10 przykazań skutecznego Employer Branding Managera

Specjaliści od employer brandingu są dzisiaj jednymi z najbardziej poszukiwanych. W swoich kompetencjach łączą wiedzę z kilku obszarów funkcjonowania firmy, które w wielu organizacjach bardzo często nie pałają do siebie miłością. Jak sprawić, żeby firmowe działania EB były pasmem sukcesów, na których zyskuje firma, ludzie i sam specjalista?

1. Znaj swoich odbiorców

Tu nie chodzi tylko o poznanie, ale przede wszystkim o znajomość niemal każdego stanowiska w tej firmie. Employer Branding Manager musi być niczym firmowy consierge. Pomóc każdemu w potrzebie, doradzić w trudnej chwili, wesprzeć dział HR w rekrutacji, nakierować szefa na to, jak zyskiwać w oczach pracowników, a z działami marketingu i PR przepracowywać komunikaty wysyłane na zewnątrz. Do tego musi mieć wiedzę analityczną o trendach i wzywaniach, czyli pokoleniach X, Y, Z i R – nie tylko w teorii, ale też w firmowej praktyce.

2. Szukaj rozwiązań, potem narzędzi

Kto chce – szuka sposobu, kto nie chce – szuka powodu. To stare mongolskie przysłowie powinno być maksymą, jaka przyświeca każdemu specjaliście. Nie ma rozwiązań bez wyjścia. Właśnie specyfika tak unikatowej profesji jak Employer Branding Manager pozwala mu korzystać z różnorodnych dziedzin nauk społecznych, ekonomicznych i wielu innych. Wszystko po to, aby osiągnąć zamierzony cel. Dopiero potem dobieramy odpowiednie narzędzia. Na swoją pracę warto patrzeć z perspektywy wyzwań, a później pomysłów na ich rozwiązanie. Dzięki temu działania mogą być bardziej efektywne.

3. Pytaj i współpracuj

Kto pyta nie tylko nie błądzi, ale także zwycięża. Szeroka sieć kontaktów, rozumienie potrzeb każdego firmowego działu i korzystanie z tego, co w nich najlepsze, to chleb codzienny EB Managera. W swojej pracy nie tylko musi łączyć wiedzę różnych ekspertów, ale wykorzystywać ją tak, aby osiągnąć efekt synergii w swoim obszarze. Często wymaga to zdecydowanie większych kompetencji interpersonalnych czy umiejętności – nie tylko aktywnego słuchania, ale także odpowiadania na potrzeby interesariuszy w firmie oraz poza nią.

4. Podejmuj konkretne wyzwania

Wyzwania Employer Branding Managera będą dotyczyły różnych dziedzin. Często będą na pozór trudno mierzalne czy dostrzegalne. Warto jednak nie tylko podejmować tego typu problemy do rozwiązania, ale i próbować określać nawet małe wskaźniki, które będą nam i organizacji pokazywały zachodzący proces zmiany. Wyzwanie to często także budżet, z którego dzięki owskaźnikowaniu będzie się łatwiej rozliczyć i wykazać po prostu to, że zawsze warto inwestować w ludzi.

5. Bądź w centrum wydarzeń

Dział HR, zespół PR, grono specjalistów od komunikacji korporacyjnej, biuro zarządu. Umiejscowienie Employer Branding Managera w strukturze firmy wbrew pozorom nie ma aż tak wielkiego znaczenia. Zdecydowanie bardziej liczy się angażowanie go w różnorodne projekty. O ile PR-owiec odpowiada za wizerunek firmy, o tyle fachowiec od EB powinien być swoistym ambasadorem pracowników. Dbać o to, aby zarówno wewnętrznie oraz zewnętrznie cały czas wysyłać spójne komunikaty związane z miejscem pracy.

6. Wyznaczaj trendy

Interdyscyplinarna specyfika obszaru, w jakim pracujemy, jest często trudna do zrozumienia z hierarchicznej perspektywy firmy opartej na tradycyjnym systemie działów czy wyspecjalizowanych zespołów. W działalności Employer Branding Managera bardzo ważna jest choćby nutka innowacyjności. Spojrzenie na wyzwanie inaczej niż w literaturze czy prezentowanych case’ach nie jest absolutnie złe. Warto szukać swojej drogi w odpowiedzi na wyzwania. Nie zawsze od razu będzie najlepsza, ale dzięki spojrzeniu na problemy firmocentrycznie wcześniej czy później uda nam się wypracować wartościowe rozwiązanie.

7. Stawiaj na odpowiedzialność

Ludzie są największą siłą firmy, dlatego wiele wyzwań employer brandingowych można osiągnąć wykorzystując rozwiązania, jakie dostarcza nowoczesny CSR czy podejście z zakresu zrównoważonego rozwoju do samej organizacji. Odpowiedzialność organizacji nie powinna być jednak jednostronna. Jeśli wymagamy czegoś od firmy, wymagajmy też w tym obszarze czegoś od ludzi. I vice versa. To właśnie bardzo często narzędzia dialogowe, czerpiące z idei społecznej odpowiedzialności biznesu, pomagają organizacji w autentycznym określeniu sytuacji wyjściowej i kierunku, w jaki powinna zmierzać.

8. Bądź wiarygodny

Działania związane z etyką czy polityką compliance często stanowią wyzwanie dla firm. Tworzenie kodeksu etycznego jest wyzwaniem dla specjalistów od employer brandingu. Przy okazji mogą oni wtedy zetknąć się z bardzo różnymi podejściami do funkcjonowania organizacji. Niezależnie od procesu i wyzwań skuteczny Employer Branding Manager musi być słowny, pomocny i nie może unikać odpowiedzialności za powierzone działania. Chęć pomocy innym, zrozumienie, wsparcie, ale też konieczność wyegzekwowania ustaleń i oczekiwania osiągania efektów przez siebie i innych współpracowników są tutaj niezbędne. Po prostu warto być fachowcem.

9. Myśl o biznesie – nie o EB

Dlaczego wielu specjalistów przestaje być atrakcyjnych dla organizacji? Bo patrzą na swoje kompetencje i zadania tylko z perspektywy własnego zespołu czy działu. Dobry Employer Branding Manager zawsze musi myśleć przede wszystkim o firmie i jej wyzwaniach. To one, a nie cele HR-owe, PR-owe czy marketingowe powinny w największym stopniu przekładać się na codzienną pracę. W końcu celem działań EB w firmie bardzo często jest najzwyczajniej to, aby odpowiedni ludzie na odpowiednich stanowiskach osiągali wyznaczone cele biznesowe.

10. Rozwijaj się

Chyba nie ma nic smutniejszego niż specjalista od employer brandingu, który uważa, że wszystko wie. Zmieniające się otoczenie społeczne, biznesowe, nie mówiąc już o ekonomicznym czy politycznym bardzo mocno wpływają na obszar kapitału ludzkiego, jakim zajmuje się Employer Branding Manager. Czytanie bloga GoldenLine, śledzenie różnorodnych mediów i portali, udział w grupach dyskusyjnych i ciągłe podnoszenie kwalifikacji to wartość niezbędna przy takim stanowisku pracy. Fachowiec od EB ma rozwój wpisany w DNA swojego stanowiska.

Autor: Adam Piwek, tekst zaktualizowano w lipcu 2022 r.

Przeczytaj także:

Zapisz się na newsletter Goldenline
i otrzymaj dostęp do raportu:
Digital HR

Oferta HRlink i Goldenline

Skorzystaj z synergii i rekrutuj jeszcze skuteczniej

Dodaj komentarz