Pracodawcy stawiają na praktyczne umiejętności

Zdecydowanie najczęściej oferowaną możliwością rozwoju są szkolenia w zakresie umiejętności praktycznych – oferuje je aż 70 proc. firm – wynika z badania Randstad

Następnymi w kolejności są szkolenia w zakresie kompetencji miękkich oraz pomoc w przekwalifikowaniu się – czterech na 10 przedsiębiorstw daje takie możliwości. Około jedna trzecia oferuje coaching i mentoring. Najmniej popularne jest wsparcie w poszukiwaniu nowej pracy.

17 proc. pracodawców oferujących wsparcie w znalezieniu nowego zatrudnienia może się wydawać niewielkim odsetkiem, ale mimo wszystko pokazuje, że firmy coraz bardziej troszczą się o to, jak rozstają się ze swoimi pracownikami i rozumieją, że jest to ważny element wpływający na pracodawców w długoterminowej perspektywie – komentuje Monika Hryniszyn, Dyrektor Zarządzająca Randstad Risesmart.

Najwięcej możliwości podnoszenia kwalifikacji dają przedsiębiorstwa z sektorów ubezpieczeń i finansów oraz nowoczesnych usług dla biznesu. Te dwa sektory dużo częściej niż pozostałe branże oferują wsparcie przy poszukiwaniu pracy, a także szkolenia z zakresu kompetencji miękkich oraz nawigowania ścieżką kariery (przekwalifikowanie, coaching i mentoring). W tych też sektorach pracownicy, zdaniem pracodawców,  korzystają z dostępnych im opcji chętniej niż przed pandemią – sądzi tak ponad jedna czwarta badanych firm. Mniej chętni do zwiększania kwalifikacji w porównaniu do okresu sprzed pandemii są z kolei pracownicy sektorów przemysłowego, a także obsługi nieruchomości i firm, w których niemal jedna piąta nie wykazuje zainteresowania podnoszeniem kompetencji. –Taka różnica może wynikać z tego, że w dwóch przodujących sektorach pracownicy mogą wybierać wśród znacznie bogatszego zakresu form wsparcia i podnoszenia kwalifikacji. Dzięki temu te działania lepiej będą odpowiadały ich potrzebom – podkreśla Monika Hryniszyn, Dyrektor Zarządzająca Randstad Risesmart.

Badania pokazały również, że wielkość firmy ma wpływ na różnorodność oferowanych form podnoszenia kwalifikacji i to, jak bardzo chętnie pracownicy z nich korzystają – w obu przypadkach największe firmy wypadały najlepiej.

Największe firmy zwykle dysponują największym kapitałem i są w stanie zaoferować szkolenia i benefity najlepiej dopasowane do potrzeb pracowników – wyjaśnia Monika Hryniszyn, Dyrektor Zarządzająca Randstad Risesmart.

Jak wskazują wyniki analizy, wszelkie formy wsparcia rozwoju zawodowego i przebranżowienia w największym stopniu traciły na zainteresowaniu pracowników w okresie pandemii w dwóch sektorach, które w szczególnie dotknęły ograniczenia w działalności. Choć te grupy pracowników powinny w trudnej sytuacji rynkowej poszukiwać dodatkowych możliwości rozwojowych, to aż 17% pracodawców z sektora usług oraz podobny odsetek firm z sektora handlu odnotowało mniejsze zapotrzebowanie na takie wsparcie niż przed pandemią.

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *