10 zasad skutecznego ogłoszenia o pracę

Tworzysz właśnie swój pierwszy anons rekrutacyjny? A może napisałeś ich już dziesiątki? Zachęcamy Cię do chwili autorefleksji – upewnij się, że pamiętasz o wszystkich zasadach dekalogu skutecznych ogłoszeń o pracę

1. Przemyślana nazwa stanowiska

Nazwa oferowanego w ogłoszeniu stanowiska nie może być zbyt ogólna – bo kandydaci mogą zrazić się brakiem konkretów – ani zbyt szczegółowa – bo wiele osób może stwierdzić, że nie pasują do profilu. Pamiętaj też, że stanowisko jest jak tytuł książki – nie może być zbyt długie. Inaczej nie zmieści się w przeznaczonych dla niego rubrykach portali rekrutacyjnych.

Chcesz być kreatywny? Super, ale bądź ostrożny przy precyzowaniu nazwy stanowiska – Twoi kandydaci mogą nie wpaść na to, by wpisać w wyszukiwarce „Ninja sprzedaży” 😉

2. Do Twoich zadań należeć będzie

W polu prezentującym obowiązki zatrudnionego kandydata nie bój się większej ilości tekstu. Osoby zainteresowane ogłoszeniem prawdopodobnie tę część przeczytają wnikliwie. Szerszy opis da im lepszy wgląd w realne zadania, jakie przyjdzie im wykonywać, a z drugiej strony ułatwi im sprawdzenie, czy dotychczas wykonywali podobny zakres pracy.

3. Wymagające wymagania?

Opisując warunki, jakie powinni spełniać aplikujący na Twoje ogłoszenie kandydaci staraj się zachować zasadę złotego środka. Pamiętaj, że jeśli nie wypiszesz konkretnych kompetencji czy umiejętności, to Twoją skrzynką może zalać prawdziwa powódź zgłoszeń od „zmotywowanych i szybko uczących się kandydatów”, którzy jednak nie będą nijak pasować do poszukiwanego profilu. Z drugiej jednak strony, jeśli zbyt szczegółowo rozpiszesz oczekiwania, możesz odstraszyć część całkiem sensownych osób. Dlatego starannie wyważ swoje wymagania i do finalnego ogłoszenia wpisz punkty, na których naprawdę Ci zależy.

I jeszcze jedno – dwa razy się zastanów, czy warto wpisywać wymagania typu „potrzebna zdolność szybkiego uczenia się”, „szukamy osoby pracowitej” czy „wymagana wysoka motywacja do pracy”. Jeszcze nie spotkaliśmy kandydata, który by sobie tych zalet nie przypisał… Jeśli nadal uważasz, że to istotne punkty, to spróbuj je wzmocnić i skonkretyzować, dodając np. przykład sytuacji zawodowej, która dowodzi potrzeby danej cechy.

4. Wszystkie skarby świata

Co do ważności sekcji „Oferujemy” żadnego rekrutera przy obecnym nadal rynku pracownika przekonywać nie trzeba. Nie jest też tajemnicą, że im więcej wpiszesz tu pozycji – tym lepiej dla Ciebie i Twojej rekrutacji.

Nie bądź skromny – rozejrzyj się i od czasu do czasu na nowo spójrz z dystansu na firmę, jaką reprezentujesz – może pojawiło się w niej coś nowego, co jest realnym plusem na pracowników i może wzbogacić Twoje ogłoszenie? Może ostatnio zainwestowaliście w nowoczesne narzędzia pracy, które warto wymienić? Jesteście otwarci na pracę z domu w dłuższej perspektywie? A może wypożyczacie pracownikom na home office ergonomiczne fotele biurowe? Warto o tym wspomnieć!

5. Lider rynku jest passe

Reprezentujesz wiodącą firmę w nowoczesnej branży, która z racji dynamicznego rozwoju poszukuje pracowników do młodego i zaangażowanego zespołu? Świetnie, ale napisz to inaczej…

Warto się też zastanowić nad pozycją opisu firmy, który do tej pory w większości ogłoszeń lądował na samej górze, pod nazwą stanowiska. Tymczasem z badań wynika, że kandydaci najwięcej uwagi poświęcają właśnie początkowi ogłoszenia. Może zatem warto umieścić tam obowiązki albo benefity?

6. Merytoryka głupcze!

Samodzielność to wielka zaleta u każdego rekrutera, ale pamiętaj, że jesteś specjalistą od kandydatów, rekrutacji i Human Resources. Ekspertem od roli, do której zaproszony zostanie wybrany kandydat, jest Hiring Manager czyli przyszły szef osoby, którą zrekrutujesz. Poproś go, by przejrzał całe ogłoszenie przed publikacją ze szczególnym uwzględnieniem sekcji z obowiązkami.

7. Na początku było słowo

Na koniec obowiązkowo sczytaj każde ogłoszenie pod kątem poprawności językowej i precyzji wyrażonych myśli. To pozwoli Ci wyłapać niezgrabne sformułowania, literówki czy niejasne zwroty. Pomijanie tego punktu może mieć opłakane skutki.

8. Szata zdobi ogłoszenie

Dzisiaj nie wystarczy przemyślany zestaw punktów i dopracowany język – szata graficzna Twojego ogłoszenia świadczy o profesjonalizmie firmy. Jeśli zatem ten element leżał do tej pory odłogiem, to koniecznie to zmień. Przy współpracy z grafikiem miej na uwadze:

  • logotyp firmy w dobrej jakości
  • uspójnione znaczniki wypunktowania
  • ikonki prezentujące benefity
  • zdjęcie (lub kilka zdjęć) w tle, które można wgrać na górze ogłoszenia w części portali
  • opcjonalnie – wideo lub animacje prezentująca firmę lub proces rekrutacji

Zawsze pamiętaj, że każdy z portali ma nieco inne wymogi techniczne i możliwości dostosowania wyglądu ogłoszenia, więc po publikacji (bezpośrednio lub przez system ATS np. HR Link) na koniec zawsze sprawdź, czy wszystko wygląda tak, jak sobie zaplanowałeś.

9. Nie zapomnij o kandydacie!

W nawale celów, punktów ważnych dla managera, elementów wymaganych prawem i benefitów, mających przyciągnąć uwagę czytelników, nie zapomnij o tym, co dla kandydata jest zawsze ważne, niezależnie od stanowiska, branży i poziomu pracownika w firmowej drabince. Kandydat na pewno doceni ciekawe wyzwania i atrakcyjny pakiet socjalny, ale jeszcze ważniejsze będzie dla niego m.in. godziny pracy, lokalizacja czy – zwłaszcza w obecnych czasach – możliwość pracy zdalnej.

10. To coś – czyli jak się wyróżnić

Twoim wyróżnikiem może być ciekawy opis firmy, niesztampowe przedstawienie benefitów albo krótki tekst zachęcający do aplikowania. Cokolwiek wybierzesz, upewnij się, że całe ogłoszenie jest spójne i dobrze koresponduje z charakterem i tożsamością pracodawcy. Powodzenia!

Zainspiruj się wspólnie z Goldenline i zajrzyj do naszych e-booków: Autentyczny HR Business Partner, Lepszy HR, czy Skuteczniejsi w rekrutacji.

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz