Zbuduj swój employer branding organizując ciekawe programy stażowe

Czym jest employer branding i jaki wpływ mają na niego programy stażowe? Wizerunek pracodawcy stał się niezwykle ważny w pozyskiwaniu nowych pracowników. W jego budowaniu pomagają między innymi atrakcyjne programy stażowe. Zadowoleni stażyści wystawią dobre opinie i pomogą w kreowaniu wizerunku danego przedsiębiorstwa. W jaki sposób zapewnić sobie przychylność młodych talentów?

Employer branding to właśnie wizerunek pracodawcy, na który składa się wiele czynników. Jednym z nich są oceny danego miejsca pracy, a te często są wystawiane przez stażystów. Stworzenie atrakcyjnego programu stażowego, w którym młody adept danej branży zdobędzie cenne doświadczenie oraz wiedzę może zaowocować wystawieniem pozytywnych ocen w sieci. W efekcie zadowolony stażysta pomoże dokładać cegiełki do budowy wizerunku pracodawcy.

Należy jednak pamiętać, że stażyści nie są tylko darmową siłą roboczą, a dobrze zorganizowany program stażowy powinien być dla nich szansą rozwoju. Zmień swoją firmę w przyjazną platformę dla rozwoju młodych talentów. Potraktowanie stażystów po macoszemu może zniszczyć wizerunek Twojego przedsiębiorstwa, co przyniesie niekorzystne konsekwencje.

Stażysta w Twojej firmie – korzyści

Obecność stażystów w firmie niesie za sobą wiele korzyści, które sprawnie działające przedsiębiorstwo będzie w stanie dobrze spożytkować. Po pierwsze szeregi firmy zasilają młodzi ludzie z wieloma świeżymi pomysłami. Jeżeli pracodawca pozwoli wykazać się stażystom ich kreatywnością to może uzyskać świeże spojrzenie na wiele kwestii. Warto się wsłuchać w opinie młodych ludzi zaczynających działalność w danej branży. Mogą oni zwyczajnie podrzucić pomysły na usprawnienie funkcjonowania firmy, ponieważ nie są zamknięte od dłuższego czasu w hermetycznym środowisku. Stażystom da to także poczucie bycia częścią zespołu, a co za tym idzie wpłynie pozytywnie na budowę employer brandingu.

Głównym celem stażów jest przygotowanie młodych osób bez doświadczenia do pracy w danej branży. Dobry pracodawca powinien zobaczyć w tej sytuacji możliwość wykreowania dla siebie pracowników idealnych. W czasie stażu przedstawiciele działów HR mają możliwość wyłowienia talentów, które w czasie praktyk będą już nabierały doświadczenia potrzebnego na danych stanowiskach. 

Stażyści to kopalnia talentów, ale również poligon doświadczalny. Dysponując osobami mającymi świeże podejście można im zlecać eksperymentalne projekty, które w przyszłości mogą się stać codziennością firmy. Nadzorowanie praktykantów i stażystów może być również częścią szkolenia menadżerów niższego i średniego szczebla.

Wiele przedsiębiorstw organizujących staże w ogóle nie wykorzystuje potencjału tej sytuacji. Możliwość wyszkolenia sobie profesjonalnego personelu powinna być kusząca, tymczasem wielu pracodawców nadal traktuje stażystów, jako tanią siłę roboczą do uzupełniania kadry. Takie podejście niszczy employer branding, co powoduje późniejsze problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych ekspertów. Specjaliści nie chcą bowiem podejmować pracy w firmach o wizerunku słabego pracodawcy.

Staż z urzędu pracy – oszczędność pracodawcy

Planując utworzenie programu stażowego pracodawcy mają możliwość zwrócenia się o finansowanie do urzędu pracy. W takiej sytuacji może dojść do podpisania umowy ze starostą, na mocy której to samorząd będzie finansował wynagrodzenie stażystów ze środków pochodzących od Unii Europejskiej lub z Funduszu Pracy.

Staż z urzędu pracy niesie za sobą takie same korzyści jak program stażowy realizowany prywatnie przez przedsiębiorstwo. Z tym, że pracodawca oszczędza na wynagrodzeniu, więc taka forma organizacji stażu wydaje się być bardzo atrakcyjna. W przypadku stażu finansowanego z urzędu pracy trzeba skorzystać z zarejestrowanych bezrobotnych. Mimo to pracodawca uzyskuje możliwość wyszkolenia pracowników, którym będzie mógł złożyć propozycję stałego zatrudnienia.

Program stażowy – zachęć młodych do pracy w swojej firmie

Przygotowanie odpowiedniego programu stażowego wymaga odpowiedzenia sobie na kilka pytań. Czy mamy odpowiednie środki i narzędzia na taki program? Czym mają się zająć młodzi pracownicy? Czy będziemy mieli czas, aby się nimi zająć? Program stażowy to nie możliwość pozyskania taniej lub co gorsza bezpłatnej siły roboczej. Przyjęcie pod swoje skrzydła młodych, niedoświadczonych pracowników jest inwestycją w przyszłość swojego przedsiębiorstwa.

Przede wszystkim program stażowy powinien zakładać wynagrodzenie dla jego członków. Płatne staże pozwalają docenić początkujących pracowników, a także wpływają pozytywnie na employer branding danej firmy. Wybierając stażystów musimy ich traktować, jak potencjalnych mniej doświadczonych, ale pełnoprawnych członków zespołu. Warto przedstawić im jasno cele stażu, które obejmują wykonywanie poważnych zadań oraz przede wszystkim naukę zawodu i poznanie struktur firmy. Do programu powinien zostać przydzielony opiekun o bardzo dużej wiedzy oraz chętny do dzielenia się nią. Czasy traktowania stażystów w roli żywych ekspresów do kawy przeminęły. Dziś takie podejście do uczniów może tylko zaszkodzić. Warto także zaplanować drogę kariery dla najlepszych stażystów. Niech okres szkoleniowy będzie wstępem do ewentualnej pracy w danym przedsiębiorstwie.

Ciekawy program stażowy obejmujący liczne kursy, poważne zadania oraz możliwość kontynuowania kariery zachęci młodych i zdolnych pracowników. Warto przygotować go z należytą pieczołowitością.

Wynagrodzenie dla stażysty

Kilkukrotnie poruszaliśmy kwestię wynagrodzenia dla stażystów. Pensja za pracę jest nie tylko częścią budowy employer brandingu, ale przede wszystkim stanowi formę docenienia czasu młodego pracownika. Mimo braku doświadczenia dobry stażysta daje z siebie wszystko, aby się rozwijać i działać na korzyść firmy. Wynagradzanie tej pracy buduje pierwszą więź z pracodawcą i pokazuje, że firma poważnie traktuje każdego członka zespołu. Wielu stażystów wystawia negatywne opinie firmom, ponieważ wykonywali obowiązki zwykłych pracowników nie otrzymując za to żadnego wynagrodzenia.

Podejście do pensji dla stażystów jest bardzo różne i nadal dopuszczalna jest forma bezpłatnych stażów. Mimo to w wielu branżach firmy decydują się w ramach budowy swojego wizerunku oferować wynagrodzenia. Te są różne, a według ostatnich badań najwięcej mogą otrzymać praktykanci w firmach z sektorów IT, marketingu, ubezpieczeń czy nowych mediów. Więcej ciekawostek na temat wynagrodzeń stażystów możecie znaleźć w artykule serwisu Aplikuj.pl.

Ostatecznie to pracodawca decyduje czy i jak wysokie wynagrodzenie otrzyma stażysta. Część firm nie może sobie pozwolić na pełne finansowanie pensji praktykantów, ale chciałaby dzielić się wiedzą oraz budować swój wizerunek. Właśnie takie przedsiębiorstwa mogą skorzystać z ofert finansowania z Unii Europejskiej lub Funduszu Pracy. Programy stażowe realizuje się wtedy z pomocą urzędu pracy, a uczestnicy stażu otrzymują zasiłek stażowy w wysokości 120% zasiłku dla bezrobotnych.

Organizowanie programów stażowych jest niezwykle ważną cegiełką w budowie employer brandingu. Pracodawcy pokazują w ten sposób, że inwestują w młodzież i dają możliwość niedoświadczonym pracownikom na poznanie branży oraz struktur danych przedsiębiorstw. Stażyści w firmie mogą przynieść wiele dobrego, o ile wykorzysta się ich obecność w należyty sposób.


Pozyskuj, zatrudniaj oraz wdrażaj pracowników!

Sprawdź nasze narzędzia rekrutacyjne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *