3 powody, dla których małe organizacje powinny używać ankiet satysfakcji

Przez bardzo długi czas ankiety satysfakcji pracowników były stosowane głównie przez duże organizacje. Dziś coraz częściej zaczynają z nich korzystać firmy z mniejszą liczbą zatrudnionych pracowników. Ankiety w mniejszych organizacjach mają również większa szansę na autentyczne przełożenie się na konkretne akcje niż w przypadku gigantów.

Zdefiniujmy najpierw, co to znaczy mała firma. Według polskiej nomenklatury mikroprzedsiębiorstwo to firma zatrudniająca do 10 osób, mały przedsiębiorca zatrudnia do 50 pracowników, natomiast średni – do 250. Każda z tego typu firm może odnieść korzyści z ankiety satysfakcji, ale rzecz jasna ich realizacja powinna wyglądać inaczej w przypadku każdej z nich. Tutaj skoncentrujemy się raczej na firmach małych i średnich. Oto 3 powody, dla których mniejsze organizacje powinny używać ankiet satysfakcji:

1. Wzrost i retencja

Załóżmy, że jesteś właścicielem małego startupu. W pocie czoła, razem ze szwagrem i kolegą ze szkolnej ławy budowałeś swoją firmę. Po roku mozolnej pracy, łapaniu wielu srok za ogon oraz większych lub mniejszych wyrzeczeniach udało wam się znaleźć dwóch dużych klientów, którzy zamawiają wasz produkt regularnie i płacą w terminie. Pozwoliło wam to zatrudnić 5 dodatkowych osób. Byli to ludzie bardzo dobrymi kwalifikacjami oraz jeszcze lepszymi umiejętnościami. Dało to biznesowi dodatkowego kopa. Po kolejnych 6 miesiącach mieliście już na pokładzie 12 osób i zaczęliście powoli interesować się pozyskaniem funduszy zewnętrznych na inwestycje. Załóżmy, że znalazł się fundusz, który zechciał was wesprzeć w zamian za udziały. Powoli zaczęli się pojawiać nowi, dobrze płacący klienci, a po jakimś czasie liczba pracowników zwiększyła się do 30 osób. Nagle jak grom z jasnego nieba dostałeś informację, że pracownik nr 4 chce odejść, po paru miesiącach to samo zakomunikowali pracownicy zatrudnieni jako nr 6 oraz 7. Jeżeli zatrudniasz 1000 osób i odejdzie z twojej firmy 5 pracowników, to nigdy nie będzie to samo, co utrata 5 osób w organizacji zatrudniającej 30.

Dynamiczny wzrost pociąga za sobą szybko zmieniające się priorytety, a także większe ryzyko związane z rosnącą skalą działalności. Wzrost zatrudnienia pociąga za sobą nie tylko zmiany na poziomie procesów, ale również na płaszczyźnie kontaktów międzyludzkich. Nawet jeżeli w twojej organizacji panuje kultura otwartej komunikacji oraz bezpieczeństwa, nie zawsze musi to powodować, że feedback pracowników będzie płynął w sposób otwarty i od każdego z nich dokładnie w takim samym stopniu.

2. Dane i satysfakcja

Od pewnego poziomu rozwoju organizacji dobre zarządzanie wymaga informacji. Dane pozyskane z ankiety mogą pokazać pewien trend w wynikach, z dokładnością o wiele bardziej precyzyjną niż nawet najbardziej ustrukturyzowane rozmowy ze wszystkimi pracownikami. Bazując na danych możemy podjąć bardziej trafne decyzje zamiast planowania akcji typu: Dla dobra wszystkich, każdy dostanie kartę Multisport”, które nie zawsze muszą odpowiadać oczekiwaniom pracowników.

3. Transparentność i działanie

Jeżeli zarządzasz małą lub średnią organizacją, masz o wiele więcej możliwości, żeby działać szybciej i bardziej punktowo. Bardzo często (choć nie zawsze) ankiety u dużych graczy to jednoroczna aktywność. Jeden miesiąc upływa na komunikację, miesiąc na wykonanie wyników, dwa miesiące na analizę danych oraz kolejny miesiąc na przedstawienie planów po-ankietowych. Małe firmy nie potrzebują tyle czasu i są w stanie szybciej przejść do komunikacji wyników oraz do wdrożenia ich w życie. Przykładowo, jeśli dowiedziałeś się z ankiety, że 30% twojego teamu chciałoby więcej pracować z domu, możesz praktycznie od razu przejść do wprowadzenia zmiany lub do dyskusji na ten temat.

Jak powinna wyglądać ankieta satysfakcji w małej organizacji?

Podczas tworzenia ankiety satysfakcji w małej firmie pamiętaj o kilku zasadach:

  • zadbaj o odpowiednią komunikację przed rozpoczęciem ankiety i przedstaw powody, dla których to robisz;
  • zapewnij pracownikom anonimowość, tak aby identyfikacja poszczególnych osób po ich odpowiedziach nie była możliwa. Możesz rozważyć zrobienie ankiety u zewnętrznego vendora;
  • niech twoja ankieta będzie krótka, aby każdy mógł ją wypełnić w ciągu 5-10 minut;
  • zadbaj o prostotę pytań. Powinny być oczywiste dla każdego bez sięgania po 10-tomowy słownik języka polskiego, staraj się również unikać zdań wielokrotnie złożonych;
  • zadbaj o odpowiednią częstotliwość – jeśli twoja ankieta ma tylko 10 pytań lub mniej, dlaczego by nie zadawać ich częściej, np. raz na kwartał lub nawet raz na miesiąc?
  • nie bój się eksperymentować z pytaniami. Dzięki ankiecie możesz sprawdzić, jak bije serce twojej organizacji w szczególnie ważnych dla niej momentach;
  • pamiętaj o komunikacji wyników oraz otwartej informacji o tym, co zamierzasz z nimi zrobić;
  • zastanów się, jak możesz uczynić z ankiety dodatkowy element kultury organizacyjnej wspierający poprawę satysfakcji pracowników i ich zaangażowania.

 

Ankiety satysfakcji nie są magicznym panaceum, które zmieni kulturę organizacyjną. Mogą być jednak bardzo cennym elementem życia firmy, umożliwiającym reagowanie na oczekiwania pracowników lub sygnalizującym pojawiające się problemy. A są to niewątpliwie możliwości, w które warto zainwestować.

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz