Siła doświadczenia, czyli o roli Interim Managera w firmie

Interim Manager to praca dla nielicznych. Jest to bowiem zawód dla managerów z największym i najbardziej rozbudowanym doświadczeniem. Poza tym bardzo często brakuje w nim ciągłości zatrudnienia.

Przeważnie nie mówimy tu o zatrudnieniu na podstawie umowy o pracę, a o kontrakcie managerskim. Skąd więc tak specyficzne warunki na tym stanowisku? Głównym powodem jest to, że Interim Manager to człowiek do zadań szczególnych. Nie ma on po prostu zarządzać przedsiębiorstwem czy działem w jego spokojnych czasach. Zadaniem takiej osoby jest wyciąganie firmy, z którą ma podpisany kontrakt, z zapaści czy innych kłopotów. Kolejnym powodem elitarności tej pracy jest to, że najczęściej Interim Managerowie działają w organizacjach z różnych branż na przestrzeni bardzo krótkiego czasu. Mogą więc na przykład podjąć się projektu dla firmy z branży motoryzacyjnej trwającego powiedzmy rok, a następnie przejść do firmy z branży spożywczej. Specyfika stanowiska jest więc jednym z wyzwań, z którymi taka osoba musi sobie poradzić.

Interim Manager to człowiek, którego rolą w organizacji jest wypracowanie w niej określonych rezultatów biznesowych oraz nauczenie członków firmy, dla której działa, utrzymywania tych rezultatów i umiejętności generowania nowych zysków i korzyści. Często osoby takie angażowane są do firm czy działów, w których konieczna jest restrukturyzacja, wsparcie eksperckie w pokonaniu problemów lub doradzenie pewnych rozwiązań wraz z pełnym ich przeprowadzeniem. W związku z tym osoba obejmująca taką funkcję musi posiadać rozległe doświadczenie, poparte sukcesami i to na najwyższych szczeblach. Dlaczego? Ponieważ właśnie na podstawie swoich doświadczeń buduje w organizacjach, z którymi zawiera kontrakt, plan działania i doprowadza do jego wdrożenia oraz pełnej realizacji. Ponosi też za te działania odpowiedzialność finansową. Przeważnie bowiem wynagrodzenie osoby na tym stanowisku jest powiązane z efektami finansowymi, przyniesionymi organizacji. Poza tym praca ta polega w dużym stopniu na polecaniach i rekomendacjach. W związku z powyższym tylko osoby faktycznie efektywne i dobrze wykonujące swoje zadania mają możliwość utrzymania się w tym zawodzie dłuższy czas przez otrzymywanie poleceń do kolejnych klientów.

Stanowisko to jest już rozpowszechnione w wielu krajach Europy – zwłaszcza w tych, w których popularne są elastyczne formy pracy (taką właśnie posadą jest Interim). W Polsce „manager do zadań specjalnych” nie jest jeszcze specjalnie popularny, a szkoda. Firmy, które korzystają z tego rodzaju wsparcia, mogą liczyć na wiele korzyści. Wśród nich wymienić z całą pewnością należy znalezienie rozwiązania konkretnego problemu w firmie – w końcu po to Interima zatrudniamy, ale przy okazji osoba taka wnosi do firmy swoje, wypróbowane już sposoby na jej usprawnienie. Zdarza się też, że wraz z nawiązaniem współpracy z Managerem zewnętrznym, firma nawiązuje również niejako przy okazji kontakty z innymi specjalistami, których do pomocy w swoich działaniach włączy Interim. Taka współpraca zawarta przy okazji może zaowocować również ciekawymi projektami i innowacjami dla firmy.


Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz