HR Business Partner, czyli HR z instynktem biznesowym

HR Business Partnering opiera się na zrozumieniu, że pozycja rynkowa i sukces firmy leżą w rękach pracowników i posiadanych przez firmę kompetencji, a w związku z tym HR musi być częścią zespołu biznesowego kierującego firmą.

Wdrożenie modelu HR Business Partneringu w organizacji jest często równoznaczne z koniecznością dokonania zmian w całej strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. W wyniku tych zmian HR staje się prawdziwym partnerem biznesu i jest traktowany na równi z działami operacyjnymi, takimi jak sprzedaż czy produkcja. Bierze udział w kształtowaniu strategii firmy, rozmowach na temat jej efektywności, kształtowania i wdrażania procesów oraz systemów wspierających biznes. Celem HR Business Partneringu jest oczywiście poprawa konkurencyjności przedsiębiorstwa.

Wagę roli HR w rozwoju organizacji i skutecznym konkurowaniu na rynkach globalnych jako pierwsze doceniły korporacje międzynarodowe, które model HR Business Partneringu stosują już od ponad 20 lat. Włączenie menedżerów HR do procesu podejmowania decyzji strategicznych w polskich organizacjach rozpoczęto zaledwie kilka lat temu. Obecnie trend ten przybiera na sile i coraz więcej dużych przedsiębiorstw z polskim kapitałem interesuje się wdrożeniem tego modelu. Na co warto zwracać uwagę, aby wdrożenie to było efektywne, a zatrudniony HR Business Partner sprawdzał się w swojej roli?

Po pierwsze należy odpowiedzieć sobie na pytanie kim jest HR Business Partner i jakie są jego zadania? HR Business Partner to menedżer będący głównym kontaktem dla funkcji biznesowych, zajmujący się zarówno procesami rozwojowymi, jak i operacyjnymi aspektami z zakresu ZZL. Posiada dogłębną wiedzę na temat funkcjonowania organizacji, w której pracuje, rozumie prowadzony przez nią biznes i zna realizowaną strategię. Pełni w organizacji rolę partnera biznesu wymiernie wspierającego realizację zadań i celów, animatora zmian, orędownika pracowników oraz eksperta z zakresu prawa pracy i procedur administracyjnych. Jego zadaniem jest bieżące wsparcie działu operacyjnego, z którym współpracuje w ścisłym porozumieniu z dyrektorem operacyjnym i dyrektorem personalnym. HR Business Partner bierze udział w ocenie pracowników, pomaga wskazać osoby charakteryzujące się wysokim potencjałem rozwoju, planuje ścieżki kariery, inicjuje niezbędne działania rozwojowe, odpowiada za rekrutację i zarządzanie talentami. Ma wpływ na realizację zadań poprzez budowanie motywacji w zespole, również tej finansowej. Może np. zaproponować nową politykę bonusową uzgodnioną z dyrektorem operacyjnym i dostosowaną do możliwości firmy oraz wyników pracowników. HR Business Partner jest nieocenionym wsparciem w trakcie komunikowania zmian czy realizacji procesów restrukturyzacyjnych. Pomaga również zawczasu wyznaczyć potencjalne ryzyka i zaniechać ich wystąpieniu. W firmach, w których procesy HR są wysoko rozwinięte, HR Business Partner potrafi dostarczyć nowoczesnych i skutecznych rozwiązań systemowych. Jego kompetencje pozwalają na przedstawienie skuteczności i efektywność pracy za pomocą twardych danych liczbowych oraz wskaźników takich jak ROI. Dzięki bliskiej współpracy z działami operacyjnymi i współtworzeniu strategii biznesowej, HR Business Partner wypracowuje bardziej efektywne procesy HR, które są rozumiane i doceniane przez pracowników działów operacyjnych oraz kadrę menedżerską.

Kto może zostać dobrym HR Business Partnerem? Przede wszystkim osoba rozumiejąca zasady biznesu i działająca zgodnie z nimi. Posiadająca umiejętność komunikowania się z dyrektorami operacyjnymi z jednej strony oraz pracownikami z drugiej. Ponieważ HR Business Partner stale znajduje się w centrum wydarzeń, powinien posiadać dynamiczną i otwartą osobowość. Na stanowisku tym niezbędna jest również doskonała znajomość specyfiki danej branży, pracy w danym dziale oraz umiejętność wdrożenia w organizacji najnowszych rozwiązań z dziedziny HR. Niektóre organizacje decydują się na powierzenie roli HR Business Partnera menedżerom z doświadczeniem w danym obszarze operacyjnym. Wynika to z przekonania, że osoby te lepiej i szybciej odnajdą się na nowym stanowisku, ponieważ rozumieją procesy zachodzące w ich obszarze odpowiedzialności oraz potrzeby biznesowe.

Najczęściej jednak na stanowiska HR Business Partnera zatrudniani są generaliści HR z 3-5-letnim doświadczeniem w zakresie tworzenia i realizacji strategii HR oraz dobrym zrozumieniem procesów biznesowych. Kandydaci z wykształceniem psychologicznym, socjologicznym lub ekonomicznym oraz doświadczeniem w danym sektorze, które może być niezbędne np. z uwagi na konieczność posiadania wiedzy na temat czynników związanych z pracą zmianową, czy też znajomości odmiennych technik motywacji pracowników fizycznych i umysłowych. Niezbędna jest ogólna znajomość prawa pracy, języka angielskiego, umiejętność budowania pozytywnych relacji z różnymi rodzajami klientów wewnętrznych oraz wysoka orientacja na cele. Biorąc pod uwagę dalszy wzrost znaczenia struktur HR w organizacjach ścieżka awansu HR Business Partnera obejmuje nawet takie stanowiska jak dyrektor personalny oraz członek zarządu.

Szukasz inspiracji? Zajrzyj do e-booka Lepszy HR a także do naszego raportu Idealny Onboarding. W całościowym spojrzeniu na świat HR pomoże Ci z kolei nasz raport Human Relations Trends 2025. 

 

Zapisz się na newsletter Goldenline, a otrzymasz bezpłatnie raport

„Human Relations Trends 2025”


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *