naturalnie staje się ambasadorem marki. Do dziś spotkam się ze zdziwieniem ludzi, gdy mówię, że zwyczajnie lubię swoją pracę. Często obserwuję też ekscytację pracowników, gdy opowiadają, jak wspominali komuś, gdzie pracują i ten ktoś znał North, chwalił usługi czy obsługę klienta. Ich entuzjazm świadczy o tym, że się z firmą identyfikują. Że odbierają „sukcesy” firmy jako własne. Że czują się częścią całości, elementem układanki. I to jest super.

Jak zrealizowany w ramach People Innovation projekt, wpłynął na funkcjonowanie organizacji?

Finałowe wyróżnienie w konkursie People Innovation zapewnił nam projekt „Rozwijaj się z North”, który dawał możliwość pracownikom zgłaszania dowolnego projektu, który chcieliby zrealizować w firmie.

W grudniu 2021 zakończyliśmy z powodzeniem kolejną edycję tego wewnętrznego konkursu. Zgłoszonych zostało aż 15 projektów, w tym 3, które nagrodziliśmy i zostaną one wdrożone w firmie. Między innymi tworzą się recyklingowe punkty zielone, które nie tylko zagospodarują nasze „odpady” ale też zwiększą ilość roślin i poprawią jakość powietrza w biurach. Zdecydowany wzrost zainteresowania drugą edycją „Rozwijaj się z North” utwierdził nas w przekonaniu, że to dobry kierunek do budowania zaangażowania pracowników.

Dodam jeszcze, że niektóre finałowe projekty konkursu People Innovation poważnie nas zmotywowały do działania. Zainspirowani Rentownią ze zwycięskiego projektu Future Processing, również zdecydowaliśmy się na stworzenie w North „Wypożyczalni”. Aktualnie największą popularnością wśród naszych pracowników cieszy się hulajnoga elektryczna :)

Jak przygotować pracowników do zmian wizerunkowych zachodzących w firmie?

Nasze działania wizerunkowe dotyczą głównie obszarów EKO, zarówno w temacie prowadzenia działalności jak i własnych gospodarstw domowych. Szeroko promujemy ideę zero waste/less waste. Ta myśl przoduje w North od zawsze, pracownicy doskonale znają nasze wartości.

Najważniejsza jest komunikacja, już na samym początku procesu, że zmiany w ogóle będą. Istotne jest też uzasadnienie, by pracownicy wiedzieli, dlaczego takie decyzje zapadły. W North stawiamy na otwartość, tzn. informujemy o postępach na każdym etapie zmiany, nie tylko o efekcie końcowym. Daje to możliwość zadawania pytań i dzielenia się wątpliwościami na bieżąco, a skutkuje lepszym zrozumieniem całego procesu i daje czas pracownikom na oswojenie się z nową sytuacją.

Aleksandra Fijołek – Employer Branding Manager z wieloletnim doświadczeniem pracy w marketingu. Ponad 10-letni staż w branży e-commerce. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego i Politechniki Koszalińskiej. Organizuje projekty rozwojowe i szkoleniowe dla pracowników, koordynuje działania rekrutacyjne, dba o skuteczne realizowanie strategii komunikacyjnej.

Przeczytaj także:

. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

. prasówka benefity bezpośrednie poszukiwania biznes candidate experience CSR direct search eb employer branding goldenline goldenline.pl hr HRlink human research IT kandydat kariera konferencja konkurs marka pracodawcy nowości nowość ogłoszenia praca pracodawca pracownik prasówka przegląd mediów raport rekrutacja rekruter rozwój rynek pracy scena hr serwis social media trendy trendy hr webinar wizerunek wizerunek firmy wynagrodzenia wyszukiwarka kandydatów zatrudnienie zmiany